Gå til innhold

Må kunne programmering før bachlor ingeniør?


sample

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan det er med Bachelor ingenioer, men da jeg begynte Sivilingenioer datateknikk paa NTNU saa kunne verken jeg (hvis litt C64 Basic ikke teller) eller mine studentkompiser programmering foer vi startet aa programmere java. Et par hadde litt "ekstra erfaring" fra IT-valgfag ved VGS, men ellers lite aa skryte av. Fikk gode karakterer allikevel :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg vet ikke hvordan det er med Bachelor ingenioer, men da jeg begynte Sivilingenioer datateknikk paa NTNU saa kunne verken jeg (hvis litt C64 Basic ikke teller) eller mine studentkompiser programmering foer vi startet aa programmere java. Et par hadde litt "ekstra erfaring" fra IT-valgfag ved VGS, men ellers lite aa skryte av. Fikk gode karakterer allikevel  :)

5788534[/snapback]

 

 

 

Interessant! Når var det? I nyere tid, eller på 80-tallet. Skal selv begynne på Bachelor til høsten, kjekt å få vite mest mulig om veien man velger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er på andre året av bachelor grad IT Ingeniør akkurat nå. Da jeg begynnte hadde jeg liten erfaring med programmering, litt basics, men ikke mye. Alle fagene var lagt opp til at man ikke trengte noen forkunnskaper (ikke bare programmering) så du trenger ikke bekymre deg for det. Men det blir jo en del lettere og mindre arbeid hvis du har en grunnleggende forståelse fra før.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke et forkrav å kunne programmering. Dersom du går for bachelor-grad kommer du nok til å få ganske mange fag som sentrerer seg rundt programmering, så jeg annbefaler deg i det minste å lese litt på det på intrenet og gå gjennom noen minimalistiske eksempler før du søker. Det som dog er krav er 2FY og 3MX (ved midnre dette har endret seg innen de siste par årene)

 

Programering er tross alt en ganske spesiell ting. Noen elsker det, mens noen kan ikke fordra det. Sterkt tak på logikk, god tolmodighet, og et minimum av forståelse for tall er faktorer som vil gjøre ting lettere for deg.

 

Det jeg prøver å si er at det er en dum utdannelse å ta dersom det til slutt viser seg at du egentlig ikke har noe interesse rundt programmering. Det var flere av mine klassekamerater som etterhvert forsvannt over til andre linjer da de innså nettop dette.

 

Det sagt, så er det mange som studerer mot data bachelor uten spesielle datakunnskaper, og som klarer seg veldig bra.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg går nå 1. året på data ing på HiO.

Programmeringsfagene starter helt på det grunnleggende, så her er det åpent for alle. Jeg har drevet endel med bl.a. fra før av, og kunne endel om programmering. Da ble det meste bare surfing gjennom det første semesteret. Så kan du ikke programmering må du jobbe litt, men det skal gå fint likevel. Det er sånne som deg kurset da er laget for. Andre får det bare litt enklere

Lenke til kommentar

Jeg har vel en mistanke at noen klarer å komme seg igjennom slike studier nesten uten å lære seg programmering. Hvordan jo ved at når det er gruppeoppgave så jobber de flinke i programmering mest med det. Jeg tror ikke det er så lurt for dem når de kommer ut i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Må man ha allmenn eller noe annet før man kan gå inn på bachelorstudier?

Som feks nettverk og sikkerhet, krever dette noen tidligere utdanning eller kan man gå fra ungdomskolen og rett inn??

5870570[/snapback]

Du MÅ ha studiekompetanse, dvs 3-årig videregående skole.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

eventuellt også almenfaglig påbygging for å få studiekompetanse. Det er også en del studier, f.eks Ingeniør, der det er krav til 2FY og 3MX

Lenke til kommentar

Alle vanlige bachelorstudier som omhandler programmering starter helt på begynnelsen så du trenger ikke kunne noe særlig fra før. Det hjelper selvfølgelig, men uansett så er det ganske mye arbeid. Jeg annbefaler definitivt å få litt smaken av det på forhånd slik at du ikke mister interessen helt da obliger o.l. begynner å presse på.

 

Min erfaring sier at de som fortest går lei og begynner å mislike programmering er de som ikke kan noe fra før og som lærer det under press.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Jeg vil i motsetning til andre her påstå at det kan være en fordel å IKKE ha vært borti noe særlig programmering før. Du legger deg fort til uvaner når du ikke får skikkelig opplærning, og de fleleste har ikke startet med objektorrientert programmering på fritiden. Det er en annen tenkemåte når man driver med OOP enn batchprogrammering, og man vil helst ikke dra med seg uvanene videre ;)

 

Jeg hadde skrevet diverse VB-programmer på vgs, men jeg er glad jeg hadde glemt det meste i forsvaret før jeg starta med OOP i java på UiO.

Lenke til kommentar
Jeg vil i motsetning til andre her påstå at det kan være en fordel å IKKE ha vært borti noe særlig programmering før. Du legger deg fort til uvaner når du ikke får skikkelig opplærning, og de fleleste har ikke startet med objektorrientert programmering på fritiden. Det er en annen tenkemåte når man driver med OOP enn batchprogrammering, og man vil helst ikke dra med seg uvanene videre ;)

 

Jeg hadde skrevet diverse VB-programmer på vgs, men jeg er glad jeg hadde glemt det meste i forsvaret før jeg starta med OOP i java på UiO.

5913278[/snapback]

Det har du mye rett i. Det styggeste man ser er folk som har knotet batch-kode i java. Da kan man like godt holde seg til C.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...