Gå til innhold

fortolling av programvare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann folkens!

Har et lite spørsmål ang fortolling av software kjøpt over nettet...

Jeg kommer ikke til å få tilsendt noe fysisk medie, kun en nøkkel via epost.

Kan jeg da tolke:

www.toll.no

Siden ”digital” innførsel av programvare til EDB ikke lenger skal regnes som vare i relasjon til merverdiavgiftsloven § 62, skal det ikke lenger oppkreves merverdiavgift ved innførselen.

dithen at dette ikke skal betales merverdiavgift for? Spørsmålet er vel kanskje om denne loven gjelder privatpersoner eller kun bedrifter?

Vennlig hilsen

Idar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som det er lovlig, er egetlig fornuftig siden alternativet ville vært håpløst å for staten å finne det ut om en ikke sier ifra selv. Det er ikke slik som om du fikk det levert med posten og de "angir" deg slik at du må belale

Skrevet

Jeg har brukt litt mer tid på å sjekke opp dette emnet nå, uten å bli så veldig mye klokere. Slik jeg har forstått det skal ikke digital innførsel av programvare regnes som en vare, men som en levering av tjeneste.

Er det noen lov/jus-folk som kan forklare meg hva slags betydning dette har for meg som privatperson?

mvh,

Idar

Skrevet

Du trenger ikke betale mva (toll) på ikke-fysiske varer. Dvs. at du kan kjøpe programvare fra utlandet uten å betale noe mer enn det som står på prislappen i € eller $.

Jeg har gjort det flere ganger selv, og har sjekket dette opp.

Skrevet (endret)

Hej allaihop!

Takk for svar fra dere alle. Jeg skrev likesågodt en epost til toll.no for å sjekke opp dette også, og de kunne bekrefte at det ikke var avgifter på å kjøpe software over nettet så lenge man ikke fikk tilsendt noe fysisk medie i posten.

edit: og så lenge man er privatperson...

Vennlig hilsen

Idar

Endret av idander

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...