Gå til innhold

Disable ALL virtual memory ?


Pilsener

Anbefalte innlegg

Er det mulig å koble ut ALT virtuelt minne ?

 

Jeg satte inn 2 gig med RAM, og tenkte at jeg skulle prøve og koble ut pagefile for å se hva som skjedde.

 

Resultatet ble at Taskmanager'en viser at maskina bruker en pagefile på ca 250 MB, mens settings'ene for pagefile viser 0 MB, som jeg jo har satt den til.

 

Prøvde et ramdisk-program, og satte pagefile til å bruke denne ramsisken, men den bruker fremdeles harddisk-pagefile.

 

Ideer ?

Endret av Pilsener
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noen andre løsninger nei. Har selv prøvd å koble ut pagefil. Konklusjonen er at det kan være greit å ha en fil på lager, PCen går i dvale om den av en eller annengrunn har så mye skrot i minnet at den må øke pagefilens størrelse (har forstått det slik at det kan være lurt å gi den rikelig størrelse med max og min på samme nivå)

Lenke til kommentar

Er enkelte programmer som faktisk ikke vil fungere uten vekslefil, så er vel han Microsoft som har lagt til denne vekslefilen for og sikre kompatibilitet! :mad:

Du kan helt sikkert fjærne den om du virkelig vil, om du kan bruke regedit.

 

Men det stemmer som han sir, det er lurt at vekslefilen har en fast størrelse. Dette fordi det går en del tid om windows skal redusere eller øke størrelsen på filen. Kjører alltid med fast verdi på den jeg:)

Lenke til kommentar

Så litt på dette på en maskin på jobben, og for meg ser det ut som om Task Manager i XP ikke skiller mellom bruk av minne og bruk av pagefile.

Den maskinen vi sjekket på hadde også 2GB installert og ingen pagefile. Det som ble vist som "PF Usage" i Task Manager var ihvertfall like mye som totalen av fysisk minne og kernel memory der, og vi konkluderte med at den ikke brukte noe fil på disken som utvidelse av fysisk minne.

 

Dersom du kjører "Analyze" i Disk Defragmenter ser du noe område der som ser ut som pagefile (ikke flyttbare filer)?

 

Sitter og teller litt på knappene om jeg skal gå for 2GB settet som er i ukens tilbud hos Netshop, og om jeg går for det kommer jeg til å kutte pagefilen. Kjører nå med 1GB minne og fast størrelse på 1GB pagefile. Det har gått bra så lenge, så dersom jeg bytter til et 2GB sett uten pagefile vil jeg fremdeles ha samme mengden minne tilgjengelig.

Hvilke programmer er det som ikke fungerer uten pagefile? Er dette relativt gamle programmer eller?

Lenke til kommentar
dersom jeg bytter til et 2GB sett uten pagefile vil jeg fremdeles ha samme mengden minne tilgjengelig.

Hvilke programmer er det som ikke fungerer uten pagefile? Er dette relativt gamle programmer eller?

5703243[/snapback]

Det kan funke for deg og det kan ikke funke så bra. Er jo bare å teste det. Men for min egen del, og mange andres, så kan det føre til at Windows ikke er så stabil. At du får feilmeldinger osv.

 

Men 2GB RAM + 2GB pagefile er uansett raskere enn 1GB RAM + 1GB pagefile. Så har du penger så anbefaler jeg deg sterkt å gå for 2GB RAM.

Lenke til kommentar
Men 2GB RAM + 2GB pagefile er uansett raskere enn 1GB RAM + 1GB pagefile. Så har du penger så anbefaler jeg deg sterkt å gå for 2GB RAM.

 

Klarte selvsagt ikke å motstå tilbudet, så brikkene er på vei :)

Får se om det blir noen ustabilitet uten pagefile til uken.

Lenke til kommentar

Har engelsk windows xp så forklarer hvordan det er utifra hvordan ting er herifra:

 

control panel>system>advanced>settings>advanced>change>no paging file og trykk OK så er det gjort. Uansett så anbefales det ikke, greit nok at den tar HD plass og gjør datan litt tregere men når du kjører mange oppgaver sammen så kan det en stor fordel å ha det påslått.

Lenke til kommentar
Hvilke programmer er det som ikke fungerer uten pagefile? Er dette relativt gamle programmer eller?

5703243[/snapback]

 

 

Vet ikke om det er så nødvendig idag, men hadde en gang en Pentium med voldsomt mye RAM (640mb var mye det også engang;). Kjørte uten vekslefil på denne helt til en dag.. Skulle installere et eller annet (husker ikke hva), men det gikk ikke. Klaget på at jeg ikke hadde noe swap-fil.

 

Det holdt med 2mb.. Vet ikke hvorfor, men sånn var det bare..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...