Gå til innhold

Blir «norsk» under kniven


Anbefalte innlegg

Fra vg.no

 

Blir «norsk» under kniven

 

Ikke-etniske nordmenn går stadig oftere til plastikkirurger for å bli mer vestlige i utseendet.

 

Ikke-vestlige lar seg operere for å oppnå et mer vestlig utseende, det være seg for å få åpnere øyne, mindre neser eller mindre hårvekst, skriver Dagsavisen.

 

- All etnisk kirurgi har økt det siste året, sier Erik Dillerud, klinikksjef ved Fornebuklinikken. Hans klinikk får årlig et titall henvendelser fra asiatiske kvinner som ønsker seg mer europeiske øyne.

 

- De fleste kvinnene er født og oppvokst i Norge, men det hender vi får henvendelser fra tilflyttede filippinere og vietnamesere. Vi lager da en fold som gjør øynene rundere og dypere, forteller Dillerud.

 

Professor i sosialmedisin Per Fugelli frykter at presset fra det norske storsamfunnet ligger bak kirurgi-trenden. Han tror fenomenet har to hovedårsaker.

 

- For det første opphøyer reklame og moteindustri det vestlige hvite overmennesket som skjønnhetsideal, sier Fuggeli.

 

Den andre drivkraften er mye skumlere, mener professoren.

 

- Den følger av et sterkt krav fra det norske storsamfunnet som roper: Bli som oss - i tanker, væremåte og tradisjoner. Kanskje tenker noen at for å bli som oss, må de bli som oss også utenpå, sier Fugelli.

 

Hva synes dere? Jeg har ikke veldig mye peiling på område, men min første reaksjon er at å skylde på oss, blir for dumt, jeg har inntrykk av at vi presse de for lite, gir de kanskje for stort spillerom. Men jeg kan være påvirket av frp, selv om jeg ikke liker frp. Men det mener jeg folk som flytter her, ikke som er oppvokst.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idiotisk. Etnisk mangfold "for the win" for å si det på godt norsk. Vi burde i større grad akseptere folk for hva de er, en ting er om de har udemokratisk verdier eller noe sånt, men at vi skal henge oss sånn opp i utsenede er jo helt idiotisk.

 

Ser asiater blir nevnt som eksempel, overasker meg. Jeg og mange andre nordmenn jeg kjenner synes da asiatisk kvinner er i gjennomsnitt akkurat like vakre som norske.

Lenke til kommentar

At de vil bli som etnisk norske er bare et eksempel. De vil ha spissere nese og mer åpent øyne. For flat nese og halvlukket øyner er ikke akkurat så veldig pent?

 

Slik ser de ut:

 

s_271038C_padded.jpg

 

 

Og slik vil de se ut som:

 

babe.gif

 

 

Begge har fortsatt asiatiske trekk.

Endret av HoLy_CoW
Lenke til kommentar

Personleg ser eg ikkje noko galt i dette. Det er klart at menneske som er fødd og oppvaksen i eit anna land enn dei eigentleg kjem frå, føler ein sterk identitet til landet dei bur i. Dermed blir det naturleg at dei vil forandre på utsjånaden sin, slik at dei ser meir vestlege ut, eller kvar dei bur.

 

Ikke-vestlige lar seg operere for å oppnå et mer vestlig utseende, det være seg for å få åpnere øyne, mindre neser eller mindre hårvekst, skriver Dagsavisen.

Den der måtte eg stusse litt på. Mindre hårvekst? Vestlige har jo relativt mykje hårvekst.

Lenke til kommentar

Synd at dagens samfunn har utviklet seg slik som dette. Feilslåtte skjønnhetsideal er ett resultat av kapitalisme. Reklamen på tven viser hvordan en "bør" se ut. Hvis ikke er en ikke like vakker. Dette er selvfølgelig bullshit, men folk blir påvirket av slik reklame-bullshit. Og hvem er det som vil tvinge disse feilslåtte skjønnhetsidealene på oss? Jo det er kapitalisten som vil tjene penger på din usikkerhet. Det er masse penger å tjene på folks usikkerhet og dårlig selvbilde. Mange mange billiarder dollar.

Løsningen er å forby slik støgg H&M reklame.

Endret av magicus
Lenke til kommentar
Professor i sosialmedisin Per Fugelli frykter at presset fra det norske storsamfunnet ligger bak kirurgi-trenden. Han tror fenomenet har to hovedårsaker.

 

- For det første opphøyer reklame og moteindustri det vestlige hvite overmennesket som skjønnhetsideal, sier Fuggeli.

 

Den andre drivkraften er mye skumlere, mener professoren.

 

- Den følger av et sterkt krav fra det norske storsamfunnet som roper: Bli som oss - i tanker, væremåte og tradisjoner. Kanskje tenker noen at for å bli som oss, må de bli som oss også utenpå, sier Fugelli.

5662590[/snapback]

 

Hørte om Dette er visstnok inn i asiatiske land også. Så å skylde på presset fra det norske storsamfunnet er skivebom, og et minimum av research fra journalisten vill avdekket det. Det er bare å google på "double eyelids" så finner man masse.

 

For eksempel:

 

Cosmetic surgery of the upper eyelid, commonly called the double eyelid operation is by far the most common esthetic operation in the Orient.

ref: http://www.drmccurdy.com/double.htm

Lenke til kommentar
Feilslåtte skjønnhetsideal er ett resultat av kapitalisme.

5664922[/snapback]

Det samme er håravfall og for tidlige utløsning. :roll:

 

Reklamen på tven viser hvordan en "bør" se ut. Hvis ikke er en ikke like vakker. Dette er selvfølgelig bullshit, men folk blir påvirket av slik reklame-bullshit.

5664922[/snapback]

Hva med filmer, TV, magasiner osv.?

 

Og hvem er det som vil tvinge disse feilslåtte skjønnhetsidealene på oss? Jo det er kapitalisten som vil tjene penger på din usikkerhet. Det er masse penger å tjene på folks usikkerhet og dårlig selvbilde. Mange mange billiarder dollar.

5664922[/snapback]

Folks meninger, sosialt press og trendnissene forsvinner ikke om de ikke kan tjene penger på sine intneressere.

 

Løsningen er å forby slik støgg H&M reklame.

5664922[/snapback]

Løsningen er å forby massemedier, forby mennesker å omgåes med hverandre og utveksle meninger.

 

 

Kapitalisme og frihet gir folk muligheten til å gjøre slike valg. Ta fra folk friheten og mulighetene, så har man også "løst" problemet. Men til hvilken kostnad.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...