Gå til innhold

Hjemmelaget ekstern vannkjøling [Ferdig 14.05]


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Begynte så smått på et vannkjølingsprosjekt før sommeren, og har fått veiledning og hjelp av Skrue (takk skal du ha!). Til slutt bestemte jeg meg for å kun ha blokkene i kabinettet og resten utenfor i en ekstern boks.

 

Jeg trenger råd og vink, spesielt om støy og vibrasjonsdemping av boksen (+ pumpe/vifter). Kanskje lydfeller på topp og i bunn av boksen (hull). Hvordan?

 

EDIT: Er nå ferdig med vannkjølinga, og den er i drift.

 

BTW: I begynnelsen når du leser, vil du få inntrykk av at jeg bruker en boks med vifter, men jeg gikk til slutt over til en vifteløs radiator. Boksen gjør jeg meg kanskje ferdig med senere.

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

27.08

 

 

DSC00062.jpg

 

Dette er lokket som skal skjæres ut. Viftene skal skrus på på undersiden. Det er markert hull som skal sages ut.

 

 

 

DSC00063.jpg

 

Hva med å bruke noe av dette som støydemping?

 

 

DSC00061.jpg

 

Viftene

 

DSC00060.jpg

 

Radiator og pumpe tank... røret skal ut av boksen lenger nede. luften kommer opp fra bunnen og opp gjennom boksen. Tenker å lage en "fan duct".

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Ok, da skjønner jeg.

 

Synes viftene er relativt stillegående. Du hører dem i "friluft", men det er ikke så mye. Blir nok bedre når jeg monterer dem i boksen. Jeg skal fikse bildene i morgen, sitter ikke hjemme nå.

 

####

 

Ok, da var bildene i orden!

 

Vel, Glisevask, jeg fant ut at mitt kjære, nesten-nyinnkjøpte Arctic Silentium T1 ikke hadde plass til radiatoren, og dermed kunne jeg like gjerne ha det meste utenfor. Mindre sjanse for vannsøl også, antar jeg.

 

Fant et firma, Colder Products Company, som selger hurtigkoblinger med shut-off. Microplex har noen til 150/stk (altfor dyrt!), så vi får se om jeg får et bedre tilbud av Colder. Dette er jo utrolig praktisk når en først har ekstern vannkjøling, da.

 

####

 

Jeg tenker på å begynne med cpu-blokka, mens jeg venter på stikksag og "hullbor" ...

 

Problemet er kammeret:

 

Jeg har 10, 8 og 3/4 (husker ikke tykkelsen nøyaktig) mm plexiglass. Problemet er da "kammeret" og selve "ribben". Har lest at Skrue har fått mindre gode resultater over 6 mm, og lurer da på om det er bedre å satse på 1x4, evt. 2x3 (oppå hverandre) ?

 

(Spm. og bilder i første/andre post: jeg tar mer enn gjerne imot tips om forbedringer og gode idéer, hvis noen skulle ha det.)

 

####

 

Glassene målte visst 3, ikke 4, mm. Hva gjør jeg? Dyser er heller ikke noe jeg kan noe om. Snakker vi et lite og avlangt rektangulært hull rett under inngangen?

 

####

 

Greit! Allikevel er jeg usikker på hvordan jeg skal lage hull+dyse... Kjører jeg metallbor 8mm og et mindre bor + sag etterpå, eller tar jeg dysa til slutt?

 

Forresten, har sett flere gassbrennere til lodding på biltema. Er noen av de under noe å satse på?

 

(resultater fra søkemotor, biltema, "brenner")

 

- http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=90739

- http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=90741

- http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80634

- http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80640

- http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80638

 

Clas Ohlson hadde noen også, men de var dyrere... Penger er jo også litt prioritert her.

 

EDIT: spm. sløyfet etter å ha lest gjennom TDX-guiden en gang til.

 

###

 

Hadde litt problemer med arbeidstegninger, men så fant jeg et glimrende, gratis CAD-program (2D). Bare sett til mm og riktig nøyaktighet (2, 1 0.5 ...), så går alt på skinner! Når du skriver ut, får du alt i riktig skala!

 

(Lærte meg aldri SketchUP, funker det der óg?)

 

CAD Standard Lite

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Har da oppdatert! (Er systemet mitt med bilder i 2. post upraktisk? og oversikt i første?)

Nå har jeg for alvor begynt med cpu-blokka, ihvertfall plexi-delen. Har altså 2x3mm som kammer og 10mm som topp. Mattet litt er det også, selv om dette sikkert må gjøres om igjen når jeg skal sage hull etc. Må vel pusse kantene litt også, men først trenger jeg å skru alt sammen. Hvor lange bør skruene være (skal være plass til fjær og mutter (+ "låsemutter"?) og hvor får jeg tak i fjærer?

 

01.09

 

DSC00064.jpg

 

2x3mm til kammeret og 10mm til topp. Glasset er mattet med 360-papir. Pass på når du pusser! Jeg fikk antakeligvis noe av støvet i øyet, og våknet opp neste dag med rødt og rennende øye. Tok flere timer før det ble vasket bort av tårer.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Skrue: Hvordan tror du det funker med silikonslange som tetning?

 

Eller hva med 10mm kobberrør m/silikonslange som tetning ned i selve blokka, og heller (lodde på) 12mm utenfor (for bedre tetting m/slangen)? Jeg har nemlig kjøpt bor som passer til 10mm rør med silikonslange...

 

###

 

Ok, fint om du lager tegninger. De er som regel lettere å forstå.

 

Problemet er at jeg ikke har 15mm bor, som må til for å matche 12mm-kobberrørets ytre diameter. Derfor jeg spør...

 

###

 

Ok, så da bør jeg egentlig kjøpe meg et 15mm bor? Har visst bare 14, 14,5 og 16. Forsøkte å slipe litt mot 14,5 , men det ble i meste laget...

 

###

 

Finner du et trebor i 15 mm, så... (har bare sett i sett, og da 14 og 16 mm). Ellers kan jeg jo satse på 10mm kobberrør istedenfor 12mm, og da tror jeg det går bedre. Kan jo ihvertfall forsøke...

 

###

 

Ah, da er jeg på nett!

 

12mm bor har jeg allerede, så det skulle være greit.

 

###

Lenke til kommentar

Liten oppdatering. Liten respons... er det noen, bortsett fra Skrue, som følger med i det hele tatt?

 

20.09

 

002.jpg

 

Ferdig med å pusse til og borre hull til plexidelen av CPU-blokken. Har også funnet passende skruer (70mmx4mm, muttere 4mm). Venter med resten til jeg har skaffet kobber.

 

005.jpg

 

Har brukt rester fra en gammel skumgummimadrass og en svamp til å polstre pumpe + tank, og har litt til radiator også (ikke lagt i enda). Har også hull i bunn, som ikke kan sees.

 

 

 

Skrue:

Vil cpu-blokk hullene være uten tetningsmasse av en eller annen sort silikon eller -slanger, f.eks? Står jo 12mm hull og 12 mm rør... ?

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Sant, sant, men jeg håper å få mer ut etterhvert... Dessverre går det nokså tregt, men alt handler jo om prioriteringer, ikke sant? Så du får heller titte innom av og til og se...

 

Oppdatert 26.09! Snart må jeg kjøpe siste rest for å kunne fortsette: CPU trenger kobber, fjærer, kjølepasta og brenner til lodding. Ekstern boks trenger slanger, kanskje noe elektrisk og 90 grader bends. Kanskje er det lurt å lodde litt i boksen også, for jeg har kobberrør og bends, og da sparer jeg litt slange. Noen har sikkert lagt merke til den noe spesielle enden på radiatoren (den inni boksen), og her trenger jeg en nippel med riktige gjenger. Har målt avstand til 12mm / 1/2"... Noen forslag?

 

26.09

 

101.jpg

 

Denne gangen tok jeg et par underveis-bilder. Her er boret jeg brukte for å lage hull til viftene.

 

102.jpg

 

Nærbilde

 

103.jpg

 

Her er lokket halvveis montert.

 

104.jpg

 

Her er lokket montert. Den siste biten fulgte originalt med vinesken, og er der for å "låse" topplokket til viftene.

 

105.jpg

 

Viftene er montert med skruer, uten noen form for vib. dempere (tror ikke dette blir nødvendig). Ledningene går inn i boksen, og ut sammen med det andre.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Fant ut at det ville være lurt å kjøpe denne, men det blir litt dyrt. Forslag til hvordan jeg kan mekke dette selv?

 

###

 

Jeg kan jo gjøre det "quick & dirty", som du sier, ved bare å trekke slangene gjennom, men hadde vært litt stiligere med en "ordentlig" løsning. Det jeg lurer på er hvordan jeg evt. skal feste plexien/kobberklossen/metallklossen?

 

###

 

Ja, enten gjengede rør + skru den fast, eller montere såkalte quick-disconnects med shut-off (sånne som er sinnsykt overpriset under "hurtigkoblinger" hos microplex).

 

###

 

Jeg poster detaljene her når jeg har bestilt... konfererer (som det så fint heter) med flere firmaer nå, t.o.m et i Norge, så det blir nok ikke så lenge til jeg er ferdig.

 

Som sagt: Alle detaljer blir lagt ut her.

 

Kan røpe at jeg ser på koblinger til mellom 6 og 8 dollar stk.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Oppdatering! Fant altså fjærer, så slipper jeg å bekymre meg for det mer!

 

Når det gjelder quick-disconnects m/shut-off valves, så har jeg fått positiv tilbakemelding av Staubli/Stabli/Colder (usikker på hva de _egentlig_ heter). De skal sende meg katalog i posten, og hvem vet - kanskje scanner jeg inn noen sider fra katalogen og legger ut her? (Hvis jeg får lov, da.) ;)

 

For en liten sneak peek på produktene anbefales det å gå inn på Colder Products' hjemmeside.

 

29.09

 

202.jpg

 

Da jeg var på Jernia og skulle kjøpe fjærer, lette jeg en stund før jeg fikk bekreftet det jeg fryktet av en ansatt. Heldigvis var han en av de skarpere knivene i skuffen, og forslaget var å se etter fjærene i penner. En dag fant jeg en penn med fjær som passet, og etter litt leting fant jeg tre til! Snakk om flaks. Her er bilde av penn og fjær.

 

201.jpg

 

Well, tha' is wha' I call a perfec' match!

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Ja, det ble visst en lang pause her... Nå er det heldigvis vinterferie, og planen er å få fortgang i prosjektet. Har anskaffet kobber, og borret hull i kobberplata i dag. Oppdatering med bilder kommer i morgen.

 

###

 

Jepp.. Har nå kommet til å skru sammen plexi + kobber for å borre hull i sentrum. Trenger noen 5mmskruer for at det skal sitte fast. Hullene er ikke heeelt presise, men jeg skal bruke 4mmskruer når jeg monterer, så har litt slingringsmonn.

 

Jeg får vel ta noen flere bilder, ja.

 

###

 

Veldig bra arbeid, men hva er egentlig slike shut-off nipler? er det slik at man kan "stoppe" vannet?

5626472[/snapback]

 

Ja. Hurtigkoblinger som du kan ta fra hverandre mens vannet er inni slangene. Veldig praktisk ved transportering, f.eks LAN-parties.

 

Har kommet et stykke lenger... tatt noen bilder. Legger det ut senere i kveld.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Oppdatering! 10 nye bilder!

 

Lurer litt på hvordan kammeret bør se ut, eller om det er "farlig" sånn som mitt ser ut nå?

 

Ellers venter jeg på båndsliper/smergel for å slipe ned ribbe og tilpasse trebor til nippelinnganger.

 

I mellomtiden tenkte jeg det kunne være greit å starte på GF4-blokka mi. Hullene kan sees på http://vr-zone.com/index.php?i=1356

 

Jeg tenker da på å spare kobber, og bruke de fire små hullene. Borrer da 2,5mm for litt slingringsmonn, for det skulle gå fint? Da trenger jeg vel ca 45x45 kobberstykke, og det har jeg.

Selve designet er noe jeg har lurt på. Skrue tipset meg om at det ikke var nødvendig med mer enn fordypninger i den 2mm tykke "hovedplaten". Det kan jeg jo fikse, og bruker det dersom ingen har bedre forslag? Kunne jo kjørt kjøleribber på denne også, men jeg forstod det som at det ikke var mer enn få grader å hente.

 

Bruker et 10mm stykke på samme måte som TDX-klone til "topplokk". Ellers har jeg 8mm og 3mm plexi. Hva og hvordan bør jeg lage "kammeret"?

 

Hjelp meg! Forslag og tanker mottas med takk!

 

18.02.06

 

thumb_18feb282.jpg

 

Her skal jeg tilbringe store deler av vinterferien! ;)

 

thumb_18feb283.jpg

 

Nærbilde.

 

thumb_18feb288.jpg

 

5mm-skruer. Kryss til borring av sentrumshull. Merk klossen til høyre som skal bli ribbe!

 

thumb_18feb289.jpg

 

Den som tror saging i kobber tar kort tid, bør prøve det! Her nytter det ikke med -liten- baufil!

 

thumb_18feb293.jpg

 

Inngangsnippelhull og utgangsnippelhull er ferdig.

 

thumb_18feb294.jpg

 

De to 3mmbitene som skal bli kammeret er skrudd sammen. Tegningen laget jeg med programmet CadStd. Freeware-program som skriver ut 1:1 skala. Fint for arbeidstegninger.

 

thumb_18feb295.jpg

 

Smørte godt med noe tilsvarende CRC som Skrue er så opptatt av ( :p ) under drilling. Resultatet ble jo brukbart, det!

 

thumb_18feb299.jpg

 

Beklager mørkt bilde. Delene er skrudd sammen, merket og klare til saging og pussing.

 

thumb_18feb300.jpg

 

Resultatet.

 

thumb_18feb302.jpg

 

Ovenfra. Klossen skal slipes. Den er både litt skjev og for høy! Kammeret ser også litt skjevt ut. Jeg kan pusse mer, men er det nødvendig? (nå tenker jeg praktisk, ikke estetisk)

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Oppdatering 19.02!

 

Nye bilder i post #2, som vanlig.

 

Jada, jeg klarte ikke vente på smergel, og har nå fullført borret som skal brukes til nippelinngang og -utgang! Jeg tror ihvertfall det... Det ble nemlig litt trangt, så jeg må pusse en hel del. Men det viktigste er vel "tight fit", og da er jeg kongen! I testbiten slo jeg ned røret med hammer Sitter som støpt!

 

Problemet er altså å få kobberklumpen rett, og å slipe den ned litt.

 

Ellers er jeg fortsatt i tvil om klaringen er stor nok kammer/hjørne på klump?

 

Hjelp meg med GF4-blokka, da, så jeg får gjort noe!

 

19.02

 

thumb_19feb310.jpg

 

Får vel begynne med smøringa jeg bruker under drilling i plexi'n...

 

thumb_19feb307.jpg

 

Smergelskive?? Jeg har da en liten håndfil! Slipte litt på borret, og vips så ble det akkurat for lite... Hva gjør jeg nå?

 

thumb_19feb304.jpg

 

Der var kobberrøret på plass etter litt sliping (ok,da. Mye sliping - med 40 :p) og god hjelp av hammeren ved siden av! Den som klarer å rikke på røret med håndkraft nå... ;)

 

thumb_19feb305.jpg

 

Litt blurrete. Hullet til dysa, diam på ~3,5 mm.

Endret av meastp
Lenke til kommentar
De to 3mmbitene som skal bli kammeret er skrudd sammen. Tegningen laget jeg med programmet CadStd. Freeware-program som skriver ut 1:1 skala. Fint for arbeidstegninger.

4740090[/snapback]

 

 

Hvor fikk du lastet ned det programmet? Hadde nok vært greit å ha det...

5636080[/snapback]

 

CadStd finner du på cadstd.com Det er freeware, også! (Det du vil ha, er Lite-utgaven.) Pass på å gå inn i options for å sette verdier til mm etc. Når du skriver ut, velg 1:1.

 

Takk for ros, jeg jobber som en hest i dag også, jeg. Vil noen ha flere bilder, får de si ifra. Jeg blir litt lat hvis ingen "pusher" på meg når det gjelder bilder...

 

Update kommer som vanlig senere i kveld. Holder nå på med kjøleribba... Det tar laaang tid å sage, gitt!

 

###

 

He he... det er mottatt

 

Sitter her med baufila og det som er i ferd med å bli en kjøleribbe, jeg. Den første ribba ble litt langt mot kanten, så den ble ikke særlig dyp. Resten gikk det ok med. Dog må jeg klare meg med 8 ribber, for det er ikke plass til flere. Skrue sa at det ideelt sett skulle være mellom 9 og 11. Håper jeg klarer meg med 8?

 

###

 

Jo, men nå er jeg faktisk ferdig med det! Endelig! Har holdt på i hele dag, faktisk. Nå gjenstår å tilpasse høyden. Må nemlig slipe ganske mye ned... *puh*

 

Hmm... de skal stemme brukbart med Skrues supre TDX-guide, så "klump" er vel 16x20, mellomrom ca. 1-1,5mm. Selve plata er 2mm, men jeg har, igjen etter tips fra Skrue, filt litt i vinkel på toppen, så jeg kan/kunne sage dypere riller.

 

Ellers har jeg gravt litt i pm-boksen, og funnet frem noen Skrue-meldinger... Dermed er GPU-problemet besvart, tror jeg. Tror jeg lager et par manuelle tegninger senere i kveld.

Lenke til kommentar

Oppdatert 20.02!

 

Ja, nå begynner vel prosjektet å ta litt form?

 

Nå gjenstår vel bare lodding, og sammenføyning (+ pusse kobberrør til nippelinnganger ) og litt finpuss før den er ferdig!

 

Må vel begynne på GPU-blokk snart, også! Lovte tegning, men det begynner å bli sent.

 

Uansett, her er idéen:

 

- Kobberplate, mellom 45x45 - 50x50mm til underlag. Denne borrer jeg noen fordypninger i. Det er et Gf4Ti4400, så det bør vel holde? (Vil ikke sage ribber )

 

- Kammer: Smultring-form. 3mm tykkelse. Diameter: 7,5 eller noe?

 

- Topp: Rund. 10mm som TDX-klone. Diameter: 7,5 eller noe?

 

- Skruer: Har ikke bestemt meg... hullene i gfx er 2mm. Skal jeg gå for det, eller 1,5mm?

 

- Sammenføyning: Bruker samme teknikk som TDX: små skruer + gjenging og silikon.

 

Tror det kan bli brukbart... Hva tror dere? Spesielt om det er plass til noe sånt (ingen komponenter i veien...) ?

 

 

EDIT: Forresten: hvordan filer jeg ut dysa? Clasern har ikke rundfil på 3,5-4mm i diameter... noen tips?

 

20.02

 

Flere bilder, as requested ;)

 

thumb_20feb311.jpg

 

Begynte med å borre hull for å få plass til "klumpen"...

 

thumb_20feb315.jpg

 

Mye pussearbeid på dette prosjektet! Go-fila kommer til nytte igjen...

 

thumb_20feb317.jpg

 

Passer den nå, da?

 

thumb_20feb319.jpg

 

Joda, den gikk til og med litt gjennom. Tight fit.

 

thumb_20feb322.jpg

 

Begynte å sage for å gjøre ferdig kjøleribba... Det tar lang tid, altså! Ihvertfall hvis du, som jeg, begynner med for fint blad....

 

thumb_20feb323.jpg

 

Passer fortsatt...

 

thumb_20feb325.jpg

 

Over halvveis....

 

thumb_20feb328.jpg

 

Endelig kutter jeg vekk den overflødige biten med kobber...

 

thumb_20feb330.jpg

 

Så var det å tilpasse høyden til ribbba, da. Finne frem go-fila (jeg har to! ;) ) igjen, med frekvente "checks" - Det er nemlig veldig viktig at jeg ikke tar for mye, så vannet tar "dessertveien" (over ribba)...

 

thumb_20feb332.jpg

 

Nå begynner den vel å passe?

 

thumb_20feb333.jpg

 

Ja, da er det neste gjøremål på lista....

 

thumb_20feb334.jpg

 

Weapons of Choice

 

thumb_20feb335.jpg

 

Tilbake til drillen, smøring og skiftnøkkel. Nå er det generalprøve for custom-borret mitt!

 

thumb_20feb337.jpg

 

Det første hullet gikk da greit!? Men det er uten dyse, og det enkleste....

 

thumb_20feb338.jpg

 

Må vel si meg fornøyd med resultatet. Her er oversiden. Skyvelæret sier: Dyseemnet endte med en tykkelse på ~2mm. Hullet er ca. 3,5-4 i diameter.

 

thumb_20feb340.jpg

 

Undersiden...

 

(Til nå har (i beste fall bare) nærbildene vært crap. Ok, jeg er en dårlig fotograf. Har hørt at det skal være en nærbildefunksjon, også, så jeg får se om jeg finner den...)

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Takk for det! Hadde uansett ikke vært mulig uten din hjelp, Skrue! Får låne bil i morgen, så da kan jeg farte rundt litt...

 

Regner med at du kan svare på noen av spm. jeg har slengt ut?

Spesielt det med skruer til GFX... 1, 1,5 eller 2mm

 

Hva tror du om pennefjærene? Sterke nok?

 

Fjærer til GFX-blokk, også?

 

EDIT: fint, Skrue, for da fyller jeg på med spm. imens.. muhahaha

EDIT: Flyttet spm til clas lenger ned.

 

###

 

Har nå handlet på clas ohlson:

 

Kjøpte den loddevæsken. Ser ut som det middelet kan brukes:

 

EFFEKTO 1

Flussmedel för lödning av Koppar, Nysilver samt black och galvad Plåt. Ersätter säval RÅ som släckt SALTSYRA.

 

20.1779 39,00 kr 50mL

 

Kjøpte et filsett jeg fant. Der var det to rundfiler på ~3mm. Skal jeg slipe dysa så den blir like stor hele veien, eller bare beholde hullet og 3mm bredde på sidene?

 

30.3205 69,00 kr

 

Kjøpte Våtslipepapir. 600 var det fineste de hadde, men det holder kanskje? 360 har jeg fra før.

 

30.7328-600 34,00 kr

 

###

 

Hmm.. skulle forsøke meg litt på lodding, nå. I første omgang en bend til et rør. Har jeg prosedyren riktig? Pusse litt med sandpapir, vaske ren, flussmiddel. Så sette delene sammen sånn som de skal bli. varme opp, smelte tinn mot kant/åpning, og det vil selv fordele seg rundt og inn i skjøten?

 

Så var det å få fyr på gassbrenner'n, da... Jeg skrur litt opp = litt butan ut. Så tenner jeg med en fyrstikk. Den brenner litt, jeg skrur opp for mer tilførsel av gass. Etter 8 sekunder, slukker flammen, uansett hva jeg prøver meg på.

 

Nå må jeg ta meg en skitur... har blitt mye inne med prosjekt de siste dagene. Men kvelden er enda ung. Får jeg til gassbrenner, blir det lodding av cpublokk i kveld, håper jeg.

 

###

 

Ah, digg med en skitur. Klar for prosjekt-vannkjøling, nå!

 

Tror det var/er noe oksygen i slangen. Det var kanskje det du mente?

 

Blir jo litt engstelig når noe går galt med gass i bildet. Enten kan en undersøke det nærmere, eller kjøre på... Så hvis dere ikke hører noe mer fra meg....

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Jeg lever visst enda, så:

 

Update 21.02!

 

Ok, slutter med det "merkelige" bildesystemet mitt. Fra nå av er det bilder sammen med update.

 

I dag fikk jeg altså:

- Tatt en tur til Clas Ohlson.

- Begynt så smått på GFX-blokk.

- Loddet for første (og andre) gang!

 

Bilder:

 

thumb_21feb341.jpg

 

Ja, dere kan jo bare gjette hva jeg gjør her? Begynner på GFX-blokk, vel!

 

thumb_21feb346.jpg

 

Dessverre var det litt kluss med knivene på siden, så det tok kjempelang tid å få kuttet helt igjennom (10mm). Da jeg var ferdig, viste det seg også at sirkelen ble litt mindre enn planlagt. Håper det duger.

 

thumb_21feb348.jpg

 

Sjekk det kule mønsteret :p For den meget oppmerksomme leser: grunnen til at sporet ikke er helt jevnt og fint, er fordi jeg var lat med wd-40/crc, så pass på!

 

thumb_21feb350.jpg

 

Mattekunnskapene taper seg ganske raskt så fort det blir ferie, og her ser dere tabben på nært hold! Bomma med 12mm! Fant ut noe lurt, da, som jeg tror kan fungere. Kanskje er ikke kobberbiten tapt, likevel? Vent og se... ;)

 

thumb_21feb351.jpg

 

Aluminiumsbiten er sagd til og borret hull til feste.

 

thumb_21feb353.jpg

 

Gjør meg klar til aller første forsøk på lodding! Sandpapir (240) + Whitespirit (ideelt skulle det vært rødsprit, men fant det ikke i farten. Dette duger jo, det også!)

 

thumb_21feb354.jpg

 

Alt er klappet og klart! Flussmiddel er påført.

 

thumb_21feb357.jpg

 

Mitt aller første møte med lodding i større skala er unnagjort! Flussmiddelet fungerte over all forventning, jeg er imponert! Nå gjenstår bare litt pussing, og lekkasjetest...

 

thumb_21feb362.jpg

 

*Trommevirvel* Tataaa! Nå er det snart tid for endelig generalprøve på mine loddekunnskaper!

Sandpapir -> White spirit -> Flussmiddel (q-tips. Sinkklorid svir litt på fingeren... ;) )

 

thumb_21feb364.jpg

thumb_21feb365.jpg

 

Kjøp boka mi! "Lær deg lodding på 5 minutter" :p

 

Dermed kan jeg lage en oppfølger "...og pussinga etterpå" :p

 

Fra spøk til revolver: Nå er det bare å pusse i vei. Hvor fint skal jeg pusse på oversiden? Holder det med 360? 600?

Hva med undersiden? De hadde bare 600 på clas. Holder det?

 

PS: Merka dere at jeg fant nærbildefunksjonen på kameraet? En del er fortsatt blurrete though.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Ja, jeg holder på, jeg...

 

Når det gjelder forsenking: Er det kritisk at skruene må ligge under plata? Altså at de må være såpass forsenket at de ikke stikker over overflaten på kobberplata?

 

Jeg tenker da om jeg vil ødelegge noe hvis noen skruer stikker litt opp?

 

EDIT: De ble skikkelig forsenka, så det er ikke lenger noe akutt problem. Kunne vært interessant å vite, likevel...

 

###

 

Blir nok enda senere update i dag... pusser på nippel-åpninger for å få rør til å passe... tar tid... men satser på update før 24:00 - men garanterer ingenting... før jeg legger meg kommer det, ihvertfall.

 

###

 

Beklager forsinkelsen! Jobber med update nå, og har sluttet med dagens arbeid - selv om jeg gjerne skulle kommet bittelitt lenger.... 23 bilder å glede seg til (jammen glad jeg lagde et script for å rename filene.... 46 filer er ingen spøk! )!

Lenke til kommentar

Da var det tid for en skikkelig (sen) oppdatering!

 

Har fått til en del i dag, og derfor har jeg en del bilder!

 

thumb_22feb368.jpg

 

Gårsdagens lodding gikk vel greit?

 

thumb_22feb371.jpg

 

Hvordan ser den ut sammensatt?

 

thumb_22feb372.jpg

 

Pusset litt før sammenskruinga, og måtte også pusse en del på ribba. Om den er ok nå vil vise seg...

 

thumb_22feb374.jpg

 

Montert sammen med skruer. Ser ut som loddinga gikk bra på undersiden også...

 

thumb_22feb376.jpg

 

Oversiden.

 

thumb_22feb377.jpg

 

Hmm... hvor var det Skrue sa hullene skulle være?

 

thumb_22feb378.jpg

 

Sånn var det vel... Det burde holde den sammen.

 

thumb_22feb380.jpg

 

Vi er underveis med 2,5 mm. Her må jeg skuffe Skrue, da jeg borrer heeelt gjennom. Ovenfra og ned. Mulig det ødelegger overflaten, men det viktigste er at det fungerer.

 

thumb_22feb382.jpg

 

Resultatet ble jo brukbart, men jeg bomma på ett hull, og det ødela litt estetikk senere...

 

thumb_22feb383.jpg

 

Skrur av toppen. Nå er det 3 mm på det som ikke skal gjenges.

 

thumb_22feb385.jpg

 

Action-photo!

 

thumb_22feb386.jpg

 

Da var det tid for gjenger! Det gikk faktisk overraskende greit, men ikke på det hullet jeg "bomma" på. Grunnen var litt hastverk og smelting. Bruk crc/wd-40, og ikke la borret gå varmt / smelt plexien.

 

thumb_22feb391.jpg

 

Da var også forsenkingen unnagjort! Brukte 7mm bor, og borret hele "tuppen" av borret.

 

thumb_22feb394.jpg

 

Nå er det pussetid. På oversiden greier det seg med 250 -> 360.

 

thumb_22feb397.jpg

 

Jeg bruker "loddeplata" som pussekloss.

 

thumb_22feb398.jpg

 

Resultat foreløpig. 250 -> 360 -> 600. Klikka_bZerk er så snill at han skal sende meg litt papir (800 og 1200). Da blir det sikkert enda blankere. Noen hakk er det jo i overflata, men det overlever jeg nok.

 

thumb_22feb400.jpg

 

Detaljbilde. Tror nok ikke loddeskjøten blir helt borte som Skrues blokk.

 

thumb_22feb402.jpg

 

Resultat overflate. Der er jeg antakelig ferdig.

 

thumb_22feb404.jpg

 

Skrudd sammen (over).

 

thumb_22feb405.jpg

 

Skrudd sammen (under). Merk skikkelig nedsenka skruer! :p

 

thumb_22feb407.jpg

 

Da var det tid for kobberrør! Bedre før-etter-bilde (rørene) skal du lete etter!

 

thumb_22feb409.jpg

 

Detalj igjen.

 

thumb_22feb412.jpg

 

Ja, gikk faktisk over på 40-papir på kobberrøret, før jeg fant ut at det villle være mye lettere å pusse plexiglass...

 

Det endte med at jeg pusse litt for mye på utgangen, så jeg kan nok ikke bruke silikon. Den sklir ikke rett igjennom, men går gjennom med litt kraft. Derfor må jeg lime. Hvilket lim bør jeg bruke?

 

Ellers ser jeg jo at det begynner å gå mot slutten på cpu-blokka. Jeg må lime rørene, så vente til det har herdet. Så skru sammen og "tørrteste". Så er det skru sammen med silikon, og den er ferdig!

 

Jeg skal ikke ligge på latsiden for det! Jeg må jo lodde noen rør til ekstern boks, og jeg må lage gpu-blokk. Så følg med!

 

EDIT: Mulig jeg migrerer til den "nye" worklogg-ordningen snart...

Lenke til kommentar

Takk skal du ha! Nå har jeg imidlertid fått et problem (til):

 

GPU-blokka går sin gang, men nå er jeg litt usikker...

 

thumb_gpu_problem.jpg

 

Se hullet i midten, som skal bli inngang. Så tenkte jeg å borre fordypninger til en av sidene, nytt hull til utgang, og en skrue helt ytterst for sammenføyning.

 

Vil det kjøle nok?

 

EDIT: Hvis ikke må jeg vel nesten sette på en kjøleribbe ved inngangsnippel, selv om det blir litt mer arbeid...

 

###

 

Nå har jeg lagd hullene! Avstanden fra enden på det ene hullet til enden på det andre, er toppen én cm. Vil det holde, eller blir det ribbe på meg? Kunne da tenkt meg noen langsgående ribber i tilfelle... Hjelp meg her nå, for jeg aner ikke hvor mye varme et Gf4ti4400 produserer, og hvor mye jeg vil ta vekk dersom jeg borrer fordypninger kontra langsgående ribber... Er det håp?

 

Venter med å gjøre noe mer til jeg får hjelp.

 

###

 

Mens jeg venter på hjelp fra dere, har jeg utvidet latmannsscriptet mitt. Nå gir det både bildene nytt navn, kopierer til en mappe med thumbnails, og reduserer størrelsene. Synd ikke photobucket tillater upload via. FTP med gratis-konto ;)

 

Betinger at mappen ligger der scriptet befinner seg.

 

#!/bin/bash
cd /home/meastp/worklog
echo -n "Skriv inn dato (mappenavn), eks 20feb: "
read DATO
echo "Takk. Mappenavn er satt til 20feb... "
cd $DATO
rm Thumbs.db
mkdir thumbs
cp *.JPG thumbs/
mmv "IMG_0*.JPG" "`echo $DATO`#1.JPG"
echo "Bildenes navn i hovedmappa er navngitt. "
echo "Reduserer bildestørrelser..."
mogrify -resize "1024x768>" *.JPG
echo "Bildenes størrelse i hovedmappa er redusert. "
cd thumbs
mmv "IMG_0*.JPG" "thumb_`echo $DATO`#1.JPG"
echo "Bildenes navn i thumbs-mappa er navngitt. "
echo "Reduserer bildestørrelser..."
mogrify -resize "400x300>" *.JPG
echo "Bildenes størrelse i thumbs-mappa er redusert. "

 

Krever at mmv og imagemagik er installert. Jeg begynner å like BASH :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...