Gå til innhold

Hvor mange Buddhaer?


Anbefalte innlegg

Holder på med en prosjekt, og må være sikker på hva jeg skriver. Ut ifra det jeg vet om er Buddha en slags tittel man får når man er blitt opplyst, og har nådd Nirvana. Den første Buddhaen var Prins Siddharta Gautama. Jeg tror han er den eneste som er blitt en Buddha. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidharta referers som den historiske Buddha, men det er ingen som utelukker at andre kan ha nådd full opplysning før hans tid, og dermed også vært buddhaer.

Innenfor Budhismen har vi flere forskjellige retninger. I den eldste retningen "Therevada" kalles en som har nådd opplysning og kan gå opp i nirvana for en "arath". Mens i en annen stor retning "Mahayana" kalles en som er opplyst for "bodhisattva".

Lenke til kommentar

Som flere har sagt her, det avhenger av hvilken retning du snakker om. Noen er mer konservative enn andre.

 

Men; i hovedsak er jo målet for alle buddhister å bli "Buddha", eller oppnå den høyeste form. Da er det slik at du slipper å bli gjenfødt, men enkelte velger fortsatt å bli gjenfødt for å hjelpe andre mennesker på jorden. Det fins visstnok et større antall slike mennesker i dag som har valgt å bli gjenfødt, og som blir satt i kloster som barn og er munk hele livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...