Gå til innhold

Stillegående, AGP skjerkort med høy ytelse?


Shrike

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk:P

 

Jeg er som vanlig ikke oppdatert på skjermkortfronten før jeg virkelig må bruke en haug av penger på oppgraderinger. Har fått med meg såpass at leverandører heldigvis ikke har droppet AGP skjermkortene enda til "fordel" for PCI-E.

 

Mitt "gode" gamle 9800pro tok knekken til slutt i går, og nå trenger jeg en liten oppgraderting. Sitter på en AMD64 3400+

 

Noen gode råd? Finnes det regulerbare vifter på skjermkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann godtfolk:P

 

Jeg er som vanlig ikke oppdatert på skjermkortfronten før jeg virkelig må bruke en haug av penger på oppgraderinger. Har fått med meg såpass at leverandører heldigvis ikke har droppet AGP skjermkortene enda til "fordel" for PCI-E. 

 

Mitt "gode" gamle 9800pro tok knekken til slutt i går, og nå trenger jeg en liten oppgraderting. Sitter på en AMD64 3400+

 

Noen gode råd? Finnes det regulerbare vifter på skjermkort?

5750643[/snapback]

 

Jeg har montert en Zalman-kjøler med Fan-mate voltregulator på mitt 9800 Pro; i 2d-modus kan jeg sette den på laveste hastighet og da er den tilnærmet lydløs.

Lenke til kommentar
Det spørs hva du mener med "liten" oppgradering.

 

Har selv oppgradert fra 9800 pro til POV 7800gs. Jeg hører ikke vifta i det hele tatt, bortsett fra litt sus når jeg spiller.

 

Men dette blir en "stor" oppgradering. Scorer 7000 i 3dmark 05.

5750743[/snapback]

 

Ikke dumt, kanskje jeg bør gjøre noe av det samme =)

 

Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe en 'toppkort' i AGP og bruke 2500++ så syntes jeg du gjør en liten feilvurdering. AGP synger på siste skrik hva lanseringer av nye produkter gjelder. PCIe er utvilsomt det jeg ville brukt penger på hvis jeg ønsket å tenke litt fremover.

 

Kjøp f.eks et ASRock Dual HK som har både AGP og PCIe spor. Det koster idag under 500,-. Da kan du heller bruke penger på et brukt AGPkort eller griseklokke ditt gamle med en ny vifte. I tillegg har du PCIe spor som et fremtidrettet, det er både P-ATA og S-ATA kontollere på kortet så du har mao alle muligheter.

 

Kjøper du nytt AGP idag som skal holde et år får du sansynligvis ikke noe igjen for det + da må du bytte alt i pc'n din samtidig og det blir dyrt..

Lenke til kommentar
Hvis du skal kjøpe en 'toppkort' i AGP og bruke 2500++ så syntes jeg du gjør en liten feilvurdering. AGP synger på siste skrik hva lanseringer av nye produkter gjelder. PCIe er utvilsomt det jeg ville brukt penger på hvis jeg ønsket å tenke litt fremover.

 

Kjøp f.eks et ASRock Dual HK som har både AGP og PCIe spor. Det koster idag under 500,-. Da kan du heller bruke penger på et brukt AGPkort eller griseklokke ditt gamle med en ny vifte. I tillegg har du PCIe spor som et fremtidrettet, det er både P-ATA og S-ATA kontollere på kortet så du har mao alle muligheter.

 

Kjøper du nytt AGP idag som skal holde et år får du sansynligvis ikke noe igjen for det + da må du bytte alt i pc'n din samtidig og det blir dyrt..

5751229[/snapback]

 

 

Dette blir jo helt feil!

 

Hvis han skal oppgradere hovedkortet også blir det jo fort snakk om masse penger! Han har jo en socket 754 prosessor i dag, og da må han bytte denne også! En AMD64 3500+ socket 939 koster 1850 kroner i dag! Har du tenkt på det du Mozze!?

 

Hvis han bare kjøper et nytt grafikkort i dag som er relativt bra forlenger han jo levetiden til PC'en betraktelig! Prosessoren han har er jo mer enn god nok til dagens spill.

 

Mitt 9800Pro tok også kvelden her om dagen, men jeg fikk et X800GT fra Komplett som erstatning, og PC'en fikk en ny vår... :-) BF2, no problems! Har en AMD64 3000+.

 

Så å bare oppgradere grafikkortet, og evt. minne hvis du har lite av det, er ingen dum ide. Derimot er det dumt å hevde at man må koste på seg nytt HK, CPU og GPU for å "være fremtidsrettet"...

Lenke til kommentar
Sitter på en AMD64 3400+

5750643[/snapback]

Han sitter tydeligvis på en socket 939 CPU så vidt jeg kan se.. Det nye HK'et gjør at han beholde alle komponenter han har idag og evt bytte ut de han ønsker. I tillegg er det en mer fremtidsrettet plattform for skjermkortet når han også har mulighet for PCIe, samt S-ATA. Så jeg syntes ikke det blir helt feil, men kanskje ikke helt riktig heller ;)

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Sitter på en AMD64 3400+

5750643[/snapback]

Han sitter tydeligvis på en socket 939 CPU så vidt jeg kan se.. Det nye HK'et gjør at han beholde alle komponenter han har idag og evt bytte ut de han ønsker. I tillegg er det en mer fremtidsrettet plattform for skjermkortet når han også har mulighet for PCIe, samt S-ATA. Så jeg syntes ikke det blir helt feil, men kanskje ikke helt riktig heller ;)

5751498[/snapback]

 

Hvordan ser du det?

 

Det er vel mer sannsynlig at han sitter på et 754 kort, i og med at han kjøpte PC'en med et 9800Pro grafikkort, og på den tiden var ikke socket 939 i handelen. Dessuten tror jeg ikke det har vært noen 3400+ socket 939 prosessorer på markedet, er i hvert fall ikke det nå. Socket 754 3400+ derimot...

 

Men HVIS han har en socket 939 prosessor er ditt forslag til oppgradering kanskje ikke så ille likevel... Men da må prisen på AGP kortet være større enn prisen på tilsvarende PCIe kort pluss prisen på HK hvis det skal bli riktig! Hvis Shrike er som meg sitter han nok på grafikkortet så lenge at det ikke har noen salgsverdi uansett...

 

Men det enkleste for å få slutt på denne diskusjonen hadde nok vært om Shrike hadde fortalt oss hva slags CPU han sitter på!

 

SHRIKE, FORTELL OSS HVA SLAGS CPU DU HAR!!

 

:-)

Lenke til kommentar

Skal jeg bryte spennigen? =) Sitter på et s754 kort, MSI k8n Neo platinium. Rammen min har sett sine bedre dager (2100 noname)

 

Nå ble jeg plutselig utrolig i tvil her, jeg hadde ikke planer om å bruke et enormt antall kronasjer på dette her, så enten dropper jeg det, eller så blir det XFX kortet nevnt tidligere og DDR400 ram :p

 

Jeg kommer hjem til død pc i dag, og dere veit hvordan det er.... spesielt når jeg kjører forbi datakjeden / digitalimpuls på veien hjem :p

Lenke til kommentar
Skal jeg bryte spennigen? =) Sitter på et s754 kort, MSI k8n Neo platinium. Rammen min har sett sine bedre dager (2100 noname)

 

Nå ble jeg plutselig utrolig i tvil her, jeg hadde ikke planer om å bruke et enormt antall kronasjer på dette her, så enten dropper jeg det, eller så blir det XFX kortet nevnt tidligere og DDR400 ram :p

 

Jeg kommer hjem til død pc i dag, og dere veit hvordan det er.... spesielt når jeg kjører forbi datakjeden / digitalimpuls på veien hjem :p

5751623[/snapback]

 

Vel, da er det ikke noen tvil. Det blir et AGP kort! Og kanskje en skikkelig rambrikke også. F.eks:

 

XFX 7800GS: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317656

Corsair ValueS 1024MB: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311352

 

Totalt: 3500,-

 

Selvfølgelig kan du også nøye deg med et rimeligere grafikkort, samt 512MB minne, evt den minnebrikken du allerede har...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...