Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toppen ER gåen!


Excelsion

Anbefalte innlegg

Skrevet

Berlingo 98 1,4i

Temmelig dyr affære... De skal ha 10000,- for å skifte den for meg..

Både merke og ikke merkeverksted krever samme prisen..

 

Toppen er altså av i det ene hjørnet, så det den bruker mye olje, dvs den drypper vel ut.

Men jeg har ikke vann i olja, eller skum på peilepinnen eller noe slikt.

Har kjørt med det i 6 mnd nå, lurte på om det gjør noe så lenge det ikke oppstår komplikasjoner?

Bare passe på at det er olje på bilen så går det greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men har i motstning et til spørsmål i samme kategori... :blush:

 

Verksteder i byen tar 14.000 kr for å skifte en toppakning!! Hva er det som gjør at det blir så dyrt? Hva er, grovt fortalt, fremgangsmåten for å skifte denne pakningen?

 

Liam

Skrevet

Det er mange faktorer som spiller inn, men et vanlig pakningsbytt betyr som regel demontering av topp med påfølgende trykktesting og plansliping av topp, ventilsetefresing og ventilsliping av normalt 16 ventiler......

Og så kommer deler som pakninger til nesten alt på motoren, termostat, olje og kjølevæske ++

 

Skal man bytte toppen kommer det en ny topp (koster alt fra 10 til 25 tusen alene)

på toppen av regningen :dribble:

 

Så 10000 for alt er jo ikke så dyrt :thumbup:

Skrevet (endret)
Eg lurer på kva som kan gjere til at toppen ryker? Når eg ser på brukte biler på nette så står det ofte skifta topp pakning er det bra?

5610014[/snapback]

 

 

Tja...At en toppakning har gått, er aldri bra. Når toppakningen går, kan det hende at toppen slår seg (overflata som ligger mot sylindertoppen blir skjev). Dette gjør at tetningsflata ikke blir god, og toppakningen kan ryke igjen. Hvis en bil blir kjørt med defekt toppakning, vil det etter en stund føre til skader på lager, fordi at vann blander seg med oljen og smøringsegenskapene blir dårlige.

 

Grunnen til at toppakningen ryker, er som regel at motoren har gått varm, det vil si at den har kokt og gjerne kokt tom for vann i kjølekanalene i toppen. Da stiger temperaturen veldig i godset, og toppen "slår deg" (se for deg en propell)

 

Så: Hvis du har muligheten, vær naturlig skeptisk til å kjøpe en bil der toppakning har blitt byttet uten at toppen er grundig kontrollet og eventuelt høvlet eller byttet ut med en ny.

Endret av Lada2103
Skrevet

jeg var utplassert hod peugot her om dagen et sted i dette land, og der tok det vel ikke mer enn en 2-3 time å bytte topppakninga på en halvråtten peguot... hvor mye det kosta aner jeg ikke...

Skrevet

er vel ikke helt bra å kjøre med gåen toppakning.

Du kan i verste fall gjøre problemet større og måtte ut med MYE mere enn om du hadde skiftet pakningen med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...