Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger virkelig hjelp her. Internett til to maskiner med Te


Anbefalte innlegg

Jeg har Telenor ADSL. Kort fortalt om oppsettet: Fra adsl-boksen går nettverksledningen inn i en nettverkshub (uplink). Derfra går fra port 1 en ledning til PC1, og i port2 går det en ledning til PC2.

Jeg skal ha begge disse på internett SAMTIDIG, men jeg får bare koblet til en om gangen. Jeg bruker XP home og jeg fikk hint av en på komplett om at jeg må fikse på noen instillinger, (han hadde ikke tid å forklare), og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har valgt "tillat andre nettverksbrukere å koble seg til gjennom denne datamaskinens internettilkobling", men vet ikke hva annet jeg skal gjøre.

 

Kan du noen hjelpe meg? Hva må jeg stille inn på de forskjellige maskinene?

 

(På forhånd takk...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en router. Poenget er faktiskt att du får ikke mere en en Ip addresse fra telenor,og alle maskiner som skal på nettet må ha en egen Ip addresse. For å dele internet uten å la en maskin stå på hele tiden, mens en router tar imot den Ip addressen og fungerer som gateway for hjemmenettverket ditt. En Hub kan ikke dele internett fra telenor ettersom den ikke har noen inteligent rolle i noe nettverk. Hadde du hatt NGT som deler ut flere Ip addresser hadde det fungert med en hub, men ikke Adsl fra telenor.

 

Alternativt kan du installere et ekstra nettverkskort i den ene maskinen og la den fungere som gateway.

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å kjøpe router(pengeårsaker). Det går jo ann å koble opp begge, (den ene må være på hele tiden, men so what). Er det noen som kan hjelpe meg her?

 

Hvis jeg har 2 nettverkskort i den ene maskinen og så lar det gå en ledning fra denne til den andre maskinen kan begge ha internett samtidig, ikke sant? Uannset, jeg spurte om dette på Komplett Data og på IQdata, og begge svarte at dette var svært vanskelig å sette opp for en som ikke har veldig mye peiling...

Lenke til kommentar

(jeg har søkt rundt, men fant ikke noe nyttig stoff. Gi meg gjerne link hvis du finner noen gamle poster om dette)

 

Hva er krysset kabel? (jeg bruker vanlig nettverkskabel). hva mener du med:"...under arkfanen Installering av Windows huk av [deling av internet] reboot."?

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: It's me på 2002-09-18 19:44 ]

Lenke til kommentar

jeg kjører online adsl på to maskiner hjemme. det du må gjøre er (advarsel. enkelte sider kan ikke vises da, av uvisse årsaker.)

 

1. sett "serveren" til å ha ip 192.168.0.1

2. sett "slaven" til å ha dynamisk ip

3. sjekk at slaven får ip fra serveren gjennom dhcp.

4. høyreklikk på tilkoblingen for adsl, velg egenskaper, klikk for arkfane AVANSERT, tillat andre nettverksbrukere til å koble seg gjennom denne maskinens internettkobling.

5. åpne internett explorer på slaven.

6. sjekk om det virker.

7. if 6 = true then enjoy, if 6 = false then goto 8

8. kjør "installere hjemmenettverk eller et lite kontornettverk" på begge maskinene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...