Gå til innhold

Trenger ny jobb fort!


Anbefalte innlegg

Fikk idag vite at kontrakten min blir brutt og jeg står uten jobb fra og med i morgen :cry:

Det jeg lurer på om det er noen som har noen ide om hva jeg kan drive med mens jeg driver å søker etter ny jobb?

Har VK1 IKT-Driftsfag.. Kansje ikke så mye men det bør da holde til noe?

 

Håper noen kan komme med ett par seriøse svar til meg siden jeg faktisk har veldig bruk for det nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men da vil du vel få betalt i oppsigelses tiden din. Hvis du har en kontrakt og den blir brutt av arbeidsgiver, så får jo det konsekvenser for dem. Man kan ikke bare si opp folk i hytt og pine. Så da har du jo penger i noen mnd. Noe som er kult om du får ny jobb nå, får da har du dobbelt betalt.

 

aetat.no er jo en god start uansett.

 

Men jeg vet faktisk ikke hva driftsfag er eller hva slags kompetanse det gir. Men hvis du ser etter hva som helst..så bør det jo helt sikkert være noe der ute...butikk jobb, lager jobb..osv.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Fikk idag vite at kontrakten min blir brutt og jeg står uten jobb fra og med i morgen :cry:

Det jeg lurer på om det er noen som har noen ide om hva jeg kan drive med mens jeg driver å søker etter ny jobb?

Har VK1 IKT-Driftsfag.. Kansje ikke så mye men det bør da holde til noe?

 

Håper noen kan komme med ett par seriøse svar til meg siden jeg faktisk har veldig bruk for det nå.

5745428[/snapback]

 

Nei dette har de ikke anledning til med mindre du har selv gjort noe som kvalifiserer til umiddelbar avsettelse.

 

Arbeidsmiljølovens § 15-3 har en uttrykkelig bestemmelse om at oppsigelsestiden er 1 måned. Annet ledd har også en bestemmelse om at hvis du har jobbet på samme plass i mer enn fem år skal du ha to måneder oppsigelsesfrist.

 

Fjerdeledd har en bestemmelse om at dette skal gjelde fra den første i måneden. De tvil si at din oppsigelsestid ikke starter før 1 april og avsluttes 1 mai.

 

Dessuten er det krav til oppsigelsen, følger ikke oppsigelsen disse kravene er hele oppsigelsen ugyldig. Bedriften må da starte hele prosessen forfra.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-015.html#15-3

 

Hvis du gjør et stort nummer av dette får du tilbakebetalt det du har gått glipp av. Er du medlem i fagforeningen så er dette enda enklere å trumfe igjennom :)

Lenke til kommentar
VK1 driftsfag holder til å bevise at du har fullført et VGS-kurs. Er du heldig så kan du få jobb på elkjøp på datavadelingen (de er jo helt grønne der uansett). Søk på alle jobber du kommer over som kan virke noelunde interessant.

5750462[/snapback]

Sa du noe? :).

 

Vi er ikke mye grønne vi på dataavdelinga vi! *mektig fornærmet*. Men det beste trådstarter kan iallefall gjøre er å søke jobber rundt omkring. Er man en ok fyr og kan skrive gode søknader og vise seg selv fram så kan man jo uten problemer søke på jobb som pc-teknikker på elkjøp og på lignende steder.

 

Det handler om hvem man er - ikke hva man har av utdannelse.

 

EDIT: Forresten har ikke bedriften lov til å si deg opp slik som de nå har gjort! Det kvtl sier er fullstendig rett.

 

Stå på krava! Evt anmeld bedriften om de ikke følger lovverket.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Enten er dere grønne, eller så lyver dere. Pick your poison. Gjelder selvf. ikke alle, men er inntrykket jeg har, basert på hva jeg har hørt, lest og opplevd.

5755205[/snapback]

Litt usikker på hva du mener her?

 

Men uansett, kontrakten kan jo sies opp som følge av et vesentlig mislighold av stillingen - feks tyveri på arbeidsplass o.l. Dette kan jo være en grunn til slik terminering av arbeidskontrakt?

Lenke til kommentar

Hehe.. er delvis enig med det Elkjøp greiene.. Og tilfeldigvis så søker de faktisk en ny mann i data/tele avdelinga i ett års vikariat :)

 

Grunnen til at jeg fikk fyken er igrunn ikke så mye å snakke om.. min feil alt sammen.

Var lærling innen IKT-Driftsfag.

Hadde en del konflikter med sjefen de siste månedene og det gjorde til at jeg mista den positive holdningen til arbeidet jeg drev på med..

Kom mye sent på jobb og sjefen tok fra meg fleksitiden.

 

Når fleksitiden var borte hadde jeg vanskelig for å hente meg inn igjenn og komme tidsnok på jobb.

Dette endte med en ennda mer misfornøyd sjef og en haug med advarsler. Fikk nå på mandag beskjed om at kontrakten min ble hevet.

 

Men det eneste jeg ser på som tapt er inntekten. Jobben var så dritt på slutten at jeg faktisk er litt letta for at jeg måtte gå. :ermm:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

I henhold til norsk lov så har man 14 dagers oppsigelsetid når man er i prøvetiden, dette gjelder både for arbeidgiver og arbeidstaker så sjefen din må forholde seg til dette.

 

Men er enig om at du ikke starter best i prøvetiden med å komme for sent på jobb flere ganger og ikke hente deg inn igjen etter flere advarsler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...