Gå til innhold

TEST: Seks UPS-er for hjemme-PC-en


Anbefalte innlegg

Mål utgangsspenningen med last på inverteren, ligger ofte på 190-200V på billige invertere. Altså langt under 230V.

5711735[/snapback]

ikke helt riktig... de aller fleste ligger på ca riktig spenning hvis batterispenningen er ok, men du kan ikke måle spenningen ut med et vanlig multimeter hvis inverteren gir ut firkantpulser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mål utgangsspenningen med last på inverteren, ligger ofte på 190-200V på billige invertere. Altså langt under 230V.

5711735[/snapback]

ikke helt riktig... de aller fleste ligger på ca riktig spenning hvis batterispenningen er ok, men du kan ikke måle spenningen ut med et vanlig multimeter hvis inverteren gir ut firkantpulser.

5711927[/snapback]

 

Aha, tydeligvis endel ting jeg har glemt siden jeg gikk elektrofag.

Lenke til kommentar

Ser ut som prisen er skrudd opp endel og... :ermm:

 

14.12 2005

Pris: kr 851,50 inkl. mva. for 350 VA, kr 998 inkl. mva. for 550 VA

 

I dag:

1,060.00

og

1,240.50

 

Kan dette ha noe medat den ble best i test her på hw?

 

Hei!

Nei, lenge før testen satte importøren av Riello UPS opp prisene til oss, det var da nødvendig å øke prisen litt.

:(

Tommy

Lenke til kommentar

finnes det en rimelig grei måte jeg kan måle impulsene på? ...

volten skal jeg alltids få målt, aldri tenkt på å måle den faktisk (bare vært lykkelig over at det har fungert ;) )

btw: det er snakk om en 110V inverter (for det meste av elektrisk utstyr jeg vil bruke på den virker på 110V også, og invertere er meget mye rimeligere i statene. (en 400w RMS, 800w peak inverter her ligger på rundt 80 dollar). vet at 400w 110 v = 200w 220v, men de fleste tingene jeg skal kjøre på den bruker jo ikke stort mer enn 200w når selve "cold boot" er ferdig... starter en og en enhet av gangen.

 

men den har kjørt greit over flere timer i bilen, er de firkant impulsene veldig skadelig for ett PSU eller er det noe PSU'et filtrerer ut? hva med en projektor? Har hendt vi har kjørt ut å hatt "drive in" kino, med pc'en, projektor og stereo'en i bilen fungerende som bilde og lyd... og det har fungert veldig fint. utrolig hvordan litt nostalgi smelter jentene ;) (og en liten 2 liter bruker jo ikke stort på tomgang heller ;) (bare justerer opp tomgangen en liten smule så dynamoen får en sjangs til å klare å lade)

 

hva med batteriet...? de vedlikeholdsfrie "tette" batteriene skal ha veldig liten eksplosjon og gass fare meg bekjent..?

 

takker for alle svar!

 

edit: skriveleif

Endret av Dingy
Lenke til kommentar
noen som hvet hvordan test vinneren vil virke til å drive en kombo modem/wlan ruter og ev. ip telefon adapter?

 

er det da snakk om timer den vil holde på?

5704366[/snapback]

 

 

Jeg har en APC CS 350 som driver en Speedtouch 516i , 8-ports switch ( SMC-EZ6508TX) og

Sipura SPA 2000.

Batteri tid : Ca 1 time og et kvarter.

Hadde ca 2 timer da jeg hadde Cisco 677

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Her virker det som det er en del kloke hoder (litt gammal tråd men) .

 

jeg har en litt kinkig problemstilling , i det huset jeg leier.

 

tingen er at inntaket til huset (3fase) og hovedsikringsskapet er ute i

en bod utenfor huset, og så går det kabler i bakken fra der og inn til

selve huset. Dette resulterer i ganske langt kabelstrekk fra inntaket

til veggpunkter og slikt . i tillegg så er det gamle greier, og tynne ledninger (2x 1,5m) 10A.

 

problemet mitt er da , at det er rett og slett veldig lav spenning inne i kontaktene ved last. Ligger normalt rundt 205-206V , slår en på en 700w ovn som står på samme, så målte vi det helt nedi 199V.

 

Sier seg selv att det ikke er så bra, når vi har to pc'er og en server, og diverse anna "finelektronikk" som står på samme kursen.

 

Problemet er at jeg har merket at strømforsyningene har begynt å lage sån "høyfrektenve" lyder under last av pc'en , noe jeg antar er pga den sliter mer

når den får så mye lavere innspenning ? jeg har ikke så veldig greie på dette.

 

Operasjonen å flytte inntaket over på huset, flytte sikringsskap og legge nye kabler og slikt i huset kommer fort på 20K, så har pratet litt med huseier om mulighet å heller investere i en ganske kraftig UPS , som "fikser" problemet, og jeg kan koble alt av utstyret som er litt verdifult i.

 

Har derfor fraskrevet helt offline ups'er, da det ikke primært er batteridrift jeg er ute etter, mer noe som kan stabilisere spenningen.

 

line-interactive er jeg faktisk litt usikker på om vil klare det noe bra med så lav innspenning ? om den hele tia må "booste" opp for å kunne klare å levere 230V ut.. når den får konstant 200-206V inn.

 

Er Online UPS'er eneste alternativet ? og vil dette "løse" problemet godt nok til at jeg kan være sikker på at ikke noe av utstyret tar skade over tid ? Iogmed at den kjører altid strømmen gjennom batteriet, og inverter for å lever stabil utspenning.

 

Prisene på de er jo ganske høye.. så er litt i tvil selv. jeg nevnte en pris ca rundt 2500 ,og det kunne huseier fint dekke. men er usikker på om kraftige line-interactive vil kunne gjøre jobben.

 

Håper på noen saklige og bra forklarte svar. Nytter ikke si sån vinkelroten av ditt og datt utgjør en kurve som vrir sinusen og knytter den bak øret.. om noen skjønner. Forklar litt så "vanlige dødelige" kan forstå :) så jeg kan vise dette til huseier.

 

Skulle nesten hatt en til hjemmekinoen og, er jo litt følsomt utstyr med masse forsterkere og dvdspiller og prosjektør og diverse.

Endret av xB^
Lenke til kommentar

Norsk Elektronisk Norm for elektriske lavspenningsinstallasjoner:

 

525: Spenningsfall i forbrukers installasjon.

Emnet er under overveielse.

 

MERKNAD - I mangel på andre betraktningsmåter annbefales det at spenningsfallet fra leveringspungtet frem til forbrukerutstyret ikke overstiger 4% av installasjonens nominelle spenning.

 

Andre betraktninger gjelder startforløp for motor og annet utstyr med høye startstrømmer.

 

Forbigående forhold, slik som spenningstransienter og spenningsvariasjoner på grunn av unormale driftssituasjoner, kan en se bort ifra.

 

(teksten er sakset fra NEK 400:2002 og kan avvike fra nyeste norm)

-------------------------------------------------

 

Når det gjelder kabellengde for 1,5mm2 forlagt i jord, bør lengden ikke overstige 31meter om 10A sikringer er brukt.

 

(tabell: Moellers Store Grønne: installasjoner og elektriske onstallasjoner etter FEL og NEK 400 IT, TT og TN-S nett).

-------------------------------------------------

 

Jeg annbefaler deg å måle (kanskje du bør få en elektrikker til å gjøre det) hvor mange volt du har i inntaket. kraftleverandøren er pliktig til å holde seg innen en bestemt verdi. Om denne ikke overholdes, betyr det gratis strøm. Grunnen til dette er at for lav verdi kan skade elektrisk utstyr. fra inntaket og inn er det huseieren som har annsvaret. Jeg vet ikke om kraftleverandøren er pliktig til å erstatte utstyr ødelagt av spenningen.

Endret av capy
Lenke til kommentar

Vi har hatt eleketriker her som fiksa en del andre ting , og han målte i samme slengen intaksspenningen til sikringskapet. den lå på ca 225-226V , og var innenfor det som agder energi (nettleverandør) plikta å levere. så fikk ikke de til å gjøre så mye med det.

 

er bare dum installasjon i huset som er problemet.

 

Noen forslag til noen litt rimeligere spenningsstabilisatorer da ? :> trenger ikke akkurat 13A hehe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...