Gå til innhold

Amotor: Skrur dekkene for hardt til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

hehe veel :p

 

Tok med meg en kompis for å skifte til vinterdekk på min bil.. når jeg kom tilbake etter å ha vært utenfor noen minutter ferska jeg han mens han sto på nøkkelen å hoppa :cry:

Var hakket før jeg skrudde av igjenn å slo han med det jævla hjulet som nå er håpløst..

Pågrunn av han er det jævli med kast i felgen :hrm:

Endret av Cultofluna
Skrevet (endret)

Du har vel ikke greid å skru skeiv felgen?

 

Sitat fra artikkelen:

Hvis du sliter med å få av dekkene etter en sesong, kan det være lurt å skaffe seg en momentnøkkel for å justere riktig.

 

Svar:

Momentnøkkel hjelper ikke når du først står der å ikke får løsna boltene vil jeg si..

 

Sitat fra artikkelen:

Momentnøkkel får du kjøpt for under 100-lappen hos de fleste bilrekvisitaforhandlere.

 

Svar:

Sjekka prisen på biltema for en momentnøkkel for en liten stund siden: 600,- er ikke under 100-lappen!!

 

Får dere litt orden og oversikt i artiklene blir det bra..

Sier bare i fra om feil ;)

Endret av Pluggen
Skrevet

Er faktisk ikke sikker.. har aldri gadda å sjekka den, men siden det er gamle dekk og felger som jeg fikk kasta etter meg når jeg kjøpte bilen så vet jeg desverre lite om de :p

Skal prøve å balansere de på nytt en dag jeg har tid, men syns det er lite vits siden dekkene kjører på sin siste vintersesong liksom.

 

Og det var ikke jeg som skrudde. Det vil jeg ikke ha æren for ;)

Skrevet

Momentnøkkelen på biltema er heller ikke noe presisjonsverktøy.. Ikke så veldig lurt å bruke den til viktige ting, som f.eks stramme til en topp.

 

Er det ikke helst alufelger som gir etter hvis man skrur for hardt?

Skrevet (endret)

Nettopp det jeg tenkte på Braseth ;)

Det er vel den rimeligste jeg fant som hadde litt høyere vektskala å gå på.. (som trengs for å dra til dekker)

 

Jo, helst alufelger..

Aldri sett at noe har skjedd med en stålfelg, men en av de jeg jobba med skjønte ikke ene trekker'n helt å dro til med maks moment på en alufelg..

Den sa takk for seg :s

 

Med tanke på bolter, så er det viktigere å bytte bolter innimellom..

De blir "trøtte" etter hvert de også ;)

 

 

Edit: Viktig sak angående bolter:

Har du alu på sommer og stål på vinter så er det mest sannsynlig forskjellige bolter også..

Rund kon (oftest) på stål!

Flat kon (oftest) på alu!

 

Du ser lett forskjellen om du har to forskjellig bolter i henda..

Evt. spør om å få se forskjellen på nærmeste

 

Se bilder av henholdsvis flat og rund kon :)

post-62647-1139586059_thumb.jpg

post-62647-1139586077_thumb.jpg

Endret av Pluggen
Skrevet
når jeg kom tilbake etter å ha vært utenfor noen minutter ferska jeg han mens han sto på nøkkelen å hoppa :cry:

5583304[/snapback]

Hehe, for en dust. Greit nok å ta hoppetrikset hvis man ikke får løsnet, men å bruke det for å skru til?!? Hjelpe meg.

Skrevet
Sitat fra artikkelen:

Hvis du sliter med å få av dekkene etter en sesong, kan det være lurt å skaffe seg en momentnøkkel for å justere riktig.

 

Svar:

Momentnøkkel hjelper ikke når du først står der å ikke får løsna boltene vil jeg si..

Jeg tror poenget deres var at man bør kjøpe momentnøkkel så man ikke skrur boltene like hard fast neste gang.

Skrevet

Skjønner jo det, men da vil jeg heller si det er bedre å være føre var ;)

 

Jeg brukte 2,5 meter med stålrør som vektstang sist jeg la om (feil bolter som hadde satt seg..) men fikk det ikke løs :(

Skrevet

Det er ikke nødvendig..

Du kjenner det i bilen lenge før det er noen fare ;)

Er bare første kilometrene at du egentlig skal være på vakt, men er en god ting å etterstramme etter cirka 20km :)

Skrevet (endret)

Hvis en bolt tåler la oss si 20 tonn, for å ta ett tall, er det ikke noe problem å bruke opp 10 av disse ved å skru til hardt, og en har da 10 tonn reststyrke. Da er det litt søkt å si at det er "for sikkerhets skyld" en trekker til altfor mye, når en med rett moment kanskje hadde hatt 17-18 tonn reststyrke i boltene og ikke 10 tonn.

Endret av trulsant
Skrevet (endret)

Er det standardstørrelse på boltane så eg kan kjøpte nye boltar på bilrekvesitabutikkar? Koster sikkert 500,- for nye boltar på merkeverkstad.

Endret av zeph
Skrevet

Hvis det er bolter til stålfelger det er snakk om; må du nok antageligvis gå til merkeverkstedet. Om det er bolter til aluminiumsfelger, kan det hende bilrekvisitabutikken kan hjelpe deg.

 

Det er ikke sikkert bolter på merkeverksted behøver å koste flesk. En bolt til en Fiat Punto, mener jeg å huske kostet omtrent 40 kroner.

Skrevet
Hvis det er bolter til stålfelger det er snakk om; må du nok antageligvis gå til merkeverkstedet. Om det er bolter til aluminiumsfelger, kan det hende bilrekvisitabutikken kan hjelpe deg.

 

Det er ikke sikkert bolter på merkeverksted behøver å koste flesk. En bolt til en Fiat Punto, mener jeg å huske kostet omtrent 40 kroner.

5592185[/snapback]

Eg kjører i dag på stålfelger, noko bilen alltid har hatt (98-modell), men skal kjøpe nye aluminiumsfelger til våren.

 

Kan dekkleverandøren ha? Skal ganske sikkert kjøpte frå Johs Lunde.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...