Gå til innhold

Hvordan partisjonere i windows?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du har innstallert windows på hele disken uten å partisjonere, så skal du ha 3 parts programm som foreslått for å partisjonere opp i mindre partisjoner.

 

Har du en blank disk, som du vil innstallere windows på, kan du partisjonere den under innstallasjonen.

 

Tilføjer du en ekstra blank disk i pc'en, som i forveien kjører med windows, kan du gjøre det i diskmanagment. (Diskbehandling)

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Lurer på hvilket program du brukte for å partisjonere disken i eldre Windows versjoner. Er det FDISK du mener at du brukte før? Du kan ikke partisjonere C:\ om du faktisk er i C:\ selv. Dette går praktisk talt ikke. Eller jo, om du bruker Partition Magic, for der trenger du ikke å slette partisjonen om du skal partisjonere den.

Lenke til kommentar

Eller på norsk:

 

Høyreklikk på min datamaskin>Behandle>diskbehandlig (under kategorien lagringsplass) i kollonnen til venstre, så høyre klikker du på den harddisken du vil partsjonere.

 

Hvis du vil ha mere hjelp søk på Hjelp og støtte.

 

Edit: Ellers så anbefaler jeg Norton Partition Magic

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

sberg43: Å du har lest leksa di i det siste ser jeg. Det du forteller om nå, går nemmelig ikke, pga at da er man i Windows. Du kan, som jeg forklarte ikke partisjonere C: mens du er i C:, hvis dere skjønner. Man må enten være i DOS hvis man skal gjøre det eller boote fra en eller annen cd med partisjoneringsprogram for å kunne gjøre det. Hvis man er i Windows kan man ikke partisjonere Disken, så sant, man ikke har upartisjonert plass på harddisken da. Eller at man skal partisjonere andre partisjoner enn C:

Lenke til kommentar
sberg43: Å du har lest leksa di i det siste ser jeg. Det du forteller om nå, går nemmelig ikke, pga at da er man i Windows.

Det er det som er hele poenget, man er _i windows_. Trådstarter spør om hvordan man kan partisjonere med winxp når man er i windows, ikke hvordan man partisjonerer windows.

 

Du kan, som jeg forklarte ikke partisjonere C: mens du er i C:, hvis dere skjønner. Man må enten være i DOS hvis man skal gjøre det eller boote fra en eller annen cd med partisjoneringsprogram for å kunne gjøre det. Hvis man er i Windows kan man ikke partisjonere Disken, så sant, man ikke har upartisjonert plass på harddisken da. Eller at man skal partisjonere andre partisjoner enn C:

5665550[/snapback]

 

Det er helt riktig men trådstarteren har ikke spurt om partisjonering av systemdisken sin men hvordan man partisjonerer i windows og hvor dette verktøyet finns. Ingen av de som svarte på innlegget hans svarte på det han spurte om utenom tukols som så vidt nevnt diskbehandling. Jeg bestemte meg da for å gi en grundigere forklaring på hvor dette verktøyet er.

 

Et fullgodt svar burde etter min mening faktisk fortelle hvordan man starter diskbehandling. Ønsker man å svare utover det som trådstarteren spør om så kunne man videre ha anbefalt andre programmer som Partition Magic for å splitte systemdiskpartisjonen, slik en del gjorde men man bør først ta for seg det problemmet trådstarter har.

Lenke til kommentar

Nå har jeg falt av her jeg. Han skal partisjonere disken, right? Og sånn som jeg har lært, så må man ha ledig plass som man kan partisjonere med. Man kan da desverre ikke endre partisjonsstørrelsen med Diskbehandlingen. Det kan man hvis man bruker Partition Magic.

Så hvis han har upartisjonert plass på disken fra før/har en annen partisjon på disken som han ikke skal ha mer, så er det bare å slette den partisjonen man ikke skal ha og lage ny/nye.

Lenke til kommentar
Jeg har søkt, og ingen steder har jeg funnet det jeg leter etter. Så jeg spør:

 

Hvordan partisjonerer man i windows? Kan huske i forrige windows versjoner så kunne man bruke et program innebygd i windows til å partisjonere opp disker.

 

Finnes det i xp? Og hvor finner man det?

Håper på et raskt svar  :)

5662436[/snapback]

 

I C:\WINDOWS\system32.....hvis det du leter etter, er Diskpart.

Lenke til kommentar

Veldig mange forskjellige svar, ingen av de har funket.

Diskpart fantes ikke

Partition Magic koster penger for å få faktisk delt partisjonene.

Acronis DiskDirector var ikke brukervennlig i det hele tatt. Skjønte ingenting av det... :p

Og det i diskmanagment greiene skjønte jeg heller ikke så mye av :p

 

Hehe... Noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Veldig mange forskjellige svar, ingen av de har funket.

Diskpart fantes ikke

Partition Magic koster penger for å få faktisk delt partisjonene.

Acronis DiskDirector var ikke brukervennlig i det hele tatt. Skjønte ingenting av det... :p

Og det i diskmanagment greiene skjønte jeg heller ikke så mye av :p

 

Hehe... Noen andre forslag?

5667389[/snapback]

 

Forklar hva du ønsker å gjøre litt mere detaljert da ...

Lenke til kommentar

Hvis det er plass, kan du legge dine data fra D over på C midlertidig.

 

Nå går du ut i disk behandling, som beskrevet før.

 

Du højreklikker på D partisjonen , og velger "slett logisk partisjon"

Det kommer sikkert opp advarsler etc. for å være sikker på at det er dette du vil.

ALLE DATA BLIR SLETTET;

Når du har slettet vil det stå "unallocated" på plassen. Nå kan du højreklikke og opprette logisk partisjon. Nå kan du velge hvor stor denne partisjonen skal være. F.eks. halvdelen av mulig plass, eller hvad som passer deg. Du får en guide til dette, hvor du også skal velge hvilket filsystem du vil ha.

 

Når dette er gjort, gjør du det samme med den delen som står tilbake som unallocated.

 

Men les denne grundig, i tilfelle jeg ikke har det hele med.

http://support.microsoft.com/kb/309000/no

 

Den er ihverfall riktig.

 

Når dette er gjort, tilbakefører du dine data.

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...