Gå til innhold

Amd Opteron 165 VS Amd Athlon 64 X2 4200+


ownCS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal du klokke så er Opteron 165 helt klart det beste valget. Min går på 2600mhz, og den er ikkje spesielt god til Opteron å være  :whistle:

 

Har sett flere som klarer 3000mhz med Opteron 165, det klarer du garantert ikkje med en X2 4200+  :nei:

5579708[/snapback]

 

Men ser at intel har cpuer med 3.8 ghz å sånn! men er det forskjell fra amd og intell?

 

viss du tenker intell er ikke 2.8 så mye

Lenke til kommentar

Intel prosessorer gjør 6 "opperasjoner" per clock-cycle, mens AMD prosessorer gjør 9 "opperasjoner" per clock-cycle.

 

For å sette det i en sammenlikning:

 

AMD 4000+: 2400MHz * 9cycles = 21600 --> Del det tallet på 6 (som er Intel sin clock-cycle) --> 3600MHz

 

Altså, en AMD prosessor på 2,4GHz (4000+) tilsvarer en Intel prosessor på 3,6GHz.

 

Hvis vi tar AMD sin raskeste prosessor på markedet, FX-57, kan man lett se den store forskjellen.

AMD FX-57: 2800MHz * 9cycles = 25200 --> Del tallet på 6 --> 4200MHz

 

Altså, en helt stock FX-57 prosessor fra AMD på 2,8GHz tilsvarer en Intel prosessor på 4,2GHz. En så rask Intel prosessor oppnår man bare ved overclocking, og antagelig trengs det også vannkjølig!!

 

- Intel jobber hurtigere, og egner seg derfor bedre enn AMD til bilde og videoredigering, og den typen ting.

- AMD sender mye mer data på en gang, og er derfor mye bedre enn Intel på alle andre prosesser. F.eks. i spill er AMD suverene. En AMD 3800+ som koster ca. 2500kr slår nesten alle Intel prosessorer i spill. Og da snakker jeg om de Intel prosessorene som koster 5-6000kr!

Lenke til kommentar
Intel prosessorer gjør 6 "opperasjoner" per clock-cycle, mens AMD prosessorer gjør 9 "opperasjoner" per clock-cycle.

 

For å sette det i en sammenlikning:

 

AMD 4000+: 2400MHz * 9cycles = 21600 --> Del det tallet på 6 (som er Intel sin clock-cycle) --> 3600MHz

 

Altså, en AMD prosessor på 2,4GHz (4000+) tilsvarer en Intel prosessor på 3,6GHz.

 

Hvis vi tar AMD sin raskeste prosessor på markedet, FX-57, kan man lett se den store forskjellen.

AMD FX-57: 2800MHz * 9cycles = 25200 --> Del tallet på 6 --> 4200MHz

 

Altså, en helt stock FX-57 prosessor fra AMD på 2,8GHz tilsvarer en Intel prosessor på 4,2GHz. En så rask Intel prosessor oppnår man bare ved overclocking, og antagelig trengs det også vannkjølig!!

 

- Intel jobber hurtigere, og egner seg derfor bedre enn AMD til bilde og videoredigering, og den typen ting.

- AMD sender mye mer data på en gang, og er derfor mye bedre enn Intel på alle andre prosesser. F.eks. i spill er AMD suverene. En AMD 3800+ som koster ca. 2500kr slår nesten alle Intel prosessorer i spill. Og da snakker jeg om de Intel prosessorene som koster 5-6000kr!

5585619[/snapback]

 

 

Takk for bra forklaring :D

Lenke til kommentar

Vil også nevne at AMD har minnekontrolleren på selve CPU'en, noe Intel enda ikke har fått til.

Hos Intel sitter minnekontrolleren på hovedkortet, som fører til større latency.

 

TheDarkListener:

Det er arkitekturmessige forskjeller som tilsier at AMD ikke trenger like mye Cache som Intel på prosessorene.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg lurer på om noen av opteron-prosessorene egner seg bra til spill eller er x2-prosessorene bedre til det? :)

5591763[/snapback]

 

Det er ingen forskjell på dualcore Opteron og X2 med samme spesifikasjoner. Ytelsen er identisk i både spill og programmer.

 

Kansje litt OT, men om du skal klokke tror jeg Pentium D 930 er et godt valg. Disse er 65µ og er ikke så varme. Min ligger på pulten sammen med 2 GiB OCZ ram og 7800GT og venter på HK :(

5591782[/snapback]

 

Det er veldig OT. Gå vekk med deg :tease:

 

Lykke til med overklokkingen din forresten, de skal visst klokke veldig godt de der :thumbup:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...