Gå til innhold

Forvalte/investere nesten 400 000,- Forslag?


Blacki

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Får snart nærmere 400k på konto!

 

Joda det eren slump med penger, men uten en plan så er jeg redd de fort forsvinner uten mål å mening.

 

Lysten til å investere i noe er stor, noe som kan gi rimlig bra avkastning. Trenger ikke være kortsiktig.

 

Alle konkrete innspill tas i mot med takk. Er av den praktiske sorten som kan litt om masse, men det med økonomi er ikke noe expert område egentlig. Dvs. jeg kun godt satt penger på fond eller startet en butikk el. Men Hva og hvor(dan) skal man gå frem etc...

 

Målet er å gjøre meg selv økonomisk uavhengig i løpet noen år.

 

Seriøse forslag motas som sagt med takk :) (og de litt useriøse kan sikkert også skrive om det er veldig morsomt og gir meg en god latter... :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har mine tvil om at du skal klare å bli økonomisk uavhengig av det, men jeg ville i hvert fall investert det i en utleiebolig. Jeg leste noen tips på vg.no elns, noen av dem var:

 

Invester i 3roms slik at du kan leie ut til 2 stykker

Invester i selveier eller noe med lave fellesutgifter

Invester i noe med lite vedlikehold (altså noe med lave utgiftsposter)

Ikke kjøp noe du ikke ville ha bodd i selv

Det lønner seg ikke å kjøpe en penthouseleilihget da folk ikke vil betale nok

Kjøp noe sentralt

Lenke til kommentar

Nå er det ikke slik at boligmarkedet nødvendigvis kommer til å stige voldsomt mye mer, ikke at jeg tror det kommer til å synke noe særlig heller, men er knapt øyeblikket å gå inn i eiendomsmarkedet om man ønsker en trygg avkastning.

 

Med utviklingen man har sett på Oslo Børs i det siste kan det også settes spørsmålstegn ved hvor mye mer denne kommer til å stige – gidder ikke skrive fryktelig mye om det, men jeg er skeptisk til å kjøpe seg inn i et tilfeldig fond som har en bred portefølje der.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen gir en hyperkjapp introduksjon til et par situasjoner det kan være greit for trådstarter å kjenne til.

 

Propaganda: De som kjøpte hus når det var på det dyreste på begynnelsen av 90-tallet måtte i snitt vente til omtrent 2001 før de i reele verdier var tilbake der de startet.

Lenke til kommentar

Sett deg ned og se nærmere på de forskjellige aksjefondene.

Da er det stor sjans for at du øker kapitalen med mellom 50 og 100 prosent pr år.

 

Hadde jeg hatt de pengene for 2 måneder siden hadde jeg sittet med 40.000 i gevinst på Tomra Systems- aksjer nå.

 

Eller som ble nevnt tidligere. Kjøp en 3-roms og flytt sammen med 2 kompiser og la dem betale en slant i leie til deg. Da kan du betale ned lånet rimelig fort.

Bare pass på å ikke krev for mye av dem. ^^

Da kan de bli sure når du sitter der med ferdig nedbetalt leilighet og de med bare et par nåler i veggen.

Lenke til kommentar

«Noen leiligheter»? Det er snakk om 400 000, ikke mer enn man helst bør ha i egenkapital for å kjøpe en liten leilighet i disse dager – selv om man ikke skal kjøpe den som investering.

 

Det prekes mye om hvor lett det er å tjene penger på aksjefond eller enkeltaksjer, personlig må jeg innrømme at det er et tegn på at oppgangen har vart så lenge at det er på tide å komme seg ut av markedet – når taxisjåføren din begynner å sette penger i aksjer vet du det er noe galt.

 

«Problemet» med denne summen er at den er såpass liten at en formueforvalter eller lignende ikke får gjort stort, det er tross alt ikke allverden av muligheter for fleksibilitet eller diversifisering innen en såpass liten sum, samtidig er den for stor til at man kan la den råtne bort. Dersom man står igjen uten noen klar formening om hva man skal sette pengene i, ville jeg faktisk gått for et tilnærmet risikofritt fond (type statsobligasjoner eller lignende) – kanskje blir det ikke stort av avkastning, men man har i alle fall litt større egenkapital neste gang man kjøper en bolig.

Lenke til kommentar
Denne artikkelen gir en hyperkjapp introduksjon til et par situasjoner det kan være greit for trådstarter å kjenne til.

 

Propaganda: De som kjøpte hus når det var på det dyreste på begynnelsen av 90-tallet måtte i snitt vente til omtrent 2001 før de i reele verdier var tilbake der de startet.

5757295[/snapback]

 

Hvor ofte skal man skifte hus da?

 

Jeg har nå en 3-roms leilighet sentralt i Oslo (10 min å gå fra jernbanetorget), og jeg har da planer om å bo der en god stund.

 

Klart det er en risk, det er det jo alltid, men å investere i leilighet/hus er vel bedre enn mye annet... Da sitter du med noe håndfast som mest sannsynlig stiger i pris.

 

**edit: jeg fikk ikke leiligheten for 400.000 bare så det er sagt, det måtte spyttes inn andre milder også

Endret av Propaganda
Lenke til kommentar
Hvor ofte skal man skifte hus da?

Det varierer vel litt fra person til person, men i realiteten kunne de som kjøpte hus når det var på topp fort ha fått tre ganger så mye ut av pengene sine om de valgte å utsette kjøpet ett år eller to, å bagatellisere dette blir for dumt.

Klart det er en risk, det er det jo alltid, men å investere i leilighet/hus er vel bedre enn mye annet... Da sitter du med noe håndfast som mest sannsynlig stiger i pris.

5757647[/snapback]

Generelt er jeg ikke negativ til å skulle kjøpe bolig, men slik situasjonen i store deler av Norge (og verden for øvrig!) er i dag, har utviklingen vært litt vel positiv over veldig lang tid – såpass lang at jeg synes det er noe irrasjonelt og ukontrollert over det hele. En skal ikke lese mye i finansaviser før en ser slike spådommer, FT hadde et bilag som mer eller mindre utelukkende omhandlet dette «boblepotensialet» senest for et par dager siden. Det er godt mulig disse spådommene ikke slår inn, eller det er mulig de ikke slår inn før om en stund, men det blir for naivt å komme med «kjøp bolig, det stiger nok».

Lenke til kommentar

Gøy med god respons. Takk! Er da også et inntresant tema i mine øyner.

 

Det med et hus til utleie er et brukbart alternativt. Er snekker (og et par andre ting ;) ) så et billig hus som kan fixes opp for egen maskin kan være en bra måte å gjør det på.

 

400k kan muligens være en smule lite til dette, men kan evt. opp et gunstigt lån men da forsvinner mye av intekten. Men bor på sørvestlandet og huspriser er ikke så gæli om man ser i forholdt til Oslo og andre større byer og sentrale steder. Men leieinntektetne er da også mindre.

 

Har egen bolig (ink. familie..), så å bruke på leilighet til meg selv er uteluket. Det jeg mente med økonomisk uavhengig var mest på tanke med lån på hus som er nesten 7k i mdn. Kunne investeringen dekket dette eller nesten så ville jeg være svært fornøyd. (da kan jeg nøye meg med ca. 60% stiling som jeg har hatt nå siste par åra).

 

Fond/askjser er inntresant. skal sjekke mer opp.

 

Nå er det middag, skal komentere mer senere.

Lenke til kommentar

Om du ikke trenger å bruke pengene enda vil jeg mene at Aksjefond er det desidert smarteste alternativet.

 

Odin Offshore hadde nesten 100% avkastning i 2005 om jeg ikke tar helt feil.

Det betyr at om du hadde satt inn alle de pengene der for ett år siden hadde du hatt nærmere 800k i dag. :O

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...