Gå til innhold

Stille på minne når overklokking av cpu?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å klokke litt (til rundt 2.4ghz) på min amd 3700+. Lurer på om jeg trenger å stille minne eller noe annet i pcen? Og hva skal jeg sette tingene på ? Skal jeg sette mulitiplier på 11x

htt på 220 ?

 

Er det noe mer jeg bør endre på? Har ikke rør noe i bios fra før... Har også standar kjøler med skal få ny kjøler på mandag :)

 

specs

AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED

XFX GeFORCE 7800 GT eXtreme 256MB PCIe

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition PC-3200 (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

DFI Lanparty NF4 SLI-D hovedkort

 

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har tenkt å klokke litt (til rundt 2.4ghz) på min amd 3700+. Lurer på om jeg trenger å stille minne eller noe annet i pcen? Og hva skal jeg sette tingene på ? Skal jeg sette mulitiplier på 11x

htt på 220 ?

 

Er det noe mer jeg bør endre på? Har ikke rør noe i bios fra før... Har også standar kjøler med skal få ny kjøler på mandag :)

 

specs

AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED 

XFX GeFORCE 7800 GT eXtreme 256MB PCIe 

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition PC-3200 (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

DFI Lanparty NF4 SLI-D hovedkort 

 

Takker for hjelp!

5665459[/snapback]

 

Still htt (fsb) til 220 og ha multiplier på 11x. Da klokker du også minnet og hk litt, men med det minnet og det hket skal nok ikke det være noe problem for å si det mildt. ;)

 

Ville nå heller ha stillt HTT(fsb) til 240 jeg, og kjører ikke minnet på den hastigheten øker du enten volten litt, eller så må du stille opp timingsene litt, eller så kan du sette divider, slik at minnet ikke kjører på så høy hastighet.

minnet kjører på standard HTT 200*2=400mhz (effektivt) så klokker du til 240 får du 480mhz på minnet, og da må du nok gjøre en av tingene jeg sa. Årøv først med volt, så med timings, sette divider er siste utvei.

Da får du også cpu'en opp i 2,64ghz. :yes:

Min 3500+ klokker fint opp til dette med boxed kjøler. :thumbup:

Lenke til kommentar
har såtte fsb på 220 og mulitplier på 11x. Funker flott, men det er litt varmt? rundt 43*c idle. Skal spille bf2 nå, så den stiger sikkert litt. Imorgen skal jeg montere Freezer pro, og den kan ta en cpu opp til 5000+ :D Så da skal jeg nok klokke litt til :)

5667173[/snapback]

Den kan ta å kjøe en 5000+, men jeg tviler på at du klarer å klokke så langt, med den kjøleren. :innocent:

 

Da må du nok komme under minus tallet. :D

43grader var litt små varmt, men langt ifra "kritisk".

Lenke til kommentar

Hmm, med boxed kjøler idle så hadde jeg ca 34C Idle, og 47C load (tror jeg)

Da kjørte jeg på ca 1.53V, og klokket til nesten 2,7ghz. (litt ustabil på 2.7)

 

Med zalman cnps9500led, så er idle tempen 29C og 42 load. Med ca 1.57V.

Den klarer 2.75ghz, men 24/7 så tror jeg den er litt ustabil. Men den fungerer ivhertfall hverdags med 2.75ghz.

 

Tror psu'en stopper meg, da V svinger ned til 1.53 og opp til 1.58 (og jeg vet at den er dritt) På HK'et så er Vcore satt til 1.55, men er gjerne rundt 1.57 (oppe i 1.58 og nede i 1.53) Og jeg tror det er spenningssvigningene elller noe sånt som gjør den så utsabil. :hmm:

Lenke til kommentar

til trådstarter... vet ikke om du er "grønn" på OC, men har du huska og sette på PCI og PCI-E lock? PCI skal hvertfall være 33,3 mhz og pci-e 100mhz.. dette sjekker du lett i "clocks" vinduet i clockgen..

 

tips: for å finne loaden din.. last ned "cpucool" dette programmet lager en kurve av dine temperaturer, "Temp1" er CPU, og gjør lett at du kan se hva load blir når kurven flater seg ut.. bruk prime95/occt til å finne load temp og stabilitet på cpu..

 

har samme cpu og den hviler fint på 2,6ghz her..(varmt på rommet) med boxed kjøler... har hatt den oppe i 2,7 med boxed, og mange har fått den opp i 3ghz med high-end kjølere eller vann, også har vi jo formann med 3,4ghz klokken :cool:

 

ps... 60grader på load er "pass på hva du driver med" temperaturen på a64 prosessorer...

Endret av BoOt3r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...