Gå til innhold

Handel i utlandet


Anbefalte innlegg

Heisannn!

 

(fant ikke noe bedre plass til denne tråden enn her...)

 

Uansett.. Har tenkt litt på dette i det siste:

Når man kjøper en vare på internett fra utlandet kommer jo moms, frakt og toll i tillegg. (det er greit nokk)

 

MEN.. Si hvis man har en kompis f.eks i USA som kjøper varen for deg. Og sender varen til Norge, som en GAVE. Da slipper man vell i prinsippet moms og toll?

 

..men er det slik det funker (eller kunne ha funket?) ..og er det lov?

 

Kunne f.eks butikken også sendt varen som en "GAVE" (dvs. du forhåndsbetaler beløpet, og varen blir da sendt som en helt vanlig pakke)

 

..Aner ingenting hvordan dette funker(handel i utlandet) og spørr derfor dere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amazon er en webshop som pakker inn det du kjøper i "giftwrap" og setter på et kort med din egen beskrivelse "Til KriFos, happy birthday, your friend Sofirk". Koster et par dollar ekstra men er verdt det når man sparer masse toll og sånt på det :p

 

Men husk at selv gaver har en øvre limit på hvor mye verdi du har lov til å gi før det skal legges toll på.

Lenke til kommentar
Fungerer ikke. Gavesendinger kan ikke stå med firma som avsender. Ja, jeg har prøvd...

5742428[/snapback]

Takk jeg begynte å lure på om jeg det var noe som var lurt som jeg burde ha tenkt på. Heldigvis er det meste jeg bestiller fra ulandet bøker som ikke har moms og dermed ingen fortolling heller.

 

Jeg regner med at jeg kan gjøre noe slikt som trådstarter å sende til en venn og få dem til å sende det videre.

Lenke til kommentar
Og sånn til opplysning nok en gang... det er svært få varer det faktisk er toll på. Det er 12% toll på klær bl.a.

 

 

Når det gjelder de fleste andre produktene, så tilkommer det 25% .mva.

 

Unntaket er som nevnt tidligere, bøker.

5749010[/snapback]

Bøker og mynter.

Lenke til kommentar
Og sånn til opplysning nok en gang... det er svært få varer det faktisk er toll på. Det er 12% toll på klær bl.a.

 

 

Når det gjelder de fleste andre produktene, så tilkommer det 25% .mva.

 

Unntaket er som nevnt tidligere, bøker.

5749010[/snapback]

 

Er det 12% på klær? hmm. Jeg betalte 25% moms på klær jeg bestilte fra smartguy.dk i august i fjor, det må jeg huske til evt. en neste gang :) Hvor står alle satser egentlig?

Lenke til kommentar

Du skal betale 25% moms + 12 % toll. Det er 12% toll på klær ifølge andre her på forumet, jeg har ikke sjekket det. Men jeg regner med at det stemmer.

 

"Klær og gardiner

 

Tekstilfabrikk i Kina. Foto: Alloverpress/Gettyimages

Omtrent 11 prosent av CIF (Cost insurance freight) - verdien legges på de fleste klær ved import.

 

Ved andre tekstiler har vi kanskje også noe uoppgjort med u-landene. Tollen ligger mellom 11 og 14 prosent av importverdien. Med 25 prosent merverdiavgift på tollen, øker påslaget med 14 til 18 prosent av importverdien.

 

Ikke visste vi det, men det er faktisk null i toll på sko, hatter og paraplyer."

 

Utdrag fra denne siden: Link

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...