Gå til innhold

Hjemmelaget ekstern vannkjøling [Ferdig 14.05]


Anbefalte innlegg

Det scriptet hørtes veldig interessant ut! :) Hmm.. Men skjønte ikke helt.. Når du har tatt bilder, legger du de i ei mappe, så legger du det scriptet i mappa og fyller inn ne navnegreier elns..? Også? Hva lagrer du scriptet i?

5654748[/snapback]

 

Scriptet er altså et bash-script, så for de som ikke sitter med linux eller tilsvarende, kan det bli vanskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er oppdatering for i dag og i går!

 

thumb_24feb414.jpg

 

Hmm... jeg hadde altså lagd hull som ikke stemte, men hadde et avvik på 12mm (!). Hva gjør vi med det?

 

thumb_24feb415.jpg

 

Jo, vi lager nye hull, og bruker de som allerede er der til sammenføyning! CadStd er til uvurderlig hjelp igjen!

 

thumb_24feb417.jpg

 

Da var det gjort. Det ble jo ikke så verst?

 

thumb_24feb420.jpg

 

Bestemte meg for 3mm kammer, men sånn det har utviklet seg, får vi se hva det blir til. Uansett ble dette resultatet. Nå passet jeg på å smøre igjen, så kuttene ble litt bedre.

 

thumb_24feb422.jpg

 

Lager hull.

 

thumb_24feb425.jpg

 

Tid for å gjenge opp sammenføyningshullene...

 

thumb_24feb426.jpg

 

"Hjelp, hva gjør jeg nå"-bildet fra i går.

 

thumb_24feb427.jpg

 

thumb_24feb428.jpg

 

Jeg stoppet jo ikke der, men fortsatte med planen. Nytt sammenføyningshull, og inn- og utgang. Merk at hullene er dårlige. Tålmodiget + smøring er gull verdt - jeg ga blaffen i begge deler!

(Likevel bruker jeg locktite til å feste dem, så det går nok bra.)

 

Nå står jeg fast, som jeg har sagt, men for å oppsummere:

 

Jeg har nå flere mulige veier:

- Lage kammer og borre fordypninger.

- Lage kammer og ny kjøleribbe.

- Borre en ekstra 3mm, lage tilsvarende kammer av den og ribbe.

- Gjøre tilsvarende på motsatt side, og fordypninger/ribbe.

- Kaste dritten, fordi dette ikke går.

 

Jeg har altså en del å velge mellom, men vil gjerne snart bli ferdig. Ferien er jo på hell... Foreløpig skal jeg ikke overklokke skjermkortet, men vil bare ha det stille og vannkjølt. Jeg aner ikke hvor mye eller lite som skal til for å kjøle dette kortet. Hvilke(n) løsning(er) er aktuell(e)? Hjeeelp! :p

 

thumb_24feb429.jpg

 

Blokka er snart ferdig, men noe gjenstår enda....

 

thumb_24feb430.jpg

 

Fordypninger i kobberrøret.

 

thumb_24feb432.jpg

 

Litt stygt locktite som må pusses vekk...

 

thumb_24feb433.jpg

 

Hele blokka.

 

thumb_24feb436.jpg

 

Det ble jo ikke så verst?

 

thumb_24feb437.jpg

 

Undersiden med skruer. Må planslipes skikkelig helt til slutt!

 

thumb_24feb440.jpg

thumb_24feb442.jpg

 

Klar for ("tørr")testing i bøtte...

 

thumb_24feb443.jpg

thumb_24feb444.jpg

thumb_24feb446.jpg

 

Røret ble jo heller ikke så verst etter litt pussing. Potte tett var det også! Nybegynnerflaks med loddinga, altså!

 

Etter dette smurte jeg på silikon, og nå står blokka til tørk (i 24t) ved siden av meg. Så blir det siste bøttetest og plansliping før den kan monteres!

Loddet også enda en rørbit til den eksterne boksen.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Ja, nå har jeg fått pussepapir, 800 og 1200, i posten av Klikka_bZerk! Tusen takk! Nå blir det plansliping så fort jeg har tid. Har merket noen hakk/striper i overflaten, som dere også kan se på bildene. Bør jeg da begynne med et grovt papir (120,240,360) før jeg går på med 600, 800 og 1200 ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg nesten blitt ferdig med gpu-blokka. Bare monteringsdeler som mangler. Samme med cpu. Satt sammen ekstern boks i dag, og testet pumpa. Synes den bråkte en del. Jeg merket at "bråket" var en del vibrasjoner, men selv om jeg løftet den opp, lagde den fortsatt en del lyd. Luft? Vet du har vært borti denne pumpen, Skrue, hva tror du (MJ1000)? Det var jo også kav umulig å få ut luft av systemet - pumpa suger det inn. Mulig jeg må bruke strikker i stedet for skumgummi. Jeg testet med vanlig vann fra springen. Hvordan skal jeg fylle med "rdentlig" vannkjølingsblanding neste gang? Hvordan får jeg ut luft av systemet på en effektiv måte?

Lenke til kommentar

Ok, bilder!

 

thumb_15mar490.jpg

 

Ok, her er boksen. Vibrasjoner forplanter seg, men jeg har forsøkt å dempe disse med skumgummi (også rørene). Jeg synes den fortsatt er sjenerende. Pc'n overdøver den, men bare såvidt! Lyden den lager er veldig tydelig, og jeg tviler på om det er mulig å sove med den på!

 

Det er litt during, men en del rasling er det fortsatt. Jeg tror ikke denne raslingen kommer fra luft, fordi jeg forsøkte å ta inn litt luft i systemet, og det var mer fresing. Mer som bittelittløsdel-rasling. Vanskelig å forklare lyder, altså. Men ikke tilfredsstillende, og langt fra lydløst. Sunon-viftene testet jeg nå. Først -da- snakker vi lydløst.

 

thumb_15mar492.jpg

 

Ok, litt kort avstand. Siste test blir med to 90gradersledd og korte silikonslanger mellom inn- og utgang. Er det fortsatt "bråk", blir jeg litt betenkt.

Endret av meastp
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vannkjøling er ferdig. Jobber med å laste opp bilder og kommentarer. Denne posten blir redigert.

 

Nå er mitt eneste problem at jeg har rust fra radiatoren i slanger. Dere vil se det på bildene. Radiatoren ble rensa med ammoniakk, white spirit og vann. Dette skyldes mest sannsynlig at det er luft i radiatoren. Jeg vet ikke hvor stor hastesak dette er, og vil sette pris på litt erfaringer med dette. Gode forslag til rensing mottas med takk.

 

Kommentartråd her

 

EDIT (Oppdatering):

 

Puh... endelig ferdig, og det ser ut som jeg kan høste fruktene av mitt langvarige prosjekt.

 

thumb_14mai861.jpg

 

Her har jeg tatt av frontdekselet, og mishandlet den synlige delen av elementet ganske kraftig. Likevel fikk jeg ikke fjernet det.

 

thumb_14mai862.jpg

thumb_14mai863.jpg

thumb_14mai865.jpg

 

Lurte på om elementet var festet på baksiden, og lagde derfor et hull der. Det var en tabbe, men ikke verre enn å bruke boksåpneren på en hermetikkboks, og feste på med litt locktight fra Europris. Sitter som støpt.

 

thumb_14mai859.jpg

thumb_14mai860.jpg

 

Løsningen ble å sage av hele finnen med elemtentet på. 7 - 1 = 6.

 

thumb_14mai866.jpg

thumb_14mai867.jpg

thumb_14mai868.jpg

 

Resultatet: Et absolutt akseptabelt produkt. Pusset med sandpapir på kantene i hullet.

 

thumb_14mai884.jpg

thumb_14mai887.jpg

thumb_14mai890.jpg

 

Her tok jeg ikke noe særlig med bilder. Jeg skar ut sirkulære hull i plexi (3mm), lagde hull i midten til kobberrør, og limte alt sammen med locktight. Resultatet ble greit.

 

Problem som ikke er til etterfølgelse: Jeg lot røret stikke både inn og ut et stykke inni radiatoren, på begge niplene. Dermed vil det alltid være en del luft der, og jeg tror dette øker korrosjonen, om ikke bare forårsaker. Forslag for etterfølgere er å ha enda en nippel på baksiden, eller rett og slett drille et hull eller to i røret på innsiden, helt opptil plexien. Usikker på hva jeg skal foreta meg, også når det gjelder rensing.

 

thumb_14mai892.jpg

 

Kjøpte like godt 5 litersdunker. Blandet 10:90 med frostvæske. Litt svinn ble det jo også, da :p.

 

thumb_14mai894.jpg

 

Oversiktsbilde (står under skrivebordet).

 

thumb_14mai895.jpg

thumb_14mai898.jpg

thumb_14mai899.jpg

thumb_14mai901.jpg

 

Bilder av sånn det ser ut nå, montert. Hadde ikke kamera for hånden da jeg satt og plundra, men det gikk ganske greit, faktisk. Har nå bare 2x80mm vifter i systemet. Det er et Arctic Silentium T1 kabinett, og viftene er de to nærmest strømforsyningen.

 

Desverre bråker det litt enda, p.g.a harddisken. Ellers ville det vært -utrolig- stille. Forslag?

 

 

thumb_14mai900.jpg

 

Nærbilde av mitt 'lille problem'.

 

Tok ikke bilde av hurtigkoblingene, men de er rett bak kabinettet, og fungerer utmerket. Det kan også kanskje gjøre evt. rensing lettere? Har liten lyst til å demontere blokkene med det første, bl.a.. noe jeg kan skylle gjennom?

 

Selv ville jeg gitt prosjektet 8/10. Trekker fordi jeg ikke orket å vente på temperaturmålere, og fordi jeg har luft i radiatoren som forårsaker korrosjon.

 

Vil rette en stor takk til Skrue, som har hjulpet meg veldig mye, både når det gjelder igangsetting, motivasjon, anskaffing av (sære) deler og idéer til hvordan gjøre ting.

 

Klikka_bZerk hjalp meg med pussepapir 800 og 1200, noe jeg setter stor pris på!

 

Ellers takker jeg alle som har kommentert prosjektet, og hjulpet meg på veien.

 

Vel, nå vil jeg se flere kommentarer. "Publikum" har klaget på liten progresjon, men nå som jeg faktisk er mer eller mindre ferdig, ser jeg frem til kommentarer. Spesielt 'problemet mitt'.

 

Kommentartråd her

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Milde moses, "das var guten sein"! :p

Godt jobba, og det var jo ganske smart å skjære vekk varmeelementdelen på radiatoren også!

Men lokk fra en blikkboks da gitt! :hmm: Blikket er jo skremmende tynt, og kan fort ruste istykker...

Hva med å slipe til en plugg av f.eks 10mm plexi i stedet? Det vil jo ta sin tid, men jeg tror det kan være verdt jobben mtp holdbarheten. Samtidig vil det jo bli litt enklere med feste av nipler.

Den rusten i slangene tror jeg ikke det er så enkelt å bli kvitt. Du kan jo forsøke å kjøre igjennom med eddik i vannet, for å se om det kan løse opp noe.

Radiatorrens kan vel også prøves?

Uansett var det morsomt å se resultatet av godt pågangsmot, oppfinnsomhet og mye tålmodighet! :thumbup:

Hmm, leste visst litt fort. Du har jo allerede laget plexiplugger, så hvorfor ikke lage en tredje for å erstatte blikkdekselet også?

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Milde moses, "das var guten sein"! :p

Godt jobba, og det var jo ganske smart å skjære vekk varmeelementdelen på radiatoren også!

Men lokk fra en blikkboks da gitt!  :hmm:  Blikket er jo skremmende tynt, og kan fort ruste istykker...

Hva med å slipe til en plugg av f.eks 10mm plexi i stedet? Det vil jo ta sin tid, men jeg tror det kan være verdt jobben mtp holdbarheten. Samtidig vil det jo bli litt enklere med feste av nipler.

Den rusten i slangene tror jeg ikke det er så enkelt å bli kvitt. Du kan jo forsøke å kjøre igjennom med eddik i vannet, for å se om det kan løse opp noe.

Radiatorrens kan vel også prøves?

Uansett var det morsomt å se resultatet av godt pågangsmot, oppfinnsomhet og mye tålmodighet! :thumbup:

Hmm, leste visst litt fort. Du har jo allerede laget plexiplugger, så hvorfor ikke lage en tredje for å erstatte blikkdekselet også?

6116404[/snapback]

 

Tusen takk!

 

Med andre ord er det ikke kritisk? Så lenge det ikke gjør noen skade, plager ikke rusten meg noe serlig. Får vel ta en sjau og rense blokker, slanger og radiator hvis det er absolutt nødvendig. Ellers er det ikke så farlig.

 

Jeg kan leve med stygg farge på vannet... Det er ødelagte cpuer og gpuer jeg er redd for...

Lenke til kommentar

Bare hyggelig! :yes:

 

Rust er jo i utgangspunktet et oksid da, og dermed er også de mekaniske egenskapene ganske "tøffe".

Det er svært lite sannsynlig at blokkene dine vil ta noen skade av dette, derimot kan det kanskje spøke litt for lageret i pumpa di.

Rustpartiklene kan være ganske harde / skarpe, og vil over tid gi deg økt slitasje på dette.

Skyller du godt gjennom systemet i flere omganger, så er du vel kvitt det meste vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Ja, pappa foreslo filterløsning. Kan jo se på den idéen også...

 

Satser på at jeg slipper å rense blokkene noe særlig, men håper å slippe unna med litt grundig skylling. White Spirit, kanskje, hvis ikke vann holder?

 

Radiatoren må jeg jobbe litt mer med, bl.a pga lufta i systemet. Men får planlegge litt igjen... Det er jo egentlig dét som er det morsomme, blir nesten et lite antiklimaks når du er ferdig.

 

Men nå er jeg så sliten at jeg snart kan sopes opp på et norgesglass, så dere får ha meg unnskyldt til jeg har fått litt søvn. Russetiden tar på en stakkar! :p

Lenke til kommentar

Njaaaa, ville vel vært litt forsiktig med whitespirit, spesielt om du bruker silikon som tetningsmasse i systemet. Og det gjør du vel?

Whitespirit og silikon er en dårlig kombinasjon, da whitespirit har en tendens til å løse opp silikon.

Da ville jeg heller ha forsøkt andre ting i vannet. Ørlite salmiakk kanskje? Det løser i alle fall opp fett og annen skitt og lort.

Sleep tight! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...