Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lagprobem med NGT


Anbefalte innlegg

Har et problem med lag over internett på spill, hovedsaklig quake 4, men også andre spill. når jeg spiller over nettet har jeg gjerne 40-50 i ping, men spillet lagger fremdeles (ca 1sec lag konstant, med kraftige spikes innimellom). Dette er ikke hardware lag. Har testet ut med en kompis over internett hvor han lager et game, og da lagger det for meg når vi spiller. Om jeg lager game, så lagger det for han.

 

Han har prøvd å pinge meg og får ca 30ms og 0% packetloss.

 

Farten på nedlasting og browsing er slik som den skal være, bortsett fra at nettet har ramlet ut et par ganger, noe som gjør at jeg detter ut av msn, og får ikke opp nettsiden jeg er på. Som oftest går browsing osv fint, det er altså på quake problemet blir skikkelig merkbart, ettersom de andre spillene jeg spiller er mmorpg's hvor 1sec lag ikke har så sykt mye å si.

 

Når jeg går in på properties på "my network places" er det et ikon der som det hele tiden skifter mellom "connecting..." og "disconnecting..." den står altså aldri på "connected". Jeg tror det er her problemet kan ligge, men vet ikke hvordan jeg kan få fikset det.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan få fikset dette, eller har gode tips?

 

På fårhånd takk.

 

- AfroWillard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm gjelder det hele tiden? jeg har opplevd utrolig lagg i det siste. spesiellt i WoW (2-3 sekunder ofte i lengre perioder (type halvtimen).

 

Klarer å få packetloss ved pinging av f.eks. www.db.no, www.cnn.com hadde 100% loss, men kom frem til f.eks. www.BBC.com og www.vg.no fint.

 

prøvd å resette routeren? (ikke at det funka for meg)

Lenke til kommentar

Opplevelse av slike feil kan ha mange årsaker. Alt fra eget utstyr til bredbåndsleverandør.

 

Har selv opplevd de aller siste dagene at jeg faller fra internett. Har ikke feilsøkt særlig enda. Det er veldig irriterende å oppleve slike feil! :cry: Kommer automatisk på nettet igjen etter litt kort venting. Gjentakelsesraten er kanskje noen ganger i timen, over flere dager for mitt nettverksproblem.

 

Jeg har også Nextgentel bredbånd uten at det i seg selv nødvendigvis er problemet. Ringte kundeservice for å sjekke med dem, men måtte tråkle meg igjennom mang en automatisk videreføring før det ble min tur å ligge i kø. Jeg lå i kø omtrent noen få sekunder før en stemme fortalte at de ikke kunne betjene min henvendelse. I seg selv greit nok at en slapp å vente i kø forgjeves, men ganske irriterende at de ikke kan bidra med hjelp når du trenger svar på ting!

Endret av G
Lenke til kommentar

Altså, dersom du pinger hans maskin over nettet og stabilt (dvs. f.eks. over et par timer i strekk) får gode pingtider til ham, så er det ikke nettforbindelsen det er noe galt med.

 

Hvis du likevel opplever lag-fenomen så må det nødvendigvis enten være relatert til maskinen du spiller på eller softwaren som du kjører.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Uuh, jeg forsøkte igjen nå klokken 19:20. Du står som nummer 27 i køen. La på ganske kjapt da ja. Siden til Nextgentel sier:

 

Gjennomsnittlig ventetid pr 21.02.2006 kl.18:30:

 

I dag: 6 minutter

Siste time: 3 minutter

 

Samtidig står det å lese hos dem:

Vi har for tiden ingen kjente feil.

 

Jeg har aldri sett at Nextgentel noensinne har skrevet at de har noen kjente feil på akkurat den linken. NGT's driftsmeldinger

 

Trodde NGT skulle forsøke å ta oss kunder på alvor. En god start på det kunne være å informere oss om hvilke kommuner som har driftsproblemer fortløpende. Spesiellt informasjon som gjerne berører flere brukere. Kundeservicen ser ikke ut til å ha fått noen super oppgradering akkurat.

 

Gidder ikke å spandere 3 til 7 minutter for å teste om de virkelig svarer innfor oppgitt antatt "besvarelsestid". Det koster litt å ringe et femsifret nummer fra mobiltelefon. De kunne godt ha gitt oss tilgang til ett normalt telefonnummer slik at "taksameteret" ikke går løpsk.

Lenke til kommentar

tja, hvis ventetiden i 6-7 tiden er en indikasjon, så er ventetiden mer likt 15 ganger det de oppgir...jeg satt iallefall i kø i ca 50 minutter i kveld, så den statestikken deres kan de tørke seg i ræva meg og spise, for den er like full av skit som de er.

 

De klarte å prestere å si at ADSL linja mi ikke var aktiv, men jeg satt vitterlig å surfa på samme tidspunkt...jaja..første tegn på troværdighet vekke iallefall... Support kisen jeg fikk på telefonen etter en time kunne heller ikke hjelpe... Ender med at de sender en ny router fordi min lissom er så gammel.. joda, jeg har hatt den siden ngt starta opp...men Cisco har en MTBF på ca 70år på sine produkter, så ikke vet jeg...

Lenke til kommentar

Tror jeg fant en stor kilde til feil på min side av bredbåndsruteren. Skal følge litt med fremover nå og så om ikke det her rettet seg litt opp.

 

Jeg ble nødt til å plugge ut noen av strømforsyningene for å lete og rette litt på kabelsalaten bak PC'en. Jeg kom i vanvare for å koble til feil trafo til 2 bokser. Så den ene ble foret med litt for lite Volt, og den andre hadde bra mye tilgjengelig men for lite Ampere å trekke fra den trafoen. Mikset 5 Volt med 15 Volt og vice versa.

 

Tipper jeg er oppe å gå ganske kjapt og stabilt nå! Tipper også at boksene ikke har tatt noen skade av feilkoblingene. Den som blir foret med for mye spenning vil jo ikke trekke mer en den har behov for, bare at wattstyrken blir litt feil når den skal ha flere ampere enn trafoen skal levere. Så ble bildet motsatt for den andre. Den hadde for liten driftsspenning, men så ut til å trives med det.

 

Nå har jeg bare en ting å utsette på Nextgentel forløpig. De bør gjøre noe med kundeservicen. Jeg har et annet problem som har plaget meg i månedsvis. Veldig jevnlig så får jeg ikke svar ved de (omtrent) 2 første DNS spørringene når jeg surfer med nettleseren. Men det kommer som regel etter litt masing. Andre ganger trenger den bare 1 ekstra henvendelse. Men i noen situasjoner trenger den kanskje så mye som 30, eller at jeg må belage meg på å vente noen minutter. Veldig ofte gjør den fulltreffere på første forsøk. Magefølelsen min sier at de har noe slags internett cache utstyr i serverparken sin. Og at de mer sjelden forespurte DNS oppslagene da er nedprioritert eller noe i den retning. Men dette blir litt vill gjetning.

 

Tror at det er problem enten på min side, men jeg har satt DNS helt manuellt på samtlige maskiner. Nextgentel har også potensiale for å ha rot på sine DNS servere eller på noen underleverandører. Lykke til Cub med feilsøkingen!

 

Kanskje det kan hjelpe deg også å sette DNS (Domain name server) manuellt, Cub!? Men det er ikke sikkert at spillingen din foretar DNS oppslag i det hele tatt, så dette forslaget kan muligens ikke gjøre noe fra eller til for problemet du sliter med.

 

Nå sparte jeg meg for en "slitsom" telefonsamtale med Nextgentel. Føles bra at ting klarnet litt her hjemme. :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar

Var nok litt vel optimistisk ja. At min bredbåndsforbindelse stopper opp nå og da ser ut til å være et vedvarende problem. Kjipe greier. Har ikke feilsøkt skikkelig enda. Lurer på om det er router og modem, eller om det er utenfor de fire veggene hos meg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det som bla trådstarter beskriver her er ikke lagg, ingen packetloss og kontakten opphører jo ikke. Derimot har jeg også erfaring denne uken med tidvis forsinkelse, av og til konstant med delay spikes. Har skjedd før gjerne akkurat når de oppgraderer terminaler og tester dem, på veien fra deg til kontaktet IP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...