Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bra saker, jeg har ventet på denne delen lenge. Ellers lurer jeg på et par ting, x10 har et rykte på seg med åvære litt ustabilt og tregt (dvs at alle kommandoer ikke alltid komemr fram, og at det gjerne tar et sekund før noe skjer). Har du noen erfaringer med dette? Det er jo ogaå en gammel standard, og det er noen nye på trappene, har du prøvd noen av disse? Z-wave, UPB og kanskje spesielt INSTEON virker jo veldig spennde.

 

AtW

5587420[/snapback]

Trodde det var Zigbie som skulle blir det store som overtar etter x10? Noe som tidligere norske Chipcom produserer.

Lenke til kommentar
Bra saker, jeg har ventet på denne delen lenge. Ellers lurer jeg på et par ting, x10 har et rykte på seg med åvære litt ustabilt og tregt (dvs at alle kommandoer ikke alltid komemr fram, og at det gjerne tar et sekund før noe skjer). Har du noen erfaringer med dette? Det er jo ogaå en gammel standard, og det er noen nye på trappene, har du prøvd noen av disse? Z-wave, UPB og kanskje spesielt INSTEON virker jo veldig spennde.

 

AtW

5587420[/snapback]

Trodde det var Zigbie som skulle blir det store som overtar etter x10? Noe som tidligere norske Chipcom produserer.

5602756[/snapback]

 

Hmm, det er mulig, har ikke hørt noe om det, har du et par kjappe tekniske detaljer? Går det over strøm eller trådløst eller begge deler? Bakoverkompabilitet osv? Er det populært utover landets grenser?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har prøvd meg litt på plutohome, men pga travel jobb og familiesituasjon får jeg aldri tid til å dille med det. Sjekk det ut. Ser ut til mildt sagt å være fantastisk. Helautomatiserer alt. Med dette programmet/OSet kan du styre ventilasjon, lys, varme og all multimedia i huset fra mobiltelefonen enten du er hjemme eller på hytta.

Du kan ha bevegelsessensor på sikkerhetskamera hjemme og få varsel på mobilen så fort det skjer noe mistenkelig.

Mobilen fungerer som en fjernkontroll til stort sett alt i huset.

Systemet vet hvor du er i huset ved hjelp av bluetooth og flytter medieavspilling og belysningen rundt i huset etter som du flytter deg.

Hører du på musikk i stua og går ut på do vil systemet sende samme musikken til doen.

En utopi i min verden. :dribble:

 

Sjekk ut hjemmesiden her:

http://plutohome.com

 

anborn

Endret av Anborn
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Ser at jeg skreiv feil i forrige post. Det riktige er Zigbee! Jeg leste først om standarden i Digital World. De hadde en forholdvis lang artikkel på ca. 10 sider om diverse smarthus teknologi. Veldig interessant. De kom blandt annet inn på dette med x10 som nå er en utgående standard. Det finnes flere produsenter av total systemer for smarthus teknologi på markedet. Problemet med mange av disse er at teknologiene ikke snakker sammen. Dette som Mastiff har satt opp er vel kanskje noe som noen vil kalle for "amatørmessig", men som allikavel fungerer fult ut. Det er nok også den enkleste og billigste måten for vanlig folk å sette opp så lenge man ikke er mangemillionærer :)

 

Zigbee standarden henta fra no.wikipedia.org

ZigBee er en kommunikasjonsprotokoll for trådløse personlige datanettverk (WPAN). Protokollen er ment å være enklere og billigere enn andre WPAN-protokoller, som Bluetooth.

 

ZigBee-protokollen krever lite strøm og er derfor egnet for apparater som sender data kontinuerlig. Rekkevidden er opp til 100 meter.

 

Zigbee er en teknologi som er basert på IEEE 802.15.4 standarden. Rekkevidden er satt til 78m (noe lengere enn Bluetooth) og vil få en hastighet på 250kbit/s (noe lavere enn Bluetooth) Typiske bruksområder er tenkt å være fjernkontroller, brannalarmer, vannmålere og andre enheter som kan rapportere inn til et sentralt system. Dette er enheter som krever små datapakkeoverføringer

 

Forskningsparken har skrevet en lengre artikkel om Zigbee. Ellers er det jo bare å søke i norske google. Finnes mye lesestoff.

Endret av Howard B
Lenke til kommentar
Har prøvd meg litt på plutohome, men pga travel jobb og familiesituasjon får jeg aldri tid til å dille med det. Sjekk det ut. Ser ut til mildt sagt å være fantastisk. Helautomatiserer alt. Med dette programmet/OSet kan du styre ventilasjon, lys, varme og all multimedia i huset fra mobiltelefonen enten du er hjemme eller på hytta.

Du kan ha bevegelsessensor på sikkerhetskamera hjemme og få varsel på mobilen så fort det skjer noe mistenkelig.

Mobilen fungerer som en fjernkontroll til stort sett alt i huset.

Systemet vet hvor du er i huset ved hjelp av bluetooth og flytter medieavspilling og belysningen rundt i huset etter som du flytter deg.

Hører du på musikk i stua og går ut på do vil systemet sende samme musikken til doen.

En utopi i min verden. :dribble:

 

Sjekk ut hjemmesiden her:

http://plutohome.com

 

anborn

5608577[/snapback]

 

Hehe, styrer vha telefonene, nei og nei så smooth, virker som et ganske kult opplegg :)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg er relativt nybegynner når det kommer til prosjektorer, bilde, hd, osv. Men jeg har lest litt rundt på nettet og funnet ut at jeg skal investere i en skikkelig hjemmekino.

 

Lydpakken er allerede i hus og kvalitetsmessig lover det svært godt! Derfor vil jeg at bildekvaliteten ikke henger etter!

 

Jeg har lest guidene til Mastiff på hardware.no og tror jeg har lyst til å gå i samme retning. Men så har jeg et spørsmål:

 

Hvor viktig er det å ha en god HTPC med tilhørende programvare (zoomplayer, Dscaler og ffdshow) hvis du ikke har råd til en Barco prosjektor ? Hvor mye må du egentlig ut med for prosjektoren for å dra nytte av en god HTPC?

 

Håper noen kan hjelpe meg! Smile

 

P.S. Stor takk til Mastiff for lærerike guider!

Lenke til kommentar
Larsza: En Barco CRT (brukt, selvsagt) er ikke nødvendigvis dyrere enn en ny digital projektor, det er vel heller de andre ulempene som gjør at folk heller velger digitalt.

5928098[/snapback]

 

 

Hvor mye må en ut med for å få en brukt Barco CRT da? Hvor begynner jeg eventuelt å lete etter den? finn.no eller har du noen mer spesialiserte butikker/steder?

 

Jeg lurer også litt på hva du mener med de andre ulempene. Er det plass og plassering eller er det av mer teknisk art? Jeg kan ikke mye om prosjektorer, men stort og godt "kinobilde" frister. Sånn i utgangspunktet håper jeg å kunne holde meg under 25-30 000 i alle fall. Er det mulig med CRT? Og i denne prisklassen, er CRT eller LCD prosjektorer best?

Lenke til kommentar
Larsza: En Barco CRT (brukt, selvsagt) er ikke nødvendigvis dyrere enn en ny digital projektor, det er vel heller de andre ulempene som gjør at folk heller velger digitalt.

5928098[/snapback]

 

 

Hvor mye må en ut med for å få en brukt Barco CRT da? Hvor begynner jeg eventuelt å lete etter den? finn.no eller har du noen mer spesialiserte butikker/steder?

 

Jeg lurer også litt på hva du mener med de andre ulempene. Er det plass og plassering eller er det av mer teknisk art? Jeg kan ikke mye om prosjektorer, men stort og godt "kinobilde" frister. Sånn i utgangspunktet håper jeg å kunne holde meg under 25-30 000 i alle fall. Er det mulig med CRT? Og i denne prisklassen, er CRT eller LCD prosjektorer best?

5943085[/snapback]

 

De er jo ganske svære ihvertfall, og de kan vel "brennes ut" (har sikkert et mer teknisk riktig navn) ganske fort om man ikke er litt forsiktig. Og jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i byttedeler til en grei pris.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting..

 

Nå som HDTV og Bluray osv kommer for fullt. Er gevinsten av ffdshow og hele pakka som Mastiff har beskrevet fortsatt til stede? Eller blir kvaliteten like god ved normal HD avspilling på Windows XP Media Center Edition?

 

Noen som har prøvd ut dette?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...