Gå til innhold

Overvåke hund med webkamera?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en hund som er alene hjemme hver dag mellom 8-16 mer eller mindre. Ene naboen vår har sagt at hunden bjeffer når den er alene, og jeg ville gjerne kunnet sjekke dette selv.

 

Planen var å få satt opp en laptop med webkamera i gangen der hunden ligger, og aller helst ta opp lyd og bilde når hunden beveger seg eller lager lyd. Noen som vet hvilke webkamera man kan bruke til slik bevegelsesaktivert bruk, og eventuelt hvordan lyden kan taes opp?

 

Jeg har temmelig liten erfaring med webkameraer, og har ikke et selv. Så et slikt må kjøpes inn. Det beste hadde selvfølgelig et webkamera med mikrofon som tok opp begge deler samtidig.

 

Dette må jo lagres kontinuerlig da, slik at vi kan se videoen når vi kommer hjem. Er slike funksjoner faste deler av webkamera-programvare? Og hvor mye plass vil slik video ta, la oss si per time?kvaliteten trenger ikke være allverdens, bare man kan se hve som skjer på skjermen :p

 

På forhånd takk for svar, og håper noen har noen gode råd :)

 

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor så avansert.?

 

En kassetspiller eller annet taleopptaker på en time eller noe sånt... Så hører du verfall bjeffinga & eventuelt tassingen hvis den er urolig...

 

Selv brukte jeg DVkameraet med 30minutter gjenværende tape for å se hva hunden gjorde mens vi var borte...

 

 

Litt morro å se hunden åpner døra til soverommet å går å legger seg..... :ohmy: Å ikke kunne gjøre noe med det.... :p

 

(vet ikke hvordan du kan gjøre det som du spurte om... :) )

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi ville ha det såpass avansert, va slik at vi kunne sjekke hundens aktivitetsmønster gjennom en dag, finne ut om det er noe rytme eller gjenkjennelig mønster for oppførselen.

 

Endte med at vi kjøpte et webkamera, og bare satte det på lavkvalitetsopptak med lyd en hel arbeids-dag. Fikk da både se og høre hvordan hunden oppførte seg, og lærte en del nytt faktisk :) Videoklippet tok ikke allverdens plass heller, så gikk helt greit uten bevegelsesaktivering. men takker for svar

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Grunnen til at vi ville ha det såpass avansert, va slik at vi kunne sjekke hundens aktivitetsmønster gjennom en dag, finne ut om det er noe rytme eller gjenkjennelig mønster for oppførselen.

 

Endte med at vi kjøpte et webkamera, og bare satte det på lavkvalitetsopptak med lyd en hel arbeids-dag. Fikk da både se og høre hvordan hunden oppførte seg, og lærte en del nytt faktisk :) Videoklippet tok ikke allverdens plass heller, så gikk helt greit uten bevegelsesaktivering. men takker for svar

5652718[/snapback]

 

Gjor hunden noko gale da?

Bigbrother for hund! :p

Lenke til kommentar

Hehe, fant ut at hunden bjeffet endel, noe som ikke bør skje. Vi bor i rekkehus, så må tenke på naboene litt også.

 

Vi fikk snakket med en hundeekspert, og viste henne videoen, og hun foreslo at vi testet et lydaktivert halsbånd på hunden når den er aleine. Hver gang hunden bjeffer, spruter halsbåndet ut en liten dash med sitronvann. Hunden blir helt forskremt :p Var tidig å se på, og det stoppet bjeffingen! :D

 

Er ikke noe farlig, er bare at hver gang hunden bjeffer kommer det en reaksjon i form at sitronlukt, og hunden blir dermed helt forvirret og stopper å bjeffe. Nå bare sitter hun og klynker og synes synd på seg selv en stund, så legger seg ned og sover. Dermed er problemet løst :)

Lenke til kommentar

Går også an å legge hunden i et bur som dekkes til. da får den ro og avslapning så bjeffer den ikke så lett. Gjelder i alle fall min lille venn :)

 

Var inne på tanken om bjeffehalsbånd men fikk råd om å la det være av dressurkurs personalet! Men lykke til, hvis det funker er det jo bra :D

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Hei. Jeg har en hund som er alene hjemme hver dag mellom 8-16 mer eller mindre

 

Folk som dere burde ikke fått lov til og ha hund..Når dere ikke har tid til hunden..En hund skal kunne være ute..ikke sitte inne dagen lang...

6589807[/snapback]

 

Likte det utfyllende, godt begrunnende og reflekterte innlegget ditt.

Mer nyansert skal man lete lenge etter...

Lenke til kommentar
Hei. Jeg har en hund som er alene hjemme hver dag mellom 8-16 mer eller mindre

 

Folk som dere burde ikke fått lov til og ha hund..Når dere ikke har tid til hunden..En hund skal kunne være ute..ikke sitte inne dagen lang...

6589807[/snapback]

 

Likte det utfyllende, godt begrunnende og reflekterte innlegget ditt.

Mer nyansert skal man lete lenge etter...

6589892[/snapback]

 

Skal man følge Scortechs standard er det vel stort sett bare gårdbrukere som kan ha hund før de blir pensjonister...

 

OT: Må man søke datatilsynet før man setter opp kameraovervåkningen av hunden mens den er alene hjemme? :hmm::p

Lenke til kommentar

Det er ikke det som er poenget, men hunder skal da faen ikke vere inne hele dagen og jeg kunne ikke vert mer enig i det Scortech sier.

 

og jeg håper for bikja sin del at eieren tar bikja ut på en tur etter jobb/skole (noe litt mer en og ta med seg bikja utenfor rekkehuset mens han/hun tar seg en røyk.

 

Har dere ikke tid til dyr så skaff dere et annet dyr som ikke krever så mye oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Det er ikke det som er poenget, men hunder skal da faen ikke vere inne hele dagen og jeg kunne ikke vert mer enig i det Scortech sier.

 

og jeg håper for bikja sin del at eieren tar bikja ut på en tur etter jobb/skole (noe litt mer en og ta med seg bikja utenfor rekkehuset mens han/hun tar seg en røyk.

 

Har dere ikke tid til dyr så skaff dere et annet dyr som ikke krever så mye oppmerksomhet.

6593514[/snapback]

 

Vel, det var vel ikke hvorvidt man gikk tur med bikkja som var (ble) temaet, men hvorvidt den var hjemme mens eieren er på jobb o.l.

 

Poenget mitt var ganske enkelt at for de aller fleste er det tvingende nødvendig å ha en jobb, og dermed må hunden være hjemme imens. Men, jeg er selvfølgelig helt enig i at man som hundeeier er moralsk ansvarlig for å la hunden få luft og trening. Etter min mening minst tre turer ut hver dag, hvorav en av turene er en langtur.

 

PS: Jeg har ikke hund...

Lenke til kommentar

Personlig er eg helt enig i at en hund ikke skal være innelåst hjemme i 6-9 timer daglig mens eieren(e) er på jobb. Men eg synes det er noe irrelevant å slenge ut en slik tynn og uforklart påstand i løse luften(dvs denne posten).

 

Hva vet vi i det hele tatt om eierforholdet til denne hunden? Kanskje eieren faktisk har folk som kommer hjem innimellom og lufter den? Kanskje han har en annen løsning?

 

Uansett, det var da kraftig off-topic.

 

Til topic. Nokia har for ca 1 års tid kommet med et overvåkingskamera med innebygget mobil som kan ved gitte forhold varsle deg om diverse ting, som bla bevegelse eller temperatur, eller faste tidspunkter. Du kan da også få tilsendt bilde, litt usikker på lyd. Kanskje dette hadde vært noe?

Lenke til kommentar
Hei. Jeg har en hund som er alene hjemme hver dag mellom 8-16 mer eller mindre. Ene naboen vår har sagt at hunden bjeffer når den er alene, og jeg ville gjerne kunnet sjekke dette selv.

5598208[/snapback]

 

ser ikke slik ut, men jeg skal ikke si noe sikkert. Så jeg håpere bare at eieren tar ansvar og lufter bikja en gang dagle (mer en 5 minutt)

 

for skal man ha dyr så har man bare det med og behandle dem med respekt.

Lenke til kommentar

Mener dere seriøst at det er omtrent dyreplageri at en hund er aleine hjemme 6-8 timer om hverdagene mens eierene er på jobb? Hunder er sosiale dyr, men de klarer seg flott hjemme alene. En hund skal ikke styre eierens liv så til de grader som enkelte her synes å mene. Hunder, i likhet med mennesker, er flott istand til å klare seg alene noen timer, og hvis hunden blir så sykelig avhengig at det er noen der hele tiden, vil livet til eieren bli fullstendig sentrert rundt hunden. Det er enkelte som får dårlig samvittighet bare de tar en tur på kino og en god middag på byn, fordi da blir hunden ensom.

 

Vi har hund, og denne er hjemme ca 7 timer hver ukedag. Den får seg frokost og en liten luftetur før jobb, og etter jobb får den middag og en times tur. I tillegg er den ute mange timer i bånd bak i hagen hvis været er fint, og en luftetur på kvelden. Når hunden er aleine har den tilgang på nesten hele huset, og kan vandre opp og ned trappen. Den har tilgang på vann, og kan se ut vinduene.

 

Poenget er at en hund er et dyr som klarer seg veldig bra alene, selv om de er sosiale. En hund har IKKE vondt av å være alene, sålenge det ikke er så lenge at den blir veldig sulten eller må gå på do inne.

 

Hvis det bare er hjemmeværende som "får lov" å ha hund, fordi de kan lufte den hver halvtime, er det bare å sette igang å avlive hunder, for da er det få som kan ha hund...

 

PS. Jeg har også hørt at hunder ikke har samme tidskonsept som mennesker, slik at de ikke kan skille mellom 2 timer og 6, sålenge de ikke må på do eller noe da. Dette er bare noe jeg har hørt, noen som vet om det faktisk stemmer eller ikke?

Lenke til kommentar

Filmet min hund når jeg var på jobb for noen år siden.

Brukte videokamara kobblet til VHS spilleren, satt videoen på long play og brukte 4 timer kasset.

Det er den kjedelikste filmen jeg noen gang har sett.

Hunden lå for det meste å sov, bare flyttet litt på seg inimellom.

Det sjedde ikke noe før jeg stod på utsida av døra, da kviknet hunden til, og satt seg ned og ventet på at jeg skulle komme inn.

Etter å ha sett den filmen tror jeg ikke hunder lider når de må være hjemme, mens vi er på jobb.

Lenke til kommentar

Oi, plutselig våknet den tråden opp igjen etter 5 måneder? :p

 

Vel, uansett. Herregud, dyrene klarer seg flott i noen timer aleine, var no voldsomt til hysteriske tilstander på noen folk her. Sålenge en hund får seg en god tur hver dag, og blir luftet morgen og kveld, lider de ingen nød. De kjeder seg gjerne litt, men ingen har vondt av å kjede seg...

 

Vi hadde en hundepsykolog (ja, de finnes faktisk :D) på besøk for å snakke om hunden, og viste henne videoen. Det hun sa var at hunden bare kjedet seg og var ensom, og det var derfor hun bjeffet. Også bjeffet hun hver gang hun hørte noe. Det hun foreslo var altså det halsbåndet og å la hun vandre i huset. Før stengte vi henne inne i gangen, for at hun skulle få ro. Vi tok da feil, ifølge hun dama, som sa at hunder likte å følge med og passe på. Vi ga dermed hunden tilgang på vinduer og slikt, slik at hun kan se etter når hun hørte noe utenfor.

 

Uansett. Denne tråden har sklidd fullstendig ut. Var egentlig en webkamera diskusjon. Angående det webkamera-delen, kan jeg si at det fungerte flott. Om noen andre har en hund og de lurer på hvordan den oppfører seg når den er alene, anbefales det å skaffe eller låne en laptop med webcam, og filme hunden når den er alene. Det kan gi dere noen tips til hvordan dere kan gjøre det bedre for hunden å være alene, og følge med på hvilke mønster hunden følger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...