Gå til innhold

Islams stilling til Norge og verden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

poenget mitt var at jeg syns spørsmålet ditt var litt teit :)

 

utfyllende edit: Det er ikke én ting, én bevegelse som kan kalles for Islam som jogger rundt og har klare synspunkter på saker og ting. Det finnes ganske mange millioner muslimer i verden, i teorien vil det da også finnes ganske mange forskjellige syn på Norge og verden blant muslimer.

Endret av unge_thendrup
Lenke til kommentar

Det er helt forskjellig. Noen islamister hater alt som har med Vesten å gjøre, og da selvfølgelig Norge også, de hater ytringsfriheten, musikk og kunst (som blant annet har vært forbudt i noen byer islamister har kontrollert). Jeg tror også mange ser på Norge som et forbilde.

 

Islam har, som en tidligere har sagt, ingen formelt syn på Norge og verden. Det er opp til enkeltmennesker eller enkeltgrupper.

Lenke til kommentar

Jeg syntes at dette var en grei skoleoppgave. Den er i hvertfall dagsaktuell og de fleste har et syn på Islam. At spørsmålet er litt vagt synes jeg er en fordel siden det lar eleven tolke oppgaven og gjør det forhåpentligvis lettere å skrive sine egne tanker om emnet. Selv synes ikke jeg den er rasistisk eller prøver å få det til å virke som muslimer hater den vestlige verden. Hadde jeg skrevet oppgaven hadde jeg startet med å fortelle om hvordan den islamske verden i lang tid tok vare på den vestlige kulturen og kunnskapen under middelaldreren og om dette har forandret seg i dagens samfunn og i så fall hvorfor. Er det slik at muslimer forsvarer sin egen primitive kultur i tykt og tynt fordi de er redde for å bli skvist ut av den vestlige kulturen eller er det vi i vesten som er arrogante og ikke ser bjelken i vårt eget øye?

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Islam har ikke noe syn, fordi Islam ikke er en organisasjon eller enartet gruppe, men ca en milliard forskjellige mennesker i flere tusen ulike grupperinger.

 

 

Sitat fra en radiodebatt i går: Muslimer flest har like lyst til å bli assosiert med Mullah Krekar som kristne flest har lyst til å bli assosiert med Ludvig Nessa (Ludvig Nessa var en av debattantene).

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Jeg syntes at dette var en grei skoleoppgave. Den er i hvertfall dagsaktuell og de fleste har et syn på Islam. At spørsmålet er litt vagt synes jeg er en fordel siden det lar eleven tolke oppgaven og gjør det forhåpentligvis lettere å skrive sine egne tanker om emnet. Selv synes ikke jeg den er rasistisk eller prøver å få det til å virke som muslimer hater den vestlige verden. Hadde jeg skrevet oppgaven hadde jeg startet med å fortelle om hvordan den islamske verden i lang tid tok vare på den vestlige kulturen og kunnskapen under middelaldreren og om dette har forandret seg i dagens samfunn og i så fall hvorfor. Er det slik at muslimer forsvarer sin egen primitive kultur i tykt og tynt fordi de er redde for å bli skvist ut av den vestlige kulturen eller er det  vi i vesten som er arrogante og ikke ser bjelken i vårt eget øye?

5766138[/snapback]

De fleste har et syn på Islam ja, men betyr det at hele Islam har et samlet syn på vesten?

Lenke til kommentar
Jeg syntes at dette var en grei skoleoppgave. Den er i hvertfall dagsaktuell og de fleste har et syn på Islam. At spørsmålet er litt vagt synes jeg er en fordel siden det lar eleven tolke oppgaven og gjør det forhåpentligvis lettere å skrive sine egne tanker om emnet. Selv synes ikke jeg den er rasistisk eller prøver å få det til å virke som muslimer hater den vestlige verden. Hadde jeg skrevet oppgaven hadde jeg startet med å fortelle om hvordan den islamske verden i lang tid tok vare på den vestlige kulturen og kunnskapen under middelaldreren og om dette har forandret seg i dagens samfunn og i så fall hvorfor. Er det slik at muslimer forsvarer sin egen primitive kultur i tykt og tynt fordi de er redde for å bli skvist ut av den vestlige kulturen eller er det  vi i vesten som er arrogante og ikke ser bjelken i vårt eget øye?

5766138[/snapback]

De fleste har et syn på Islam ja, men betyr det at hele Islam har et samlet syn på vesten?

5768372[/snapback]

 

Og det er vel da viktig å få med i oppgaven?

Synes du er litt artig, hver eneste tråd ordet Islam blir nevnt, er du på pletten med å klage over rasisme og fordommer.

Lenke til kommentar
Jeg syntes at dette var en grei skoleoppgave. Den er i hvertfall dagsaktuell og de fleste har et syn på Islam. At spørsmålet er litt vagt synes jeg er en fordel siden det lar eleven tolke oppgaven og gjør det forhåpentligvis lettere å skrive sine egne tanker om emnet. Selv synes ikke jeg den er rasistisk eller prøver å få det til å virke som muslimer hater den vestlige verden. Hadde jeg skrevet oppgaven hadde jeg startet med å fortelle om hvordan den islamske verden i lang tid tok vare på den vestlige kulturen og kunnskapen under middelaldreren og om dette har forandret seg i dagens samfunn og i så fall hvorfor. Er det slik at muslimer forsvarer sin egen primitive kultur i tykt og tynt fordi de er redde for å bli skvist ut av den vestlige kulturen eller er det  vi i vesten som er arrogante og ikke ser bjelken i vårt eget øye?

5766138[/snapback]

De fleste har et syn på Islam ja, men betyr det at hele Islam har et samlet syn på vesten?

5768372[/snapback]

 

Og det er vel da viktig å få med i oppgaven?

Synes du er litt artig, hver eneste tråd ordet Islam blir nevnt, er du på pletten med å klage over rasisme og fordommer.

5768450[/snapback]

Huh? Joa, er kanskje litt enig at jeg er aktivt med på banen da, men jeg ser ikke hlet poenget med innlegget ditt? Jeg spør et spørsmål om hele Islam faktisk har et samlet syn på vesten, og så skriver du at det er bra å ha med i teksten?

 

Og spesielt når det gjelder i skoleoppgaver, synes jeg det blir for grovt å sette hele Islam opp mot vesten. Hadde reagert uansett hvilket folkeslag/religion det gjaldt, men så blir det vel lit tmisstolket pga. andre tråder jeg har gått amok i. Denne læreren vil jo med en slik oppgave sette en ensporet tanke i hodet på denne eleven om ett visst folkeslag.

 

Det å føye til "ekstremenisktiske muslimers" stilling til Norge og verden kunne kanskje vært bedre?

Lenke til kommentar
Hvis dette blir en skoleoppgave blir er den meningsløs, Islam, er et så vidt begrep at du kan vri og vende på det og få helt forskjellige ting..

Tviler på at det er noe samlet syn om vesten hos så mange forskjellige kulturer land og mennesker som en kunne plasere innenfor dette begrepet....

5768913[/snapback]

Ja, eh, du kom med en mye enklere forklaring på det jeg prøvde å få frem.

Lenke til kommentar
Hadde jeg fått det som skoleoppgave hadde jeg krevd en reformulering av problemstillingen. Og ikke en som for meg virker som en temmelig rasistiske oppgave om hvordan muslimer hater den vestlige verden.

Rasisme har ikke noe med religion å gjøre.

 

Derimot har det nok mer med rasisme å gjøre når innvandrere i Norge hater nordmenn.

Lenke til kommentar
Jeg syntes at dette var en grei skoleoppgave. Den er i hvertfall dagsaktuell og de fleste har et syn på Islam. At spørsmålet er litt vagt synes jeg er en fordel siden det lar eleven tolke oppgaven og gjør det forhåpentligvis lettere å skrive sine egne tanker om emnet. Selv synes ikke jeg den er rasistisk eller prøver å få det til å virke som muslimer hater den vestlige verden. Hadde jeg skrevet oppgaven hadde jeg startet med å fortelle om hvordan den islamske verden i lang tid tok vare på den vestlige kulturen og kunnskapen under middelaldreren og om dette har forandret seg i dagens samfunn og i så fall hvorfor. Er det slik at muslimer forsvarer sin egen primitive kultur i tykt og tynt fordi de er redde for å bli skvist ut av den vestlige kulturen eller er det  vi i vesten som er arrogante og ikke ser bjelken i vårt eget øye?

5766138[/snapback]

De fleste har et syn på Islam ja, men betyr det at hele Islam har et samlet syn på vesten?

5768372[/snapback]

 

En slik oppgave krever ikke at Islam har et samlet syn på vesten. Oppgaven går ut på at eleven skal si hva han tror er Islams stilling til vesten og eleven skal sannsynliggjøre sin mening. Om du tror alle elever har en ensporet tanke om Islams stilling til vesten synes jeg du møter deg selv i døra. Det er rett og slett en for grov generalisering.

Lenke til kommentar
Jeg syntes at dette var en grei skoleoppgave. Den er i hvertfall dagsaktuell og de fleste har et syn på Islam. At spørsmålet er litt vagt synes jeg er en fordel siden det lar eleven tolke oppgaven og gjør det forhåpentligvis lettere å skrive sine egne tanker om emnet. Selv synes ikke jeg den er rasistisk eller prøver å få det til å virke som muslimer hater den vestlige verden. Hadde jeg skrevet oppgaven hadde jeg startet med å fortelle om hvordan den islamske verden i lang tid tok vare på den vestlige kulturen og kunnskapen under middelaldreren og om dette har forandret seg i dagens samfunn og i så fall hvorfor. Er det slik at muslimer forsvarer sin egen primitive kultur i tykt og tynt fordi de er redde for å bli skvist ut av den vestlige kulturen eller er det  vi i vesten som er arrogante og ikke ser bjelken i vårt eget øye?

5766138[/snapback]

De fleste har et syn på Islam ja, men betyr det at hele Islam har et samlet syn på vesten?

5768372[/snapback]

 

En slik oppgave krever ikke at Islam har et samlet syn på vesten. Oppgaven går ut på at eleven skal si hva han tror er Islams stilling til vesten og eleven skal sannsynliggjøre sin mening. Om du tror alle elever har en ensporet tanke om Islams stilling til vesten synes jeg du møter deg selv i døra. Det er rett og slett en for grov generalisering.

5770133[/snapback]

En skoleoppgave skal jo gjerne baseres på fakta. Ikke hva en selv tror. Finn en side som sier hva alle muslimer tenker om vesten, da revurderer jeg tankegangen min. Og ikke alle elever har en ensporet tanke om Islam, men når man gir en oppgave som krever ett enkelt syn på en religion, blir man nødt til å tenke ensporet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...