Gå til innhold

Sliter mest å skru av eller la pc stå på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke så lett å svare på. Bruker du den 3 ganger om dagen så bør den nok stå på, men hvis du bruker den en gang i uka så slår du av.

Det er ikke mulig å si nøyaktig hvor grensa går.

 

Når den står på så får du raskere eldring av komponenter pga varme, og mekanisk slitasje på bevegelige deler.

Når du slår av og på får du effekter fra matrialutvidelse ved avkjøing og oppvarming, og kanskje noen effekter pga strømtransienter.

 

En PC bør vel vare i minst 10 år ved normal bruk uansett.

Lenke til kommentar
får ikke håpe ikke håpe dette blir utefor tema...

 

men jeg har prøvd det du sier, og det hjelper ikke...den vil ikke sitte i sporet sitt  :realmad:  og nå er jeg så irritert at jeg nesten ikke klarer og la være og kaste det ut av vinduet... :realmad:  :wallbash:

5716368[/snapback]

 

Det går faktisk an å kontakte butikken og kreve nytt... Portoen er sikkert mye billigere enn et nytt vindu ;-)

Lenke til kommentar
får ikke håpe ikke håpe dette blir utefor tema...

 

Fortsetter off-topic trenden litt: Hvis du må bytte tastatur, og liker å spille mye spill, anbefaler jeg å kanskje betale litt mellomlegg og kjøpe Logitech G5. Det har veldig behagelige taster, og attpåtil er de opplyst slik at du ser tastaturet i mørket. I tillegg har det et lite LCD-display som bl.a. viser RAM og CPU forbruk hele tiden. Det har også masse med programmerbare macro-knapper og 'analogt' volumkontroll-hjul. Kostet ca. 800,- på Elkjøp for 2-3 måneder siden.

 

Beklager hvis dette allerede er diskutert i hjel, er ikke så aktiv her på forumet... :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Det er ikke så lett å svare på. Bruker du den 3 ganger om dagen så bør den nok stå på, men hvis du bruker den en gang i uka så slår du av.

Det er ikke mulig å si nøyaktig hvor grensa går.

 

Når den står på så får du raskere eldring av komponenter pga varme, og mekanisk slitasje på bevegelige deler.

Når du slår av og på får du effekter fra matrialutvidelse ved avkjøing og oppvarming, og kanskje noen effekter pga strømtransienter.

 

En PC bør vel vare i minst 10 år ved normal bruk uansett.

5715266[/snapback]

 

Gammel tråd, men har lurer på en ting, så vekker liv i denne jeg:)

 

Når du skriver "normal" bruk, vil det si at jeg i prinsippet kan slå den av/på et par ganger om dagen og den vil leve bra iallefall i 3 år? (statistisk sett that is, disken kan jo ryke til neste oppstart - bank i bordet)

 

Satt her om dagen å tenkte litt på strømforbruket, både med tanke på økonomi og i tillegg litt mer "globalt". Hvis alle tenker at det lille jeg gjør har effekt, gidder kanskje folk å gjøre det lille ekstra - og totalt sett klarer vi å levere fra oss en planet i ok forfatning til neste generasjon. Nå er ikke jeg no miljømainn, men tenkte nå engang å prøve å kutte litt på strømforbruket...spesielt siden jeg målte forbruket på en stasjonær pc over 2 timer i går og fannt ut at med 4-5 pc'er stående på til enhver tid koster litt mer spenn enn jeg tenkte...okei da, de produserer jo litt varme, så mindre utgifter til det. Men læll.....

Lenke til kommentar
okei da, de produserer jo litt varme, så mindre utgifter til det. Men læll.....

8509891[/snapback]

 

De produserer faktisk mye varme, tilnærmet 100% av strømmforbruket ender som varme i rommet. Så om strømmen går til en termostat-styrt elektrisk ovn, eller en pc spiller ingen rolle. Noe som sikkert gjelder de fleste i norge det meste av året.

 

Men dersom man på sommeren ikke trenger oppvarming, eller lufter for at det ikke skal bli for varmt, kan man spare ved å skru av pc'en.

 

Og dersom man må bruke energi for å kjøle ned rommet, kan man spare virkelig mye ved å skru pc'ene av. Men da snakker vi vel helst om varmere land, eller større kontorbygg i norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...