Gå til innhold

Er utenlandske snekkere og rørleggere farlige?


Anbefalte innlegg

Dersom jeg har en bedrift må jeg vurdere om jeg skal insource eller outsource elementer av driften. Der velger jeg kaldt og kynisk det som er billigst for bedriften fordi det øker aksjeeiernes verdier. Dersom det betyr at jeg hyrer inn polske arbeidere eller flytter produksjonen til Kina er det akkurat det jeg kommer til å gjøre.

Dette er det vi egentlig diskuterer.

En bunn ærlig holdning som jeg er dypt uenig i men dette er bunnlinja.

 

God natt folkens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har da fri fly av arbeidskraft over landegrensene i europa har vi ikke?

 

Slik jeg har oppfattet det er byggebransjen under stort press pga. mye som skal bygges. Dette gjør at etterspørselen er høyere enn tilbudet, noe som fører til lønnsøkning. Store lønnsøkninger hos de som bygger hus gjør at husene blir dyrere og de som skal bygge hus trenger høyre lønn for å har råd til det. Dette er starten på en inflasjon som er skadelig for landets økonomi.

 

At vi får inn utenlandske arbeidere for å dekke opp etterspørselen og øke konkurransen gjør at prisene holdes i sjakk og vi unngår krise.

 

Dersom jeg har en bedrift må jeg vurdere om jeg skal insource eller outsource elementer av driften. Der velger jeg kaldt og kynisk det som er billigst for bedriften fordi det øker aksjeeiernes verdier. Dersom det betyr at jeg hyrer inn polske arbeidere eller flytter produksjonen til Kina er det akkurat det jeg kommer til å gjøre.

 

mvh.

Valentino

5617213[/snapback]

 

Ingen har noe imot øst-europeere som kommer hit å jobber til tariff-lønn og i bransjer det er manko på arbeidskraft. Finnes vel allerede flere tusen øst-europeere i bygg & annlegg.

Lenke til kommentar
Ingen har noe imot øst-europeere som kommer hit å jobber til tariff-lønn og i bransjer det er manko på arbeidskraft. Finnes vel allerede flere tusen øst-europeere i bygg & annlegg.

 

Slik systemet fungerer i dag ansetter ikke de norske byggefirmaene polske arbeidere.De inngår en kontrakt med et polsk firma som sender arbeiderne sine hit.

 

Dette fører til at den norske bedriften ikke bestemmer lønna til arbeiderne. De betaler den polske bedriften for tjenestene og arbeiderne får noen prosenter av denne summen. Dette blir billigere for den norske bedriften av flere grunner.

De slipper arbeidgiveravgift

De slipper feriepengeutbetalinger

De slipper kostnader forbundet med organisering av dette

 

Det at den polske bedriften ikke gir høyere lønn til sine ansatte er pga. at da ville de tjent for mye i forhold til polsk standard at det ville ført til inflasjon der. Denne eksporten av arbeidskraft bidrar til bedre utenriksregnskap for polen og kan øke velstanden der.

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
Ingen har noe imot øst-europeere som kommer hit å jobber til tariff-lønn og i bransjer det er manko på arbeidskraft. Finnes vel allerede flere tusen øst-europeere i bygg & annlegg.

 

Slik systemet fungerer i dag ansetter ikke de norske byggefirmaene polske arbeidere.De inngår en kontrakt med et polsk firma som sender arbeiderne sine hit.

 

Dette fører til at den norske bedriften ikke bestemmer lønna til arbeiderne. De betaler den polske bedriften for tjenestene og arbeiderne får noen prosenter av denne summen. Dette blir billigere for den norske bedriften av flere grunner.

De slipper arbeidgiveravgift

De slipper feriepengeutbetalinger

De slipper kostnader forbundet med organisering av dette

 

Det at den polske bedriften ikke gir høyere lønn til sine ansatte er pga. at da ville de tjent for mye i forhold til polsk standard at det ville ført til inflasjon der. Denne eksporten av arbeidskraft bidrar til bedre utenriksregnskap for polen og kan øke velstanden der.

 

mvh.

Valentino

5617338[/snapback]

 

Du er tydeligvis ikke klar over at det mange steder i landet er innført såkallt "allmengjøring av tariff avtaler" (og flere står for tur, hvis forholdene skulle tilsi det), dvs. at de som arbeider der skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår. Du kommer ikke inn på store norske anlegg uten å ha slike forhold i orden. Cowboy-firmaer blir temmlig fort sluset ut av porten.

Lenke til kommentar
Du er tydeligvis ikke klar over at det mange steder i landet er innført såkallt "allmengjøring av tariff avtaler"

5617461[/snapback]

 

Du har helt rett. Dette var jeg ikke klar over. Prøvde å google fort etter emnet, men fant ikke noe særlig relevant. Ønsker noen kilder slik at jeg kan lese litt mer om dette.

 

Jeg synes forsåvidt det er helt greit at det kommer slike regler, men jeg kan fremdeles ikke se noe galt i at man leier arbeidere fra et utenlandsk firma. Bedriftene som gjør dette har tross alt ikke brutt noen av de gjeldende bestemmelsene.

 

Når du sier "mange steder i landet" begynner jeg å lure på hvem som innfører allmengjøring av tariff avtaler. Dersom det hadde vært staten ville det vel vært landsomfattende?

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
Du er tydeligvis ikke klar over at det mange steder i landet er innført såkallt "allmengjøring av tariff avtaler"

5617461[/snapback]

 

Du har helt rett. Dette var jeg ikke klar over. Prøvde å google fort etter emnet, men fant ikke noe særlig relevant. Ønsker noen kilder slik at jeg kan lese litt mer om dette.

 

Jeg synes forsåvidt det er helt greit at det kommer slike regler, men jeg kan fremdeles ikke se noe galt i at man leier arbeidere fra et utenlandsk firma. Bedriftene som gjør dette har tross alt ikke brutt noen av de gjeldende bestemmelsene.

 

Når du sier "mange steder i landet" begynner jeg å lure på hvem som innfører allmengjøring av tariff avtaler. Dersom det hadde vært staten ville det vel vært landsomfattende?

 

mvh.

Valentino

5617580[/snapback]

 

Såvidt jeg har oppfattet det så innføres allmengjøring i bransjer/områder hvor det er "stort trykk" av utenlandsk arbeidskraft. Derfor skjer ikke dette i hele landet på en gang.

 

http://odin.dep.no/aid/norsk/dok/hoeringer...002/dok-bn.html

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
Dersom jeg har en bedrift må jeg vurdere om jeg skal insource eller outsource elementer av driften. Der velger jeg kaldt og kynisk det som er billigst for bedriften fordi det øker aksjeeiernes verdier. Dersom det betyr at jeg hyrer inn polske arbeidere eller flytter produksjonen til Kina er det akkurat det jeg kommer til å gjøre.

Dette er det vi egentlig diskuterer.

En bunn ærlig holdning som jeg er dypt uenig i men dette er bunnlinja.

 

God natt folkens.

5617247[/snapback]

 

Men det samme gjelder altså ikke for f.eks. bønder? de må finne seg i å bli outsourcet?

 

Eller leverandørene til Clas Ohlson (hvorav 90% kommer fra østen). Det er helt greit at de norske leverandører av varer som kunne inngått i disses sortiment blir outsourcet?

 

 

Bør vi ikke enten godta hele pakken eller ingenting? Hvis ikke synes jeg det ligner hykleri.

Lenke til kommentar
Fikk lyst til å ta opp temaet etter jeg leste kommentarene på Liberaleren og Gunnar Stavrum. Begge er gode.

 

En av LO og regjeringens viktige saker er å hindre at det kommer billige rørleggere, elektrikere og snekkere til Norge. Samtidig må folk stå i månedsvis i kø for å få pusset opp badet sitt.

 

..

 

Likefullt er LO og den rødgrønne regjeringen innbitt opptatt av å stanse EUs tjenestedirektiv, og målet er å få alle håndverkere som arbeider i Norge til å ta norske priser. Hvor sosialt det er, kan diskuteres. Kampen mot sosial dumping er i første rekke en kamp for LOs norske medlemmer for å hindre at de blir utkonkurrert.

 

Hva syntes dere? Er det greit å sperre fattige polakker ute av landet p.g.a enkelte tvangsdyrkeres særinteresser?

 

Er det egentlig noen vits i begrensninger på arbeidsinnvandring?

 

Det er tillatt å diskutere bredt innenfor temaet.

5615347[/snapback]

 

Du svartmaler med disse påstandene. Faktisk så slipper vi inn en anselig mengde utenlandsk arbeidskraft, og det kommer til å fortsette med LO's og Arbeiderpartiets velsignelse så lenge det er behov for flere hender.

 

Statistikk 2004

 

I 2004 fikk flere arbeidstakere fra EU-land innvilget arbeidstillatelse i Norge enn noen gang tidligere. Totalt ble det innvilget 32.900 nye arbeidstillatelser. De nye EU-landene bidro med 25.000 arbeidstakere og arbeidsinnvandringen fra disse landene økte med 40 prosent.

 

I 2004 ble det gitt 25.325 førstegangs arbeidstillatelser, fire av fem etter overgangsregelverket. De tre største opprinnelseslandene i denne sammenhengen var Polen (16.136), Litauen (6.111) og Latvia (1.185).

 

I 2003 ble det totalt gitt 18.170 førstegangs arbeidstillatelser til borgere av landene som ble EU-medlemmer i 2004.

 

Kilde: http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=35217

 

Statistikk 2005

 

I 2005 ble det gitt totalt 37 212 arbeidstillatelser. Dette en økning på 33 prosent sammenlignet med 2004.

 

De fleste arbeidstillatelsene, inkludert førstegangstillatelser og fornyelser, ble gitt til søkere fra Polen, Litauen, og Latvia. Nær 24 197 polske borgere fikk innvilget arbeidstillatelse i fjor, mot 17 977 i 2004. Det utgjør en økning på 35 prosent for denne søkergruppen. 8 902 litauiske søkere og 1 520 søkere fra Latvia fikk arbeidstillatelse i Norge i 2005.

 

Kilde: http://www.udi.no/templates/Uttalelse.aspx?id=7037

 

Såvidt jeg vet er Norge det landet i norden som har størst arbeidsinnvandring.

Lenke til kommentar
Det er da vel enda mer synd på de som blir igjen i Øst-Europa og bare tjener en femtedel av det de som blir utsatt for "sosial dumping" i Norge gjør?

 

Du skjønner tydeligvis ikke hva det handler om? Det er ikke "synd på" de som jobber i hjemlandet sitt.. all den tid de tjener det som er vanlig i det aktuelle landet, i forholdt til lønn/prisnivå

Åja, så nå snakker vi om innvandrere? Eller? Skal østeuropeiske arbeidere plutselig bo her permanent nå, og bruke lønnen sin på dyre norske varer? Jeg var under oppfatning av at de reiser tilbake til hjemlandet etter endt arbeidskontrakt, og bruker pengene sine der.

 

 

Regner med at hvis du selv var håndtverker ikke hadde satt pris på å få mindre å gjøre fordi arbeidsgiveren din kunne ta inn et menneske fra Litauen til kr.35 timen? Norge som helet tjener heller ikke noe å ha nordmenn på ledighetstryd p.g.a. at de er presset ut av billig arbeidskraft.

Jasså, så det ER egen vinning det handler om likevel. Hvorfor kan ikke dine venner i LO bare si dette rett ut? Er det fordi en slik innrømmelse krever egenskaper som LOs ledelse ikke har, nemlig anstendighet og ærlighet?

Lenke til kommentar
Det er da vel enda mer synd på de som blir igjen i Øst-Europa og bare tjener en femtedel av det de som blir utsatt for "sosial dumping" i Norge gjør?

 

Du skjønner tydeligvis ikke hva det handler om? Det er ikke "synd på" de som jobber i hjemlandet sitt.. all den tid de tjener det som er vanlig i det aktuelle landet, i forholdt til lønn/prisnivå

Åja, så nå snakker vi om innvandrere? Eller? Skal østeuropeiske arbeidere plutselig bo her permanent nå, og bruke lønnen sin på dyre norske varer? Jeg var under oppfatning av at de reiser tilbake til hjemlandet etter endt arbeidskontrakt, og bruker pengene sine der.

 

 

Regner med at hvis du selv var håndtverker ikke hadde satt pris på å få mindre å gjøre fordi arbeidsgiveren din kunne ta inn et menneske fra Litauen til kr.35 timen? Norge som helet tjener heller ikke noe å ha nordmenn på ledighetstryd p.g.a. at de er presset ut av billig arbeidskraft.

Jasså, så det ER egen vinning det handler om likevel. Hvorfor kan ikke dine venner i LO bare si dette rett ut? Er det fordi en slik innrømmelse krever egenskaper som LOs ledelse ikke har, nemlig anstendighet og ærlighet?

5618672[/snapback]

 

LO har aldri sagt noe annet enn at de vil ha visse regler for å beskytte norske arbeidsplasser. Når ble det feil å være opptatt av jobben sin? Mulig DU er helt likegyldig til dette, men for folk flest er jobben faktisk viktig! Norge som helhet taper også på hvis man skulle hatt tusenvis av dyktige norske arbeidere på ledighetstrygd, som koster statskassa mye.

 

Kikk på linkene som jeg har postet tidligere så vil du se at det er rundt 30 000 utlendinger som har fått komme hit å jobbe. Så hva er problemet ditt?

Lenke til kommentar
Det er da vel enda mer synd på de som blir igjen i Øst-Europa og bare tjener en femtedel av det de som blir utsatt for "sosial dumping" i Norge gjør?

 

Du skjønner tydeligvis ikke hva det handler om? Det er ikke "synd på" de som jobber i hjemlandet sitt.. all den tid de tjener det som er vanlig i det aktuelle landet, i forholdt til lønn/prisnivå

Åja, så nå snakker vi om innvandrere? Eller? Skal østeuropeiske arbeidere plutselig bo her permanent nå, og bruke lønnen sin på dyre norske varer? Jeg var under oppfatning av at de reiser tilbake til hjemlandet etter endt arbeidskontrakt, og bruker pengene sine der.

 

 

Regner med at hvis du selv var håndtverker ikke hadde satt pris på å få mindre å gjøre fordi arbeidsgiveren din kunne ta inn et menneske fra Litauen til kr.35 timen? Norge som helet tjener heller ikke noe å ha nordmenn på ledighetstryd p.g.a. at de er presset ut av billig arbeidskraft.

Jasså, så det ER egen vinning det handler om likevel. Hvorfor kan ikke dine venner i LO bare si dette rett ut? Er det fordi en slik innrømmelse krever egenskaper som LOs ledelse ikke har, nemlig anstendighet og ærlighet?

5618672[/snapback]

 

LO har aldri sagt noe annet enn at de vil ha visse regler for å beskytte norske arbeidsplasser. Når ble det feil å være opptatt av jobben sin? Mulig DU er helt likegyldig til dette, men for folk flest er jobben faktisk viktig! Norge som helhet taper også på hvis man skulle hatt tusenvis av dyktige norske arbeidere på ledighetstrygd, som koster statskassa mye.

 

Kikk på linkene som jeg har postet tidligere så vil du se at det er rundt 30 000 utlendinger som har fått komme hit å jobbe. Så hva er problemet ditt?

5619644[/snapback]

 

 

Det er vel ingen som benekter at det er fremmedarbeidere i Norge, til en viss fortrengsel for nordmenn. Det jeg har inntrykk av at Spenol mener, er at LO ikke spiller med åpne kort.

 

Istedet for å si rett ut at de mener utlendinger tar over norske arbeidsplasser (som jo er en god, gammel FrP-sak), så prøver de å kamuflere det i en "sollidarrisk" "arbeid mot sosial dumping-aksjon".

 

LO/gammelkommunistene Valla mfl. er ute etter akkurat det samme som ytterste høyre, men de forsøker å skjule sine hensikter ved å late som om de egentlig utviser solidaritet med dem de motarbeider (det samme som kommunister forøvrig alltid har gjort).

 

Min mening er at Gerd-Liv Valla og de andre eks(?)-marxist-leninistene burde holde seg til de sakene de virkelig viste genuin interesse for å støtte, nemlig nedslakting av bønder/hodeskalleknusing i Kambodsja, rasering av levebrødet til allmuen, osv.

 

For å motvirke de eksisterende klasseskillene kan jo LO-pampene begynne å dele ut av millioninntektene sine (frynsegodene inkludert).

Lenke til kommentar
Men det samme gjelder altså ikke for f.eks. bønder? de må finne seg i å bli outsourcet?

 

Eller leverandørene til Clas Ohlson (hvorav 90% kommer fra østen).  Det er helt greit at de norske leverandører av varer som kunne inngått i disses sortiment blir outsourcet?

 

 

Bør vi ikke enten godta hele pakken eller ingenting? Hvis ikke synes jeg det ligner hykleri.

 

Hvordan blir norske bønder outsourced?

 

Man kan heller ikke sammenligne produkter som ligger i butikkhylla som kan være produsert hvorsomhelst med en tjeneste utført av en håndtverker.

Mesteparten av det utstyret som håndtverkere selger er allerede produsert i utlandet.

De som derimot skal utføre jobben må jo forholde seg til norske forhold for det er jo her hjemme jobben utføres.

Kåre Steinrik som har fabrikk i india må forholde seg til indiske priser når det kommer til produksjonskostnader i landet han driver fabrikken, ikke prisene i afganistan til sammenligning.

Samme gjelder for håndtverkere.

Jobber man i norge skal man ha norske lønninger også.

 

Hva hykleri og inkonsekvens angår så er sammenligningen din ikke holdbar.

Finnes det bondegårder i norge helt og holdent drevet av lavtlønnede utenlandske arbeidere?

 

EDIT:

Man kan outsource att fra treverk, spiker, skruer, kabler og alle andre nikknakker som trenges for å bygge et hus men i det øyeblikket huset bygges i norge skal de som bygger det ha norske lønninger.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Det er da vel enda mer synd på de som blir igjen i Øst-Europa og bare tjener en femtedel av det de som blir utsatt for "sosial dumping" i Norge gjør?

 

Du skjønner tydeligvis ikke hva det handler om? Det er ikke "synd på" de som jobber i hjemlandet sitt.. all den tid de tjener det som er vanlig i det aktuelle landet, i forholdt til lønn/prisnivå

Åja, så nå snakker vi om innvandrere? Eller? Skal østeuropeiske arbeidere plutselig bo her permanent nå, og bruke lønnen sin på dyre norske varer? Jeg var under oppfatning av at de reiser tilbake til hjemlandet etter endt arbeidskontrakt, og bruker pengene sine der.

 

 

Regner med at hvis du selv var håndtverker ikke hadde satt pris på å få mindre å gjøre fordi arbeidsgiveren din kunne ta inn et menneske fra Litauen til kr.35 timen? Norge som helet tjener heller ikke noe å ha nordmenn på ledighetstryd p.g.a. at de er presset ut av billig arbeidskraft.

Jasså, så det ER egen vinning det handler om likevel. Hvorfor kan ikke dine venner i LO bare si dette rett ut? Er det fordi en slik innrømmelse krever egenskaper som LOs ledelse ikke har, nemlig anstendighet og ærlighet?

5618672[/snapback]

 

LO har aldri sagt noe annet enn at de vil ha visse regler for å beskytte norske arbeidsplasser. Når ble det feil å være opptatt av jobben sin? Mulig DU er helt likegyldig til dette, men for folk flest er jobben faktisk viktig! Norge som helhet taper også på hvis man skulle hatt tusenvis av dyktige norske arbeidere på ledighetstrygd, som koster statskassa mye.

 

Kikk på linkene som jeg har postet tidligere så vil du se at det er rundt 30 000 utlendinger som har fått komme hit å jobbe. Så hva er problemet ditt?

5619644[/snapback]

 

 

Det er vel ingen som benekter at det er fremmedarbeidere i Norge, til en viss fortrengsel for nordmenn. Det jeg har inntrykk av at Spenol mener, er at LO ikke spiller med åpne kort.

 

Istedet for å si rett ut at de mener utlendinger tar over norske arbeidsplasser (som jo er en god, gammel FrP-sak), så prøver de å kamuflere det i en "sollidarrisk" "arbeid mot sosial dumping-aksjon".

 

LO/gammelkommunistene Valla mfl. er ute etter akkurat det samme som ytterste høyre, men de forsøker å skjule sine hensikter ved å late som om de egentlig utviser solidaritet med dem de motarbeider (det samme som kommunister forøvrig alltid har gjort).

 

Min mening er at Gerd-Liv Valla og de andre eks(?)-marxist-leninistene burde holde seg til de sakene de virkelig viste genuin interesse for å støtte, nemlig nedslakting av bønder/hodeskalleknusing i Kambodsja, rasering av levebrødet til allmuen, osv.

 

For å motvirke de eksisterende klasseskillene kan jo LO-pampene begynne å dele ut av millioninntektene sine (frynsegodene inkludert).

5621462[/snapback]

 

Men kjære vene, LO kan ikke nekte en eneste øst-europeer fra EU-området å ta seg jobb i Norge. Slutt å "rette baker for smed". Det er EØS reglene som åpner for denne arbeidsinnvandringen.

Lenke til kommentar

har ikke truffet en polakk\østeuropeer som ikke har gjort jobben skikkelig eller så har de stjålet som ravner fra arbeidsplasser og div.. Nå skal jeg ike snauklippe alle over en kam men, nå slikt skjer da gir en ikke akkurat noe godt inntrykk av billig arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Men det samme gjelder altså ikke for f.eks. bønder? de må finne seg i å bli outsourcet?

 

Eller leverandørene til Clas Ohlson (hvorav 90% kommer fra østen). Det er helt greit at de norske leverandører av varer som kunne inngått i disses sortiment blir outsourcet?

 

 

Bør vi ikke enten godta hele pakken eller ingenting? Hvis ikke synes jeg det ligner hykleri.

 

Hvordan blir norske bønder outsourced?

 

Realiteten er at norske bønder blir outsourcet (om enn ikke i ordets direkte betydning. Nordmenn krever stadig billigere mat, og sammenligningsgrunnlaget er land som tjener hvor gjennomsnittsinnbyggeren tjener en slikk og ingenting av Det ola og kari (var det her jeg skulle være politisk korrekt og også ta med Ali og Karri?).

 

Denne oppfatningen gjenspeiler seg i landbruksoppgjørene. Norske bønder må videre leve med trusselen om at deres varer kan produseres billigere andre steder. Dette er i realiteten ikke noe annet enn at norske håndverkere må leve med trusselen om å importere leverandører av sine tjenester.

 

 

Man kan heller ikke sammenligne produkter som ligger i butikkhylla som kan være produsert hvorsomhelst med en tjeneste utført av en håndtverker.

 

JAHA? Se det, Hedda! Hva er forskjellen på en tjeneste og et produkt. Vi kan da fint importere en like god, men billigere håndverker til Norge?

 

Mesteparten av det utstyret som håndtverkere selger er allerede produsert i utlandet.

De som derimot skal utføre jobben må jo forholde seg til norske forhold for det er jo her hjemme jobben utføres.

 

vissvass! De må forholde seg til norsk regelverk, ja, men tariffavtaler er ikke norsk rett. Tariffavtaler er en avtale mellom parter som har vedtatt denne, noe du blant annet gjør ved å melde deg inn i LO.

 

For utenlandske arbeidere gjelder avtalefriheten. Så lenge avtalen ikke lider av mangler, f.eks. urimelighet i forholdet mellom kontraktspartene. Så skal andre enn avtalens parter holde kjeft.

 

Kåre Steinrik som har fabrikk i india må forholde seg til indiske priser når det kommer til produksjonskostnader i landet han driver fabrikken, ikke prisene i afganistan til sammenligning.

Samme gjelder for håndtverkere.

Jobber man i norge skal man ha norske lønninger også.

 

Du skal ha ok lønn for det arbeidet du gjør. OK lønn når du tar med deg pengene ut av Norge er ikke nødvendigvis det samme som god lønn i Norge. Bryr du deg om hva Kåre Steinrik gjør så lenge du får varen billigst mulig? Gjør du det?

 

Betaler du overpris for en vare hvis du hører at den er produsert under klanderverdige forhold? Du kjøper sannsynligvis mye rart (det gjør jeg og), som overhodet ikke er fair trade.

 

Hvis du skal være proteksjonistisk på norske vegne, så bør du samtidig kunne være storsinnet nok til å betale det det burde koste for en vare i produsert i lavkostland.

 

Ellers er DU med på å hjelpe Kåre Steinrik.

 

Hva hykleri og inkonsekvens angår så er sammenligningen din ikke holdbar.

Finnes det bondegårder i norge helt og holdent drevet av lavtlønnede utenlandske arbeidere?

5621725[/snapback]

 

SVAR: Bondegårdene i Norge er for det meste drevet av norske, lavtlønnede idealister!

Endret av LivsHugo
Lenke til kommentar

Mesteparten av det utstyret som håndtverkere selger er allerede produsert i utlandet.

De som derimot skal utføre jobben må jo forholde seg til norske forhold for det er jo her hjemme jobben utføres.

 

vissvass! De må forholde seg til norsk regelverk, ja, men tariffavtaler er ikke norsk rett. Tariffavtaler er en avtale mellom parter som har vedtatt denne, noe du blant annet gjør ved å melde deg inn i LO.

 

For utenlandske arbeidere gjelder avtalefriheten. Så lenge avtalen ikke lider av mangler, f.eks. urimelighet i forholdet mellom kontraktspartene. Så skal andre enn avtalens parter holde kjeft.

 

Først, du kunne altså tenke deg å gå ned i lønn fordi jobben din ble utkonkurert av billig utenlandsk arbeidskraft?

 

Problemet med de som kommer og jobber billig i norge er at de ikke ser så nøye på arbeidsavtalen, ei vet de heller hvor mye de kunne ha tjent i dette landet.

De signerer kontrakten om så de må bo i telt (satt på spissen) på finnmarksvidda fordi de har fått seg en jobb.

Der er ikke i alle land man kan heve arbeidsledighetstrygd når man er uten jobb.

Disse skal vi altså konkurere med.... i Norge

Regner med du også vil finne deg i å bo i telt for å klare konkuransen.

Når så arbeidstilsynet kommer på byggeplassene og spør hvor mye de får betalt så er svaret : en yrkeshemmelighet, fordi de vet at avtalen de skrev under i polen egentlig er for dårlig sammenlignet med norsk standar.

 

Det er jo ikke bare LO som har signert tariffavtalen, NHO har også gjort det så det er enighet om det.

Hørte i et debattprogram på TV i vår at NHO også var interresert i minstelønn for utenlandske arbeidere ettersom mange NHO bedrifter på østlandet har gått konkurs siden mai 2004.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Du svartmaler med disse påstandene. Faktisk så slipper vi inn en anselig mengde utenlandsk arbeidskraft, og det kommer til å fortsette med LO's og Arbeiderpartiets velsignelse så lenge det er behov for flere hender.

Jeg har ikke hevdet verken at vi ikke slipper inn eller slipper inn for få arbeidsinnvandrere, så hvem er det som svartmaler?

 

Dessuten er det prinsipper rundt arbeidsinnvandring som viktigst i denne debatten. Om det er LO, Ap eller Sv som er negativ til utenlandske arbeidere er ikke så viktig.

 

For meg er det et prinsippielt spørsmål. Dersom jeg ønsker å gjøre en helt frivillig handel og avtale med en (billig) utenlansk arbeider, hvem i all verden har rett til å hindre oss i å gjøre det?

Lenke til kommentar

Mesteparten av det utstyret som håndtverkere selger er allerede produsert i utlandet.

De som derimot skal utføre jobben må jo forholde seg til norske forhold for det er jo her hjemme jobben utføres.

 

vissvass! De må forholde seg til norsk regelverk, ja, men tariffavtaler er ikke norsk rett. Tariffavtaler er en avtale mellom parter som har vedtatt denne, noe du blant annet gjør ved å melde deg inn i LO.

 

For utenlandske arbeidere gjelder avtalefriheten. Så lenge avtalen ikke lider av mangler, f.eks. urimelighet i forholdet mellom kontraktspartene. Så skal andre enn avtalens parter holde kjeft.

 

Først, du kunne altså tenke deg å gå ned i lønn fordi jobben din ble utkonkurert av billig utenlandsk arbeidskraft?

 

Problemet med de som kommer og jobber billig i norge er at de ikke ser så nøye på arbeidsavtalen, ei vet de heller hvor mye de kunne ha tjent i dette landet.

De signerer kontrakten om så de må bo i telt (satt på spissen) på finnmarksvidda fordi de har fått seg en jobb.

Der er ikke i alle land man kan heve arbeidsledighetstrygd når man er uten jobb.

Disse skal vi altså konkurere med.... i Norge

Regner med du også vil finne deg i å bo i telt for å klare konkuransen.

Når så arbeidstilsynet kommer på byggeplassene og spør hvor mye de får betalt så er svaret : en yrkeshemmelighet, fordi de vet at avtalen de skrev under i polen egentlig er for dårlig sammenlignet med norsk standar.

 

Det er jo ikke bare LO som har signert tariffavtalen, NHO har også gjort det så det er enighet om det.

Hørte i et debattprogram på TV i vår at NHO også var interresert i minstelønn for utenlandske arbeidere ettersom mange NHO bedrifter på østlandet har gått konkurs siden mai 2004.

5621984[/snapback]

 

Som du påpeker er det prinsipper.....som diskuteres her.

 

Istedet går du altså hen og angriper meg for å hva jeg evt. måtte mene i en tilsvarende situasjon om min arbeidsplass. Dette viser at du selv ikke diskuterer det prinsipielle, men at du fokuserer på personnivå.

 

Jeg har forsøkt å diskutere saken nettopp ut fra et prinsipielt ståsted.

 

Jeg liker ikke nødvendigvis det som skjer. Min mening er likevel at vi må etterstrebe en ærlig og redelig begrunnelse for det vi mener. Derfor blir det latterlig når du angriper min person og hva jeg måtte mene om og hvis det ene eller andre.

 

det blir i samme gate som når FrP hele tiden møter dem som ennå kjemper for en human strafferettspleie i Norge, med argumenter som "hva hvis det var din datter/sønn....

 

Ja hva hvis?

 

Av og til er det best å stå på utsiden når du skal lage et rammeverk for helhetlige løsninger. Dermed ikke sagt at du skal drite i enkeltindivider.

 

Klarer du å diskutere på prinsipielt grunnlag, hva som er en rettferdig og god løsning sett ikke bare med norske arbeidstakere og forbrukeres øyne, men også med utenlandske forbrukere og arbeideres øyne?

 

Hvorfor skal ikke de få komme hit og arbeide og hente ut penger, når vi gjør det samme i mange andre land?

 

 

Du vet likegodt som meg at grunen til prisnivået i dette landet, på mange varer, skyldes at vi ikke betaler det en vare er verdt.

 

Dette fører til en skjev pengestrøm mellom fattige og rike land.

 

Det er vel sånn sett helt kurant at fattige land nå vil ha anledning til å hente noe tilbake?

 

Men jeg liker selvsagt ikke at norske arbeidsplasser går tapt, jeg heller.

Lenke til kommentar

Det er ikke bestandig det er sammfunnsøkonomisk og være 100% konsekvent.

Skal man la et sammfunn gå under fordi man skal være prinsippfast på alle områder?

Og når det kommer til retferdighet handler ikke denne diskusjonen om det, den handler om noen få utenlandske selskaper skal få skumme fløten av det norske markedet på bekostning av norske håndtverker.

Det er da jeg synes det er på sin plass å ilegge deg en mening for å få perspektiv på det hele.

 

At varer koster mere en de må i norge skyldes markedet som mange liberale tilber som en gud.

Dette betyr i praksis at mange mærkeklær produseres i asia for en slikk og ingenting og selges i norge med mange 1000% fortjeneste som går rett i lomma på de store kleskjedene eventuelt de som inporterer dem.

Retferdig? neppe men det er medaljens bakside av fri flyt av varer på tvers av landegrense, og disse pengene kommer hverfal ikke de som produserte klærne til gode i allefal.

Derfor mener jeg at man skal slutte å snakke om solidaritet med de fattige håndtverkerne i østeuropa og heller se på de problemene man har her i landet.

Å forværre det norske samfunnet er ikke løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...