TB9 Skrevet 10. mars 2006 Skrevet 10. mars 2006 (endret) etter å ha frest rundt i min mors bil en god stund har jeg tenkt å kjøpe min egen bil. jeg har 30-50.000 til egenandel men jeg trenger bare bilen i et halvt år, da kom tanken på å ta et høyere lån (100.000+) og kjøpe en skikkelig bil. om jeg får satt lånetiden til 4-5 år, er dette noe som kan være lurt for min del? å betale 2-3000 i mnd og selge bilen etter et halvt år, og betale inn lånet. noen som har gjort lignende? jeg er 20 år og tjener ca 7000 i mnd selv, men min mor blir medeier (forsikring etc) og kan garantere. Endret 10. mars 2006 av TB9
Skikongen Skrevet 10. mars 2006 Skrevet 10. mars 2006 Går fint det. Økonomisk er det selfølgelig helt på tryne. Du får kostnader på >10000 i omreistrering av en relativt ny bil i tillegg til tinglysningsgebyr for lånet. Du tar også på deg en del risiko om du må selge bilen til en lavere pris enn du i utgangspunktet hadde tenkt etter 6 mnd. Forresten er det smart å bruke alle pengene man har på bil...
Doogle Skrevet 10. mars 2006 Skrevet 10. mars 2006 Fullt mulig, men du taper sannsynligvis en god slump penger på det. Hvis det bare er snakk om et halvt år ville jeg personlig mye heller ha kjøpte en bil til 40-50 som du fint får solgt for omtrent samme sum om et halvt år igjen.
perpyro Skrevet 10. mars 2006 Skrevet 10. mars 2006 Skal du ha bilen i kun et halvt år ta fornuften fatt og kjøp en bil kontant uten å ta opp lån. Alt annet er galskap.
TB9 Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Skrevet 10. mars 2006 30-50 er ikke alle pengene, det er det som er avsatt til innkjøp. bil koster, jeg vet. var mest det økonomiske aspektet ved dette jeg tenkte på, hvor stort det direkte tapet ville bli. men 5-6.000 i omregistrering var en ting jeg ikke hadde tatt med i beregningen. tenkte mer på den vanligere 1400
Marvil Skrevet 10. mars 2006 Skrevet 10. mars 2006 Omregistreringsavgiften varirer avhengig av vekt, samt årsmodell.. Her finner du mer info om denne avgiften; http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...&epslanguage=NO Forøvrig, så er det du som bli medeier og din mor hovedeier dersom bilen skal være forsikret på henne.
KVTL Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 eks: Du har egenkapital på 50 000 og lån på 100 000, da har du igjen litt over 92 000 igjen å betale ved nedbetaling etter fem år. I stedet for å ta opp et stort lån så ville jeg heller gjort en av følgende: 1. Bruke mors bil i et halvt år. Det billigste, dessuten så kan man spare pengene man måtte ut med uansett, da har du større egenkapital ved kjøp av bil senere. (Lureste) 2. Kjøp en veldig billig bil til maks 5000 kr. Skrap eller avskilt denne når du er ferdig med den. (Pass på at den er EU godkjent.) Hvis du uansett skal ta opp lån: 3. Kjøp deg en lett salgbar bil, som du vet at du tjener penger på.
kremt Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Veldig sjelden man kan tjene penger på en bil uten å gjøre et eller annet med den da
perpyro Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Er alternativet å kjøpe en bil så kjøp en billig bil som går og er EU godkjent i den perioden bilen skal brukes. Når du er ferdig med den så selg den og ta eventuelt tap som en mann. Dette er uansett myyyyyye billigere en å ta op lån for en 6 måners bil.
TB9 Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Skrevet 14. mars 2006 joda. takker for alle innspill. blir nok ikke noe lån på meg ser jeg hehe problemet her i huset er at vi trenger tre biler på dagtid og ingen om kvelden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå