Gå til innhold

Trenger gratis DNS til privat FTP-server


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg trenger ei gratis form for DNS til min FTP-server som skal brukes til å utveksle noen bilder med noen venner.

 

Jeg har lett en god stund. No-IP.com er ikke aktuell, siden jeg ikke er 18 år ennå.

 

Har dere noen gode forslag?

 

Hvordan skal jeg få DNS til å peke til serveren min?

 

Jeg takker for alle svar!.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du virkelig lest gjennom hele listen med vilkår ettersom du fant 18-årsgrensen for No-IP? Det er imponerende. Kan ikke huske sist gang jeg leste gjennom en hel slik liste.

5698392[/snapback]

Ja jeg gjør som regel det. :) Men så er det 19 dager til jeg blir 18 år også
Lenke til kommentar
DNS-serveren peker til routeren din uansett.. det er din oppgave å konfigurere routeren din til å sende all FTP trafikk som kommer inn til routeren videre til den aktuelle maskinen. Det kalles Port Forwarding

 

http://www.portforward.com/default.htm

5698371[/snapback]

OK, takk.

 

Jeg har stillt inn på routeren slik at port 21 (FTP) skal være åpen, og jeg har fjernet blokkéring av FTP. Under kategorien "NAT" der jeg stillte inn porter, skal jeg der skrive inn lokal IP til pcen med server?

Lenke til kommentar

mest sannsynlig så har du ikke NAT'et korrekt. med Bulletproof skal det i utgangspunktet ikke noe til i config for å få tilgang til den utenifra..

 

btw, hvis du vil ha en gratis(lovlig) ftp server som holder noenlunde samme høye standard som bulletproof med tanke på configurerbarhet, enkelhet og funksjonsmessig, så anbefaler jeg at du tar en titt på filezilla ftp server....freeware er digg :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
jepp, også må du sørge for at FTP serveren har statisk IP :)

5698522[/snapback]

Eller så kan han laste ned dyndns sin automatiske oppdateringsklient :)

Lenke til kommentar
jepp, også må du sørge for at FTP serveren har statisk IP :)

5698522[/snapback]

Eller så kan han laste ned dyndns sin automatiske oppdateringsklient :)

5699302[/snapback]

 

 

Den oppdaterer dyndns med IP adressen din UT fra router (altså det andre ser utenifra). Men jeg tviler på at den oppdaterer routeren's firmware om hvilken IP adresse den skal NATe trafikk på port 21 til internt på nettet ;)

Lenke til kommentar
mest sannsynlig så har du ikke NAT'et korrekt. med Bulletproof skal det i utgangspunktet ikke noe til i config for å få tilgang til den utenifra..

 

btw, hvis du vil ha en gratis(lovlig) ftp server som holder noenlunde samme høye standard som bulletproof med tanke på configurerbarhet, enkelhet og funksjonsmessig, så anbefaler jeg at du tar en titt på filezilla ftp server....freeware er digg :)

5699165[/snapback]

Jeg har prøvd Filezilla flere ganger (server-versjonen), men den spørr bare etter å koble opp til en annen server. I tillegg så er det veldig få valgmuligheter i den. Om du vet om noen gode tutorials så skriv gjerne inn link.

 

I NAT har jeg stillt inn: PublicStart Port No. 21 PublicEnd Port No. 21 og IP Address 192.168.1.38 (som er min pc). Jeg har også prøvd 192.168.1.1 som er lokal IP til routeren.

 

Jeg har ADSL og fast IP.

Lenke til kommentar

1. Ofte krever kjøring av FTP-server at du åpner port 20 også.

 

2. I routeren skal du sette opp en server:

Private ip 192osv, public 0.0.0.0, protokoll ftp

 

3. I routeren skal du også åpne portene for inn- og utgående trafikk over port 20 og 21. Dette kalles filter sets eller public range tror jeg

 

Du skal altså både fortelle routeren at det skal serves, og åpne portene.

 

Til slutt skaffer du deg en oppdateringsklient som hver dag roper ut over det ganske internett koblingen mellom ditt "domenenavn" og den dynamiske ip-adressen.

 

Ip-adressen er, som andre har nevnt her, adressen til routeren, uansett hvor mange pc-er som befinner seg innenfor. Hva som skjer med ftp-trafikken når den når routeren, ja det har du altså fortalt den om.

 

En liten og viktig ting til slutt: Når du setter opp filterregler, vil det antagelig allerede ligge en filterregel-liste i routeren, der det er spesifikke regler for porter opp til 1024. De fleste av disse er stengt. Routeren leser regelsettet sitt ovenfra og nedover! Derfor må du passe på at regelen som åpner ftp-portene befinner seg over regelen som stenger det meste!.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...