Gå til innhold

Formatere harddisk ?


Anbefalte innlegg

Eg he tenkt å formatere hardisken min, men får det ikkje til.

Får bare besked om at programmer bruker disken så eg får ikkje formatere.

Så då tenkte eg at eg kunne gjer det direkte ifa DOS, men eg komme f*#% ikkje ut i DOS. Tidligere gikk det jo å starte pcen på nytt i DOS, men får ikkje dette til i XP.

 

Noen som kan hjelpe? Holder på å bli gal....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil harddisken bli formatert da?

Grunnen til at eg vil formatere er at pcen begynner å bli treg og veldig fort varm.

Har gjordt dette en gang tidligere, da var det ikkje noge problem å formatere disken...

 

Takker for svar...

Lenke til kommentar

Du får selvsagt ikke lov av Windows til å formatere den disken Windows selv ligger på... Blir som å si "Slett deg selv, inklusive programmet som sletter deg selv" :)

 

Under forutsetning av at du vet du sletter ALT på hardisken din, starter du maskinen med Windows XP CD'en i. Normalt vil da maskinen starte fra CD'en og du kan partisjonere/formatere i forbindelse med nyinnstallasjonen. Om maskinen IKKE starter fra CDen må du inn i BIOS og sette opp maskinen til å starte fra CD.

 

Før du gjør det dette kan det være en fordel å ha laget en CD med de nyeste driverene til all maskinvaren din samt ev. antivirus, brannmur etc. slik at du kan innstallere det viktigste før du fyker ut på nettet og starter oppdatering av Windows :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
bare lurer på en ting ang. dette. Har ikke formatert før (flink til holde OS sikkert :p ) men når man har gjort det, skal man innstalere Windows (/OS) først og drivere til HW etterpå? Funker HW uten driver? :blush:

5727121[/snapback]

 

De første driverene du må innstallere er ev. SATA/SCSI kontrollere dersom du har dette. Disse skal innstalleres samtidig med innstallasjonen av Windows for at Windows skal finne disse diskene.

 

Etter at Windows er innstallert og starter, er Chipsett driveren det første du innstallerer. Etter dette pleier jeg å restarte maskinen, gå inn i Kontrollpanel - System - Enhetsbehandling og sjekke alle enheter som ikke er riktig innstallert, dvs. står med spørsmålstegn i listen. Installer de manglende driverene, f.eks. lydkort, skjermkort osv., deretter ev. brannmur + antivirus, og til slutt ut på nettet for å kjøre Windows oppdateringer før du starter med øvrige programmer.

 

Sikkert mange andre måter å gjøre det på også, men dette funker for meg.

Lenke til kommentar
Takk.. Men.. Innstalere OS og drivere samtidlig?

5731268[/snapback]

 

Dette gjelder som sagt KUN dersom du har spesielle drivere for harddisker/kontrollere! Rett etter at du starter Windowsinnstallasjonen (XP/2K) blir du bedt om å trykke F6 dersom du ønsker å innstallere 3'parts drivere. Har du kun en/flere vanlig IDE disker skal du IKKE gjøre noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...