Gå til innhold

XFX GeForce 6800 256MB henger


tmx

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp oppgradert PCen min til P4 3GHz, 1.5GB ram og XFX GeForce 6800 256MB PCI-Express.

 

Jeg har flere problemer, og jeg tror alle skyldes skjermkortet.

 

Det ene er i selve Windows, der opplever jeg at skjermen "svartner" i 1 - 1.5 sekund, ofte når jeg skifter skjermbilder (har skjedd MANGE ganger mens jeg bytter tabs mens jeg surfer med Firefox f.eks), men det skjer også helt plutselig, som f.eks akkurat nå som jeg sitter å skriver denne posten.

 

Skjermen er av type Samsung Syncmaster 204Ts (20.1" LCD), jeg har brukt denne mot laptopen i mange måneder uten noe som helst problemer, så jeg vet at skjermen er OK.

 

Det andre er problemet (som bekrefter at noe er galt) er at hele maskinen henger seg og rebooter når den jobber med 3D.

 

Det første jeg prøvde var 3dMark05, og der hang den seg på tilfeldige steder 5-6 ganger på rad (først fryser skjermbildet - og lyd, deretter rebooter maskinen av seg selv).

 

Det eneste spillet jeg har prøvd er GTA San Andreas, jeg har enda til gode å klare å spille dette i mer enn 1 minutt uten at det henger og maskinen rebooter seg.

 

Det første jeg gjorde var å hente ned de nyeste driverne fra Nvidia, dette hjalp ikke. Akkurat nå kjører jeg inne med de siste beta-driverne (versjon 84.12), men dette har ikke hjulpet noe heller.

 

Jeg kjører Windows XP med servicepack2 og alle updates.

 

Teknisk informasjon.

 

Hovedkort:

- ABIT Fatal1ty AA8XE, I925XE, Socket-775, SATA, ATX, Dual-GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

 

CPU:

- Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

 

Minne:

- Crucial DDR2 PC4200 1024MB CL4 Unbuffered,1.8V,128Meg x 64, 240pin

- Corsair Value S. PC4200 DDR2 512MB 64Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin

 

Strømforsying:

- NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W,

 

 

Håper noen kan hjelpe meg i riktig retning her. Jeg har dessverre ingen annen maskin i nærheten med PCI-Express som jeg kan teste skjermkortet på.

 

Takk på forhånd

 

Hilsen

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mistenker med en gang strømforsyningen :hmm: . Har du mange hardisker og lignende koblet til? Hvis du har mye rart ekstra koblet til, så ville jeg prøvd å koble fra alt utenom det nødvendige...

5700062[/snapback]

 

Takk for raskt svar.

 

Jeg har bare en harddisk og en cdrom. Ikke noe ekstra vifter eller andre fancy ting. Strømforsyingen er på 400W. Burde ikke det holde?

 

Christian

Lenke til kommentar
Jeg mistenker med en gang strømforsyningen :hmm: . Har du mange hardisker og lignende koblet til? Hvis du har mye rart ekstra koblet til, så ville jeg prøvd å koble fra alt utenom det nødvendige...

5700062[/snapback]

 

Takk for raskt svar.

 

Jeg har bare en harddisk og en cdrom. Ikke noe ekstra vifter eller andre fancy ting. Strømforsyingen er på 400W. Burde ikke det holde?

 

Christian

5700080[/snapback]

 

Det bør vel holde jo... Den leverer jo 18A på 12V railen, som skal være nok. Hvis du har en annen strømforsyning liggende, så kan du jo prøve å koble til den ekstra strømforsyningen kun til skjermkortet. Slik at du bruker 2 psuer altså. Hvis det fortsetter å skje da, så er det nok en mulighet for at skjermkortet er defekt ja. Har du prøvd å bytte tilbake til det gamle skjermkortet igjen?

 

Men Nvidia-driveren pleier ofte å si ifra hvis kortet ikke får nok strøm... :hmm:

Lenke til kommentar

Prov a reinstallere skjermkortdriverene for eksempel, prov NGO sine modifiserte drivere:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1325

Hadde samme problemet med min Fx 5800 ultra... vanlige forceware funket ikke sa bra med den med samme problemer.

Du kan jo prove ogsa til a skifte command rate pa RAM(minne) fra T1 til T2 i BIOS, siden ikke alle hovedkort liker 2 sa forskjellige brikker.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

 

Skal prøve den modifiserte driveren nå.

 

Ang RAM så har jeg nettopp testet å kjøre hver rambrikke alene uten at det hjalp, så RAMen er OK.

 

Jeg har også testet en annen PSU, dette hjalp heller ikke.

 

Mitt gamle skjermkort er AGP og jeg har ingen AGP-porter på det nye hovedkortet. Jeg har dog et meget gammelt PCI S3 Kort med 4 eller 8MB minne, som jeg neppe får kjørt 3DMark med. Kan jo teste det etterpå å se om dette med blinkinga forsvinner.

 

 

Christian

Lenke til kommentar

Den modifiserte driveren fungerte heller ikke :(

 

Det eneste til jeg kan teste nå er å bytte CPU (broren min har en P4 2.8GHz), men det er vel meget meget usannsynlig at det er denne som skaper problemer? Er det i det hele tatt noen vits i å prøve?

 

 

Christian

Lenke til kommentar

Leste det du skriver om at skjermbildet blinker av og til. Der var det noe kjent. På mitt XFX 6800GT AGP kort har jeg samme problemet.

 

Hos meg har det vært når jeg legger et vindu helt i kanten av skjermbildet f. eks. hovedvinduet i msn som jeg liker å ha nederst til høyre på skjermen. Også når jeg spiller BF2 og jeg sitter inni en antiaircraft tanks så begynner skjermbildet å blinke. Ganske utrolig at problemet dukker opp på så få spesifike steder.

 

Måten jeg løste det på hos meg var å sette DVI-kablen til skjermen min i den andre kontakten på skjermkortet. Da løste det seg hos meg.

Siden det fungerte har jeg ikke giddet å prøve å få byttet kortet ettersom jeg har hatt dårlig erfaring med Komplett.no sin suport på et noe merkelig minneproblem.

 

Problemet med at maskinen din rebooter kan ha med strømmen/PSU å gjøre eller varme.

Men man kan jo aldri være helt sikker. Har vært borti mye rart med PCer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...