Gå til innhold

Automatisk Trafikk Kontroll - en "morsom" episode


ronnyaa

Anbefalte innlegg

Når jeg var å hentet posten i dag, så jeg ett mistenkelig brev der, og skimtet såvidt at det stod noe om politi og atk gjennom konvolutten.

Så da tenkte jeg for meg selv mens jeg gikk hjem at da har jeg vel glemt meg av en dag når jeg har kjørt forbi en av boksene her i området.

 

Men neida, jeg har tydeligvis vært en tur i Bømlafjord der jeg har kjørt i 104 km/t i en 80 sone, 28. januar 2006, klokken 21.17. (Til opplysning bor jeg i Harstad)

 

Og ikke nok med det, jeg har tydeligvis vært å kjørt med gammelbilen som jeg tok skiltene på i romjula, og selvfølgelig leverte de inn. Sa også opp forsikringen på bilen samme dag.

 

Så dette ser jo ut til å bli en ganske så morsom episode, jeg spurte saksbehandleren om de virkelig hadde sett på bildet, og om det var en passat med det reg.nummeret som var på den, hun svarte med : "Øhhh, ja.. det har vi, så ja"

 

Jeg fikk brevet i dag, og ringte selvfølgelig til dem med en gang, så jeg er veldig spent på hva som skjer videre.

 

Og dersom det skulle være noen tvil, jeg har aldri vært i Bømlafjord, med "gammelpassaten" som stod her på gårdsplassen i det tidspunktet uten skilter.

 

Er det noen andre her på forumet som har vært borti liknende episoder ?

 

EDIT : Her er brevet, har sensurert mitt fulle navn og adresse, samt reg-nummer på gammelbilen :

trusselbrevforum5jv.th.jpg

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo helt idiotisk (og litt morsomt) at de klarer å gjøre slike feil  :roll:

5693929[/snapback]

Er litt morsomt, men irriterer meg litt at de påstår at jeg har vært der, når bilen har stått her på gårdsplassen, uten skilter, og saksbehandler "bekrefter" så godt hun kan at de virkelig har sett på bildet, og sett den bilen med de skiltene.. Er litt imponert over byråkratiet og overformynderiet her i landet..
Lenke til kommentar

Det er vel tydelig at hvis han aldri har kjørt den bilen der nede med de skiltene, og de har sendt han brevet, har noen kjørt med falske skilter forbi og de har kun sjekket informasjonen som skiltet er registrert mot og ikke sammenlignet med bildet boksen tok.

 

Flau over hvor dum politiet kan handle

Lenke til kommentar

Jeg tipper at alt blir lest maskinelt, og at enten noen har laget falske skilter, ellers så har maskinen lest feil.

Skal komme med oppdateringer i hva som skjer når jeg får kontakt med saksbehandleren over helgen.

Rettssikkerhet ? Her i landet ? Nei, den har jeg veeeldig dårlig tro på.

Lenke til kommentar
Jeg tipper at alt blir lest maskinelt, og at enten noen har laget falske skilter, ellers så har maskinen lest feil.

Skal komme med oppdateringer i hva som skjer når jeg får kontakt med saksbehandleren over helgen.

Rettssikkerhet ? Her i landet ? Nei, den har jeg veeeldig dårlig tro på.

5695328[/snapback]

 

Æ trur nu du har vært på bømlarn ja))) :tease::thumbup:

Lenke til kommentar
Det er jo helt idiotisk (og litt morsomt) at de klarer å gjøre slike feil  :roll:

5693929[/snapback]

Er litt morsomt, men irriterer meg litt at de påstår at jeg har vært der, når bilen har stått her på gårdsplassen, uten skilter, og saksbehandler "bekrefter" så godt hun kan at de virkelig har sett på bildet, og sett den bilen med de skiltene.. Er litt imponert over byråkratiet og overformynderiet her i landet..

5693944[/snapback]

 

Nå tror jeg ikke man skal skylde på landet vi bor i med en gang :ermm:

 

Alle kan jo gjøre feil. Om feilen skyldes feil på maskin, eller menneskelige feil kan helt sikkert diskuteres.

 

Og om saksbehandleren var ei sta ........... (fyll inn passende ord) så er det uansett ikke Staten selv som har skyld i dette :)

 

Men forstår godt at dette er utrolig frustrerende og irriterende for din del.. Men vi kan jo alle gjøre feil :innocent:

 

Hilsen saksbehandleren (hehe, neida) :!:

Lenke til kommentar
Nå tror jeg ikke man skal skylde på landet vi bor i med en gang  :ermm:

5695769[/snapback]

Sant nok det du sier, men jeg har levd her såpass lenge at jeg har vært borti en god del av den papir møllen og det byråkratiet som til tider lager mye problemer for "vanlige folk" som meg.... Men selvfølgelig er det mye bra her i landet og.

Med min type flaks skal de vel "statuere ett eksempel" når deg gjelder dette.. :!:

Lenke til kommentar
Så lenge ansiktet ditt ikke vises slipper du vel boten.. :ermm:

5695828[/snapback]

Joda, de har garantert ikke bilde av ansiktet mitt, eller bilen med de skiltene for den saks skyld. Dersom de har det så har jeg nok brutt meg inn på biltilsynet å tatt med skiltene, og kjørt i søvne i hele 1,626.4 km for å så kjøre tilbake.

Her er kjøreruten, så dere ser det er relativt langt å kjøre i søvne

Lenke til kommentar

hehe.. trur du skal slappe totalt av :) det er jo uansett politiet som har bevisbyrden..

 

å det vil de jo ifølge det slite kraftig med :p

så dette blir bare mere artig for deg.. se på det som underholdning... og sørg for at du kan få noe reisegodtgjørelse eller noe sånt for at du måtte komme og oppklare demmes feil ;)

 

 

 

 

 

 

:love: politiet og statensvegvesen.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe artig :) Minner meg om en sak som var i omegn her.

 

Politibil ble «boksmat» i 114km/t ...og nå vil politiet bøtelegge justisdepartementet (!)

 

Politiet vil bøtlegge Justis- og politidepartementet samt gi to prikker i et førerkort etter at en politibil ble fotografert i 114km/t av en fotoboks i Stange.

 

Lørdag 4. juni klokka 15.54: en uniformert Mercedes-Benz kassebil som til daglig brukes ved Hamar politistasjon, farer forbi en fotoboks på E6 ved Kolomoen i Stange. Det er 80-grense på stedet, og boksen måler politibilen til 114 kilometer i timen. Slikt blir det bilde av.

 

Nå har Hedmark politidistrikt sendt brev til Justis- og politidepartementet i Oslo. Det er Hedmark politidistrikt som disponerer bilen. Men i følge motorvognregisteret som HA har sjekket, er bilen registert på Justis- og politidepartementet.

 

Bot og prikker

Hedmark politidistrikt ilegger departementet ei bot på 7.800kroner og to prikker for kjøringen. Men i følge brevet, er det ukjent hvem som kjørte bilen på det aktuelle tidspunktet. Så Hedmark politidistrikt oppfordrer like godt departementet til å opplyse hvem det var som kjørte bilen - som altså brukes av Hedmark politidistrikt.

«Dersom det er tvil om hvem som var fører ved anledningen, kan fotoet forevises i forbindelse med oppmøte hos politiet», skriver politiet i det meget formelle brevet til departementet.

 

Imidlertid gjør politiet strengt oppmerksomt på at de ikke kommer til å utlevere bildet av bilen. Politiet understreker videre i brevet at departementet ikke har plikt til å oppgi hvem føreren av politibilen var.

«Derimot vil de kunne pålegges vitneplikt i retten dersom ytterligere etterforskning må iverksettes», gjør Hedmark politidistrikt oppmerksom på.

 

Betaler neppe boten

Informasjonsrådgiver Gunnar Johansen i Justis- og politidepartementet, sier det er veldig mange norske politibiler som er registert på departementet. Så de har ingen anelse om hvem som kjørte politibilen. Uten at han eller andre kan uttale seg om det, er det all grunn til å forvente at ballen sparkes over til Politidirektoratet - som i sin tur trolig kommer til å be Hedmark politidistrikt gå tilbake til sine vaktlister for juni, og finne ut hvem det var som rattet den uniformerte Mercedesen. Med all mulig sannsynlighet vil politiet også kunne finne ut hvem som kjørte ut fra bildet. Etter det HA forstår, betrakter departementet bøteleggelsen fra Hedmark politidistrikt som «veldig formell».

 

Har retningslinjer

Informasjonskonsulemnt Kari-Anne Dobloug i Hedmark politidistrikt sier til HA at politi og annet utrykningspersonell har retningslinjer for hva de skal gjøre om de blir «tatt» av en fotoboks under utrykkning.

- Det skal loggføres, og den som kjører må selv si fra og levere rapport om det. Forløpig er det et ubesvart spørsmål om dette er gjordt eller ikke i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

hoff! mye rart som skal skje...

Kan da heller ikke være så vanskelig å finne ut hvem som kjørte politibilen heller...

Skal da ikke være forskjellsbehandling, kjører du i politibil, men ikke er i utrykning, så skal da for pokkern sjåføren betale bota!

Lenke til kommentar
hoff! mye rart som skal skje...

Kan da heller ikke være så vanskelig å finne ut hvem som kjørte politibilen heller...

Skal da ikke være forskjellsbehandling, kjører du i politibil, men ikke er i utrykning, så skal da for pokkern sjåføren betale bota!

5712614[/snapback]

Vel, nå skal det sies at de ikke er riktig kloke på Politistasjonen i Hamar da. Skal ikke gå så dypt inn i det her, men de har blant annet siktet noen for ulovlig våpenbesittelse selv om et av våpnene ikke er registeringspliktig og vedkommende hadde papirene i orden for de andre ...

Lenke til kommentar

Har hørt om saker der danske biler har blitt tatt bilder av, og regningen sendt hjem til eieren av det norske skiltet. Dette fordi danske skilt er så like de norske.

 

Godt mulig det har skjedd deg her.

 

 

Forresten:

Hva er boten/straffen for å lage seg falske skilter, sette de på bilen sin og kjøre rundt med dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...