Gå til innhold

access og kombinering av to rader i en tabell


bakela00

Anbefalte innlegg

heisann...

 

Trenger hjelp til et lite access problem..

 

Har en tabell med mange kolonner..

2 av disse kolonnene innehar informasjon om henholdsvis en internettside, mens den andre kolonnen har navnet på siden.. Eksempel VG og www.vg.no

 

Jeg har en tredje kolonne som disse to kolonnene skal kombineres til for å vise VG med html linken bak. Tabellen har en del tusen linjer, så det blir mye jobb å gjør det linje for linje.. Noen som aner hvordan jeg kan automatisere prosessen? Kan ikke noe om sql / visual basic eller makroer...

 

Noen gode ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en tabell med mange kolonner..

2 av disse kolonnene innehar informasjon om henholdsvis en internettside, mens den andre kolonnen har navnet på siden.. Eksempel VG og www.vg.no

 

Jeg har en tredje kolonne som disse to kolonnene skal kombineres til for å vise VG med html linken bak. Tabellen har en del tusen linjer, så det blir mye jobb å gjør det linje for linje.. Noen som aner hvordan jeg kan automatisere prosessen? Kan ikke noe om sql / visual basic eller makroer...

5665331[/snapback]

For det første, jeg vet hvordan man kan løse problemet ditt i SQL Server, men ikke i Access (siden jeg har veldig lite kjennskap til produktet).

 

Jeg tenkte likevel jeg kunne svare her, for det du etterspør synes å kunne bli en ganske heftig denormalisering. Dersom det er hyppige spørringer mot tabellen, eller du som regel skal hente ut mange av radene kan dette forsvares. Ellers ville jeg latt tabellstrukturen være slik den er, og heller satt sammen dette som en del av presentasjonen av dataene.

Lenke til kommentar

Det er en opersasjon som skal foretas en gang.. Kun raden med navn inklusiv en aktiv url bak skal presenteres i tilleg til en del andre saker.. Er så utrolig stor jobb å gjør det linje for linje... Om jeg skal gjenta samme operasjon manuelt, blir det 5800 ganger sånn ca... :(

 

Er det mye pes å sette seg inn i sql? Mener å ha lest et sted at det går an å konvertere access baser til sql baser... Har aldri vært borti sql før, men frister jo litt med sql, php og apache feks... Men er jo fort en del jobb me å sette seg inn i det vi e tru...?

Lenke til kommentar
Det er en opersasjon som skal foretas en gang.. Kun raden med navn inklusiv en aktiv url bak skal presenteres i tilleg til en del andre saker.. Er så utrolig stor jobb å gjør det linje for linje... Om jeg skal gjenta samme operasjon manuelt, blir det 5800 ganger sånn ca... :(

 

Er det mye pes å sette seg inn i sql? Mener å ha lest et sted at det går an å konvertere access baser til sql baser... Har aldri vært borti sql før, men frister jo litt med sql, php og apache feks... Men er jo fort en del jobb me å sette seg inn i det vi e tru...?

5669053[/snapback]

Jeg tror du misforstår litt hvor jeg vil. I godt databasedesign skal samme informasjon normalt sett ikke være lagret flere ganger i en og samme database. Med andre ord, når du f eks lagrer fakturaer i en database, skal normalt sett ikke kontaktinformasjon og fakturaadresse ligge sammen med databasen, da denne informasjonen kan være den samme for flere fakturaer. Tilsvarende gjelder innen en rad, hvis du allerede lagrer både navn på websideinnehaver og URL, så skal denne informasjonen bare ligge en gang. I MSSQL kan dette lett fikses med å bruke comuted columns, men i access vet jeg ikke helt hvordan dette gjøres.

 

Når det gjelder å lære seg SQL så vil jeg selvfølgelig anbefale det (siden det er noe av det jeg vier mest tid til nå). Jeg i min lille Microsoft-verden vil anbefale SQL Server 2005 Express, som er gratis og har mange interessante muligheter. Andre vil sikkert anbefale MySQL. Personlig synes jeg ikke SQL er spesielt vanskelig, men det er sikkert en del som ikke er enige med meg.

Lenke til kommentar

Ok. takk skal du ha..! Du har rett i det me dobbelt lagring av info ja... Er nok ikke det beste designet.. Men begynnte som en veldig liten base -og så har det bare ballet på seg etterhvert liksom..Burde nok hatt en liten redesign ;)

 

Tenkte hovedsakelig på MySQL.. Er den eneste jeg har hørt noe om.. Ganske enkelt derfor jeg tenker på den.. Kan en del java, assembly og C programmering, så bør nok kunne klare å lære meg litt til ;) Bare tiden strekker til... :whistle:

Lenke til kommentar
Tenkte hovedsakelig på MySQL.. Er den eneste jeg har hørt noe om.. Ganske enkelt derfor jeg tenker på den.. Kan en del java, assembly og C programmering, så bør nok kunne klare å lære meg litt til ;) Bare tiden strekker til... :whistle:

5669880[/snapback]

MySQL gjør nok jobben du trenger, og sannsynligvis litt til :) Men, hvis du er interessert i å lære deg databaser i tillegg vil jeg råde deg til å se på en med litt større muligheter. Alternativene er mange, og jeg jobber mest med Microsoft SQL Server. Men, det er mange andre gode databaseservere også. Av gratisalternativene kan nevnes:

  • Microsoft SQL Server 2005 Express
  • Oracle Database 10g Express
  • PostgreSQL
  • MySQL

Noen vil sikkert hevde at jeg tar feil, men jeg synes at MySQL er den svakeste kandidaten her. Eneste unntaket er dersom det er krav om kryssplattformstøtte, da ryker Microsoft SQL Server siden den kun kjører i Windows.

 

Andre mer eller mindre interessante databaser inkluderer IBM DB2 og Sybase.

 

Mitt råd til deg hvis du vil lære deg databaser, og kanskje kunne tjene noe penger på kunnskapen din etter hvert, er MSSQL eller Oracle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...