Gå til innhold

Hvordan dele opp partisjoner under formatering?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er det snart tiden her for en formatering. Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle dele opp min lille 80GB HDD. Jeg tenkte meg en partisjon til XP og programvare, og en til musikk, film, dokumenter, osv. Hvordan skal jeg gjøre dette? Hvor store syns dere HDD -ene skal være? Noen hint og vink?

 

_____________

Hilsen Goscinny

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjøres i installasjonsprogrammet. Du må fjerne den gamle partisjonen, og så oppretter du 2 nye.

Hvor stor Windows må være er ikke mulig å gi noe standard svar på, det varierer med bruken. Det går an å klare seg med 5 GB, mens andre trenger 30. Vil foreslå 10 - 20, det går jo an å installere spill etc på D: også hvis nødvendig.

Lenke til kommentar
Det gjøres i installasjonsprogrammet. Du må fjerne den gamle partisjonen, og så oppretter du 2 nye.

Hvor stor Windows må være er ikke mulig å gi noe standard svar på, det varierer med bruken. Det går an å klare seg med 5 GB, mens andre trenger 30. Vil foreslå 10 - 20, det går jo an å installere spill etc på D: også hvis nødvendig.

5591340[/snapback]

 

Flott! Dette er ikke spesielt vanskelig, vel? Tror jeg veit hvordan jeg skal gjøre det, ja.

Leste i går at det var et program som kunne resize partisjonene efterpå? Stemmer det?

 

TAkk for svar!

Lenke til kommentar

Partition Magic kan forandre størrelsen på partisjoner i etterhånd, men jeg leser stadig innlegg hvor det meste går på trynet etter forsøk på forandring av partisjoner. Det beste er å unngå det, og sette dem til passende størrelse i utgangspunktet.

 

Om du har planer om oppgradering til Vista så husk at den krever en god del mer plass enn XP.

 

På 80GB ville jeg ha lagt inn to partisjoner, lagt OS og programmer på den ene og data på den andre partisjoner.

 

Hvos stor OS/Program partisjonen bør være kommer an på hvos mange store programmer du har, men ca. 30GB burde holde for de fleste behov.

Lenke til kommentar

Er du usikker om hva du vil bruke disken din til, så er det greit å starte med kun en partisjon.

Etter at win er installert og du har fått testet,oppgradert og alt er ok, så lager en partisjon til, primær igjen hvor du kan legge programer, pagefila di ?. Resten av disken kan du partisjonere til hva du vil etterpå og med det mener om du vil ha primære partisjoner eller blanding av primær, utvidet med logiske. Slik får du tid til utførske og prøve deg fram til alternativer uten å være avhenging av andre verktøy. Du bruker Diskbehandlig under windows.

Filsystem kan varieres.

Det er bare et forslag og ikke det einaste riktig.

 

 

Jeg mener dog den første på ca 8-10 gb

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Jeg spiller veldig lite, egentlig bare på LAN. JEg bruker en god del programvare; være seg Photoshop, dreamweaver og andre Adobe-program. Jeg har også en del musikk.

 

Jeg kan altså opprette partisjoner efter å ha formatert?

5592410[/snapback]

 

 

eksempel:

disk på 80 gb ,rå, uten partisjoner, uformatert.

under installasjon av win blir du spørt om partisjon. Velg en på 8000MB som tilsvarer ca 7,8GB eller mer hvis du hvil men ikke alt. Resten av disken på ca 70000MB står da som upartisjonert og dermed uformatert.

Du formatere partisjon på 8000MB. Der blir windows installert.

Etter at win kjører vil du under Diskbehandling se heile hardisken hvor en del av det er merket som C:.( den er på 7,8 GB som du laget under installasjonen)

 

Nå kan du partisjonere og formatere,den delen av disken som står tømt, den delen som win er installert kan du ikke gjøre noe med, og siden den delen av disken skal du helst ha for windows så trenger du plass til alle de programene du nevner

Javel, alle de programene kan du da installere på en primær partisjon som du lager og formaterer på den ledig del av disken din eller på en del av den igjen.

 

Så, når du under installasjonen, partisjonerer-formaterer kun en del av disken din hvor win blir lagt i,kan du i ettertid gjøre hva du hvil med resten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...