Gunn@r Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Hvordan får jeg ei eller flere celler til å være faste, altså at de synes hele tiden viss dere skjønner. Tenk dere ei hjemmeside der menyen til venstre er synlig (fast) hele tiden, mens innholdet til høyre forandres utifra hvilken link man klikker på i den venstre menyen. Sånn vil jeg ha det i regnearket mitt også, bare at her skal det ikke være noen link man trykker på, men man skal enkelt og greit scrolle frem og tilbake i regnearket uten at kolonne A (og cellene A, B, C, D og E 1:3) forandres eller ikke blir synlig! Håper noen skjønner problemet og tar seg tid til å svare (vet ikke om jeg har forklart det bra nok, men bare gi en tilbakemelding, så kan jeg sikkert forsøke en gang til)
Harald Staff Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Dette kalles å fryse rader og kolonner. Klikk på den første cella som skal bevege seg (f.eks. C4), og velg meny Vindu - Frys. Nå vil Radene 1 til 3 og kolonnene A til B alltid være i bildet. Vindu - Frys heter nå Vindu - Frigi, du slår den altså av igjen med samme meny. Den oppfører seg ikke helt som rammer i HTML, du kan f.eks. ikke få A1:A5 til å stå stille mens alt annet scroller opp og ned. Men dette finner du ut av. HTH. beste hilsen Harald
Gunn@r Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Skrevet 20. februar 2006 Dette kalles å fryse rader og kolonner. Klikk på den første cella som skal bevege seg (f.eks. C4), og velg meny Vindu - Frys. Nå vil Radene 1 til 3 og kolonnene A til B alltid være i bildet. Vindu - Frys heter nå Vindu - Frigi, du slår den altså av igjen med samme meny. Den oppfører seg ikke helt som rammer i HTML, du kan f.eks. ikke få A1:A5 til å stå stille mens alt annet scroller opp og ned. Men dette finner du ut av. HTH. beste hilsen Harald 5634621[/snapback] Ja, nå kom jeg litt på vei her :!: ....men jeg vil helst at både kolonne A og cellene A, B, C, D og E 1:3 skal være fryst. Men det gikk kanskje ikke an? Isåfall så må løsningen være å bare fryse kolonne A, og ingenting annet. Men det går kanskje heller ikke an?! Grunnen til at jeg vil at cellene A, B, C, D og E 1:3 også skal være fryst, er fordi jeg har slått sammen disse cellene og har en overskrift i de. Når jeg merker celle B4, og velger Vindu - Frys, så er alt som jeg vil ha det, men med ett unntak! Når jeg scroller bortover, så er det bare kolonne A som er fryst (som er helt greit), men ikke cellene B, C, D og E 1:3. Det vil si at det som står i overskriften som er i celle A1, blir fryst, men resten av overskriften (som er i cellene B, C, D og E 1:3) blir med bortover når jeg scroller og forsvinner helt bare jeg har scroller langt nok bortover. Men det var vel kanskje det du forklarte i slutten av svaret ditt....at det ikke går an?! Virker kanskje litt inkompetent her men hehe.....kanskje jeg er det også
pertm Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 En annen metode er å dele opp regnearket. Det kan gjøres både vertikalt og horosontalt ved å dra på de små klossene som er ved enden av de sakene man kan bruke til å bevege seg horosontalt eller vertikalt. Hvis de blir plassert riktig vil en alltid se de aktuelle cellene.
Gunn@r Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Skrevet 20. februar 2006 En annen metode er å dele opp regnearket. Det kan gjøres både vertikalt og horosontalt ved å dra på de små klossene som er ved enden av de sakene man kan bruke til å bevege seg horosontalt eller vertikalt. Hvis de blir plassert riktig vil en alltid se de aktuelle cellene. 5634760[/snapback] det skjønte jeg desverre ingenting av
kjeklulf Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Det han sier er at du kan dele opp vinduet i opptil 4 deler og vise hver del (nesten) uavgengig av hverandre. Du kan klikke Vindu -> Del. Da vil vinduet deles i 4 til venstre for og over cellen som var aktiv. Du kan senere dra skillene for å justere delingen. Som Pertm skriver kan du også oppnå det samme ved å klikke å dra i de små klossene som er over den øvre pilen i det vertikale rullefeltet og til høyre for den høyre pilen i det horisontale rullefeltet. Disse knappene (og delingen) vil være deaktivert om vinduet er fryst.
Gunn@r Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Skrevet 20. februar 2006 Det han sier er at du kan dele opp vinduet i opptil 4 deler og vise hver del (nesten) uavgengig av hverandre. Du kan klikke Vindu -> Del. Da vil vinduet deles i 4 til venstre for og over cellen som var aktiv. Du kan senere dra skillene for å justere delingen. Som Pertm skriver kan du også oppnå det samme ved å klikke å dra i de små klossene som er over den øvre pilen i det vertikale rullefeltet og til høyre for den høyre pilen i det horisontale rullefeltet. Disse knappene (og delingen) vil være deaktivert om vinduet er fryst. 5635262[/snapback] takker for svarene, selv om det ikke var HELT det jeg var ute etter! det som funka best for meg var Frys-funksjonen......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå