Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Zyxel 660RU-T3 forwardingprob. - NGT


Anbefalte innlegg

Dette er en kjent problemstilling. Det kommer av generell uvilje til å lese en brukermanual. Denne ruteren har innebygget firewall med beskyttelse mot Denial of Service etc. Denne kan være følsom ved p2p bruk. Legg også merke til at default setting på denne routeren er at firewall ikke er åpen for porter fra wan til lan, ergo så hjelper det ikke hva du stiller inn i NAT, før du har vært innom firewall og enablet at pakker kan nøkles til lan fra wan.

Med høy sannsynlighet er det firewallen som forårsaker at routeren restarter.. Jeg har hatt denne routeren oppe å gå på adsl2+ siden før jul, og har ikke hatt noen problemer med reboot etter at jeg faktisk leste manualen, og sjekket under seksjonen "logg", og så hva firewallen faktisk blokket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er en kjent problemstilling. Det kommer av generell uvilje til å lese en brukermanual. Denne ruteren har innebygget firewall med beskyttelse mot Denial of Service etc. Denne kan være følsom ved p2p bruk. Legg også merke til at default setting på denne routeren er at firewall ikke er åpen for porter fra wan til lan, ergo så hjelper det ikke hva du stiller inn i NAT, før du har vært innom firewall og enablet at pakker kan nøkles til lan fra wan.

Med høy sannsynlighet er det firewallen som forårsaker at routeren restarter.. Jeg har hatt denne routeren oppe å gå på adsl2+ siden før jul, og har ikke hatt noen problemer med reboot etter at jeg faktisk leste manualen, og sjekket under seksjonen "logg", og så hva firewallen faktisk blokket.

5770092[/snapback]

 

Jeg tenkte likt som deg, men da jeg ikke fant noe firewallfunksjon i grensesnittet gikk jeg over til bridge mode. I brukermanualen står det nemlig nevnt, men den finnes rett og slett ikke.

 

Kan man stille inn firewall gjennom telnet? Hvilken meny er det da?

Takker og bukker for alle nye råd som kan hjelpe oss.

Endret av Koma
Lenke til kommentar
Dette er en kjent problemstilling. Det kommer av generell uvilje til å lese en brukermanual. Denne ruteren har innebygget firewall med beskyttelse mot Denial of Service etc. Denne kan være følsom ved p2p bruk. Legg også merke til at default setting på denne routeren er at firewall ikke er åpen for porter fra wan til lan, ergo så hjelper det ikke hva du stiller inn i NAT, før du har vært innom firewall og enablet at pakker kan nøkles til lan fra wan.

Med høy sannsynlighet er det firewallen som forårsaker at routeren restarter.. Jeg har hatt denne routeren oppe å gå på adsl2+ siden før jul, og har ikke hatt noen problemer med reboot etter at jeg faktisk leste manualen, og sjekket under seksjonen "logg", og så hva firewallen faktisk blokket.

5770092[/snapback]

 

Jeg tenkte likt som deg, men da jeg ikke fant noe firewallfunksjon i grensesnittet gikk jeg over til bridge mode. I brukermanualen står det nemlig nevnt, men den finnes rett og slett ikke.

 

Kan man stille inn firewall gjennom telnet? Hvilken meny er det da?

Takker og bukker for alle nye råd som kan hjelpe oss.

5770242[/snapback]

 

 

Det er en stor mulighet for at isp har disablet muligheten for firewallen.

Så kanskje det er mulig å flashe firmwaren og få den fram då.

Lenke til kommentar
Nå ser det ut som jeg er et steg i riktig retning.

 

Jeg har nå vært online i over 12 timer med routeren og testing kommer til å fortsette.

 

Som beskrevet i tidligere innlegg ovenfor er det massive stabilitetsproblemer med denne routeren. Løsningen foreløpig for meg er å gjøre denne om til bridge, og lar Linksys WRT54GS ta over som router. Alt jeg gjorde var å gå inn på grensesnittet på Zyxel>WAN setup> og gjør om router til bridge. Så satte jeg innstillingene i Linksys til PPPoE og la inn brukernavn og passord. PPP lyset på Zyxel stoppet å lyse og DSL lampen blinker istedenfor å lyse.

 

Det ser ut om om den er stabil. Jeg spilte BF2 igår kveld og sjekket pingen. Den så bra ut. Jeg har kjørt pingplotter; den ser også bra ut. Jeg har prøvd nedlasting på ca. 5GB og det tok meg ca. 1.30 time. Snitthastigheten her var 981 kb/s. Ifølge pingplotteren er maxping  opp mot NGT DNS vært 251 og dette var under nedlasting.

 

Jeg gjorde Zyxel om til bridge igår kveld ca. 22. Klokken 06 idag hadde jeg et brudd. Hva det var vet jeg ikke. Jeg tok en restart på Zyxel og siden da har jeg vært online. Jeg bruker to pcer med IRC på forskjellige Efnet servere for å se om det har vært brudd.. Jeg har detti ut av en, men  forble pålogget på den andre serveren ergo jeg mistet ikke linja.

 

Det hadde vært fint om flere hadde prøvd ut dette. Jeg , og sikkert flere, er interessert i resultatet.

5765007[/snapback]

 

Nøyaktig hvilke instillinger har du i forhold til IP og LAN i Zyxel når du satte opp bridge? Jeg prøver og få til akkurat det samme men har så langt ikke klart og lykkes.

Lenke til kommentar
Det er vel noe sånt ja. men innholdet er vel uansett Cisco

5757872[/snapback]

 

Det er akuratt samme greiene som de andre billige boksene, de har også levert fra seg firmware så buggete at man kunne grine, ikke var de særlig kjappe til og fikse den heller . Men uansett er de en seriøs leverandør og er oppegående men folk lar seg nok forføre litt av Cisco-logoen.

Lenke til kommentar
Som sagt, dette var bare for å teste. For å legge det permanent inn gjør følgende;

telnet inn og gå til meny 24.8 og skriv;

sys edit autoexec.net

Du er nå inne i en veldig primitiv text-editor. Trykk n en 7-8 ganger for å komme deg litt ned i fila. Trykk i og det skal komme : på linja. Skriv inn ip nat loopback on og trykk enter. Trykk x for exit og save.

Skriv deretter sys view autoexec.net for å se om det fortsatt ligger inne. Det skal nå overleve en reboot men ikke en reset. Grunnen til at dette funket med Cisco og ikke Thomson/ZyXEL er fordi Cisco har dette default på mens de andre har det av. Grunnen til dette er at trafikken må gå litt frem og tilbake mellom LAN/WAN som gir noe dårliger ytelse (2-5%) enn om du kobler deg direkte til LAN IPen.

 

Er det noen som kjapt gidder å liste hva de har i autoexec.net? Jeg fumblet litt når jeg skulle editere og må være sikker på at jeg har alt jeg skal. Funket forresten veldig bra med ip nat loopback on hos meg også. Jeg kom heller ikke gjennom utenfra før, selv om jeg hadde satt opp en NAT-entry.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...