Gå til innhold

PGR3 - dårlig grafikk. Microsoft lurte oss godt ja


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har en helt vanlig TV og kjører ikke i HD...

5747431[/snapback]

Det er jo nettopp derfor det ikke ser slik ut hos deg - fordi du kjører lavoppløst på en dårlig skjerm. Bildet er i utgangspunktet såpass dårlig at det ikke er spesielt synlig.

 

kjører ,man spillet i HD med komponent kabel ser det nok rimelig close ut til MS sine in game bilder...

5747431[/snapback]

Skulle en tro ja... men sannheten ser du i bildene over. Slik ser det ut hos meg, på min 37" som kjører spillet i 1080i gjennom komponent. AKA, "beste" mulige bilde.

 

Testet nettopp med VGA tilkobling, og da var Aliasingen ganske redusert - men fremdeles veldig tydelig. Årsaken er nok ganske enkelt at komponent gir et skarpere bilde, og fremhever derfor aliasingen enda tydeligere.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

så det du sier at i alt i alt så ser det best ut på en vanlig gammel tv?

har spilt på en hd tv ,med pgr og det ser fortsatt ikke så dårlig...

Lenke til kommentar

Herlighet, nå får dere slutte. Det er ikke akkurat som Lurifaksen driver med fusk her - PGR3 ser virkelig såpass hakkete ut i kantene om man ser etter. Det betyr derimot ikke at ikke spillet er pent, men det er liten grunn til å febrilsk forsvare spillet uansett.

 

Merk også at flere av bildene er zoomet inn for å demonstrere tydeligere aliasingen, noe som naturligvis fører til at ting ser mer grumsete og uskarpt ut.

 

Merker jeg blir oppgitt over at noen av dere faktisk impliserer at fyren driver med ljug.

Lenke til kommentar

wilbur626: Kan jo kanskje for eksempel hende at screenshot funksjonen generer bildet på nytt med full AA.

 

Edit: Ja, testet det nettopp. Når du tar photo, blir plutselig bildet på magisk vis LANGT bedre enn det er når du spiller. :whistle:

Det forklarer jo egenlig hvorfor bildene til Microsoft ser bra ut... :roll:

 

Eksempler:

 

Forskjell på bilder tatt i photo-mode og in-game

 

post-6000-1142304101_thumb.jpg

 

post-6000-1142304136_thumb.jpg

Legg f.eks merke til stolpene med ledninger i bakgrunnen

 

post-6000-1142304150_thumb.jpg

Her har vi godt eksempel på det mest irriterende. Strekene du ser der fremme er egentlig en hvit linje på bakken. Så lenge bilen beveger seg, vil disse strekene flytte seg sidelengs. Ser ikke spesielt realistisk ut med andre ord, og i tillegg forstyrrende. :thumbdown:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Når du kjører i 200, legger du virkelig merke til slikt?

5750451[/snapback]

 

Når du kjører i 200, merker du da om du kjører på en xbox til 700 kr eller på en xbox 360 til mangedoblet pris?

 

Ikke bra saker det der, men slik blir det vel når man må rushe ting ut for å rekke deadline.

Lenke til kommentar
Kan jo kanskje for eksempel hende at screenshot funksjonen generer bildet på nytt med full AA.

 

Selvfølgelig gjør den det - tok det som en selvfølge at alle som har lekt litt med spillet vet det.

 

Men alikevel synes jeg forskjellen mellom screenshot og 'live' bildet hos deg var dramatisk for å si det mildt - det er ikke i nærheten av slik det ser ut hos meg. Kanskje jeg skal være glad for at jeg ikke har HDTV ;)

 

Alle Xbox 360-spill rendres internt i 720-oppløsning - de blir dermed skalert opp hvis man kjører 1080, og her kan det nok være forskjell på om man lar Xboxen gjøre det eller TV'en. Her kan det nok skje en merkbar kvalitetsforringelse - spesielt hvis folk har en HDTV som kjører på 720 men velger at Xboxen skal kjøre output i 1080 - da blir det jo to ekstra opp-og nedskaleringer før bildet når frem til skjermen.

 

På samme måte skaleres oppløsningen noe ned for å kjøres på vanlig PAL-oppløsning og oppfattes sikkert dermed som 'bedre'. PAL ser førvrig merkbart bedre ut enn NTSC på en 'vanlig' TV.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Når du kjører i 200, legger du virkelig merke til slikt?

5750451[/snapback]

 

Når du kjører i 200, merker du da om du kjører på en xbox til 700 kr eller på en xbox 360 til mangedoblet pris?

 

Ikke bra saker det der, men slik blir det vel når man må rushe ting ut for å rekke deadline.

5750658[/snapback]

 

 

Du har kanskje et poeng... :p

Lenke til kommentar
jeg har en helt vanlig TV og kjører ikke i HD...

5747431[/snapback]

Det er jo nettopp derfor det ikke ser slik ut hos deg - fordi du kjører lavoppløst på en dårlig skjerm. Bildet er i utgangspunktet såpass dårlig at det ikke er spesielt synlig.

 

kjører ,man spillet i HD med komponent kabel ser det nok rimelig close ut til MS sine in game bilder...

5747431[/snapback]

Skulle en tro ja... men sannheten ser du i bildene over. Slik ser det ut hos meg, på min 37" som kjører spillet i 1080i gjennom komponent. AKA, "beste" mulige bilde.

 

Testet nettopp med VGA tilkobling, og da var Aliasingen ganske redusert - men fremdeles veldig tydelig. Årsaken er nok ganske enkelt at komponent gir et skarpere bilde, og fremhever derfor aliasingen enda tydeligere.

5748848[/snapback]

 

Søren da... at jeg kjøpte meg den mega bra HDTV'n... Hadde fått bedre bilde på den gamle TV'n. Enda værre er det at jeg må til Øyelegen - jeg synes PGR 3 ser skikkelig bra ut på min HDTV.

 

Neida, Lurifaksen, er forsåvidt enig med deg i det med dårlig (manglende) anti-aliasing i PGR3. Men dårlig grafikk synes jeg ikke det er. Personlig føler jeg meg ikke lurt av Microsoft heller.

 

Men jeg lurer på hvorfor i all verden du kjører i 1080i? Det er slettes ikke best mulig grafikk - og i hvert fall ikke på PGR3 som visstnok ikke skal være rendret i 1280x720 en gang (minimun for å kalle det HDtv)- (leste det var noe ala 1024x600 hundre eller deromkring - ta det med en liten klype salt.. finner ikke kilden her og nå). Var en del som klagde på det at Bizzare Creation jukset litt.

 

Åkke som, det som skjer på TV'n din er at du skalerer opp det greiene der til 1920x1080 interlaced i xbox'n (første skalering..) deretter kommer det til TV'n din og smeller på det faktum at du har lavere oppløsning enn 1920x1080 på TV'n og det blir skalert neeeed igjen til TV'ns oppløsning av TV'n (andre skalering) som høyst sannsynlig er 1366x768/1280x768 hvis du sitter på en LCD 37 tommer eller enda værre 1024x768 hvis du sitter på en plasma 37 tommer. Du vinner null og niks i forhold til oppløsning, og interlaced vs progresivt har vært diskutert til døde både her og andre steder. Dessuten - alt ettersom hvor god den interne scaleren din er på TV'n du har, så kan det være at du bør unngå 1080i inn i TV'n. Kun dyrere TV'er som gjør den jobben skikkelig bra. Mr. Faraudja himself sa på en konferanse om HDTV at det å omforme et interlace signal til progresivt aldri blir så bra som et ekte progresivt signal - og det var fra mannen som har levd meste av sin karriere på å lage deinterlacere til Tv'er og projektorer og tjener penger på det. (hvilket ville si at han ikke burde sagt noe om det).

 

Så den "best mulig" grafikk med 1080i er jeg ikke enig i.

 

Men kjøper aliasingproblematikken din i PGR3 100%. Hjalp litt med VGA kabelen pga mindre skaprt bilde skrev du - og er enig i det. I PGR3 skrur jeg ned skarpheten på TV'n (bruker komponent) fordi hvis jeg har den der jeg pleier så er aliasing mer plagsom enn hvis jeg demper den.

 

Dr Peedee

Lenke til kommentar
Så den "best mulig" grafikk med 1080i er jeg ikke enig i.

5753498[/snapback]

Testet nettopp i 480p, 720p og 1080i.

Konklusjonen er at 1080i var ganske så klart best. Aliasingen'en ble litt mindre synlig i 720p, men ikke spesielt mye egentlig.

 

Virker som noen prøver å fremstille meg som en løgner. :roll:

Jeg har selvfølgelig ikke manipulert bilder eller noe slikt.

Slik ser mitt spill ut, på min xbox360, på min 37" LCD. Om det ikke ser slik ut hos dere - neivell, lite jeg kan gjøre med det. Men hadde jo vært fint om dere kunne oppgitt TV størrelse/type og oppløsning spillet kjøres i...

 

La meg nok en gang presisere at det ikke ser slik ut hele tiden - jeg har selvsagt tatt bildene når det ser skikkelig gale ut, slik at det skal bli tydelig.

 

Og en siste ting - TV'en er overhode ikke feilen - denne kjører PC-spill med fantastisk grafikk og full AA. Menyene i xbox360 vises også ultra-skarpt med full AA. Xbox'en kan det vel heller ikke være - NFS:MW demoen er mye bedre på Antialiasing (selv om det strengt tatt ikke er spesielt bra der heller).

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...