Gå til innhold

Valg av skjermkort!


mamruoc

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal bygge en multimedia maskin.

Krav til denne er at den må kunne spille alle typer audio, og alle typer filmer.

 

Det er her jeg får problemer. Hvilket skjermkort trenger jeg? Jeg har funnet ut at det viktigste er at den har god TV-out. Eller ville det vært fint med TV-inn...

 

Har selv en Matrox G550 DualHead, er fornøyd forsåvidt, men jeg lurer poå om ikke ATI har bedre TV-out?? :???: Hører også at GeForce sine TV-out suger, samt at de blir for dyre...

 

Skal som sagt ikke ha noen GOD skjermkort, så lenge TV-out delen er VELDIG BRA (best?). Pris spiller en rolle...

 

Fant denne; er TV-out bra NOEN???

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

 

Håper det er noen som kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, både ATI og Matrox har Veldig bra kvalitet på tv-out.

når det gjelder resten av maskinen anbefaler jeg :

 

AMD Athlon XP2000+ 1000,-

SB live! lydkort 400-500,- (tror jeg)

512Mb pc2100 DDR ram 700,-

 

resten kan du egentlig bare velge det billigste du finner, det er CPU, Grafikkort, lydkort og ram som teller mest når du skal bruke den som en "film-maskin".

jeg tror det GFx kortet du har funnet har en brukbar tv-out ja.. :smile:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Du burde velge f.eks et ATI Radeon 8500LE skjermkort med enten 64 eller 128MB RAM. Disse har bra ytelse til spill og veldig bra bildekvalitet og tv-ut, samtidig det ikke koster så mye over 1000 lappen

 

_________________

Lian Li PC-65

Asus A7V8X KT400 rev 1.4

AthlonXP 2000+, MIST Silent Twin

Hercules Radeon 8500LE, 128MB @ 310/280

Corsair 512MB XMS3200, cas2

IBM Deskstar 120gxp, 80GB

Sound Blaster Audigy

Eizo L565 17" LCD

++

 

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-09-19 16:55 ]

Lenke til kommentar

Vel...

 

Men har noen prøvd et ATI kort? Vet du hvordan en film som er delt opp i deler blir behandlet når den kjøres ut på TV?

 

På Matrox-kortet blir det hakking og flimring, men er det slik på ATI også????

 

Tilslutt, hvilken kort vil dere anbefale? Konkret!

 

Husk at dette skal være avspillingsmaskin, ikke maskin å spille på!!! skal kanskje også brukes som Server..

 

PS. Jeg har allerede maskin, trenger bare skjermkort.

 

Konfigurasjonen er:

 

Athlon 1.4 MHz

ASUS A7V133 m/RAID

1024 MB SDRAM PC133

4x 120 GB WD 8MB Cache HDD.

1x Fujitsu 4.3 GB HDD (operativsystem)

Soundblaster Audigy Player

HAr som sagt en Matrox G550, men liker 2D kvaliteten VELDIG godt liksom, derfor vurderer en ATI til avspilling....

Lenke til kommentar

Att 2D kvaliteten er dårlig på Geforce er gammelt nytt og gjaldt helt opp til Geforce 2 MX/GTS i høye oppløsninger...

men etter releasen av Geforce 3 er 2D kvaliteten kraftig forbedret og er på høyde med hvilke som helst Matrox og ATI kort ,, ja det VET jeg da jeg har hatt alle kortene selv og sett dette med det blåtte øye...

 

Så glemm de gamle definsjoner av att Matrox er best på 2D ,,, en gammel sannhet som er utdatert for lengst...

 

så gå får ett Point Of View GeForce4 MX440 64Mb DDR TV-out Retail AGP til 625.00 kr på http://www.databutikken.com/no/

 

Meget raskt og godt kort til spill og en utmerket TV-out med 2 skjermsfunskjon pluss kjempegod 2D kvalitet :smile:

 

Har du råd til noe dyrere vil jeg annbefale deg ett

Hercules 3D Prophet III 8500LE 64Mb DDR TV-out DVI Retail AGP 1017.00,- på samme butikk ...

 

Kjempebra 2D pluss meget bra til spill :smile:

Lenke til kommentar

PCmax har ATI Radeon 8500le 64MB til 990kr, og 128MB versjonen til 1300kr. Dette er da ATI-kort (BBA) og *ikke* Hercules. ATI har blant annet raskere minne og bedre ramdac (?).

 

Må vel og merke flashe kortet for å få PAL på tv-ut. Kommer fra USA og bruker da selvfølgelig NTSC. Skal ikke være vanskelig i det hele tatt.

 

Har selv et ATI Radeon kort på laptopen min, og DVD-avspilling blir krystallklar med svært god flyt. Samme med avspilling av DivX.

 

- Nuffern

 

 

PS. Man skal også kunne klokke kortene opp til 8500 hastighet uten problemer.

_________________

c64.jpg

 

[ Denne Melding var redigert av: Nuffern på 2002-09-20 04:11 ]

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill, men det ENESTE jeg bryr meg om, egentlig er TV-out funksjonen, siden dette kortet skal stå på en server/multimediamaskin...

 

Hvordan er TV-out'en? Blir det ren kopi av det man ser på skjerm, eller kan man velge ett aktivt vindu som blir vist på TV'en?

 

MAtrox har sånn DVDmax funksjon som er glimrende, da blir kun film vinduet sendt ut mens man kan jobbe videre på PC dermed slipper man å la maskinene helt i ro når man ser på film, er det slikt hos ATI / GeForce også?? noen????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...