Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatist som 10.klassing?


Anbefalte innlegg

Tror ikke 3FY er noe å satse på i tiende, nei.

5584608[/snapback]

 

Hvorfor ikke?

Hvis man har kunnskapene som trengs, er vel ikke det noe problem.

5585491[/snapback]

 

3FY er vanskelig og jeg ville ikke anbefale deg å ta det hvis du ikke har ekstraordinære ferdigheter. Men for all del, greier du det med greie karakterer er det jo ikke noe som er bedre (du får jo endel ekstrapoeng, trodde jeg?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke 3FY er noe å satse på i tiende, nei.

5584608[/snapback]

 

Hvorfor ikke?

Hvis man har kunnskapene som trengs, er vel ikke det noe problem.

5585491[/snapback]

 

3FY er vanskelig og jeg ville ikke anbefale deg å ta det hvis du ikke har ekstraordinære ferdigheter. Men for all del, greier du det med greie karakterer er det jo ikke noe som er bedre (du får jo endel ekstrapoeng, trodde jeg?)

5587304[/snapback]

 

Jeg driver med 3FY boka nå og synes ikke den er så vanskelig egentlig. Selvfølgelig er det noen vriene oppgaver inniblant, men jeg klarer dem etterhvert.

Lenke til kommentar
Tror ikke 3FY er noe å satse på i tiende, nei.

5584608[/snapback]

 

Hvorfor ikke?

Hvis man har kunnskapene som trengs, er vel ikke det noe problem.

5585491[/snapback]

 

3FY er vanskelig og jeg ville ikke anbefale deg å ta det hvis du ikke har ekstraordinære ferdigheter. Men for all del, greier du det med greie karakterer er det jo ikke noe som er bedre (du får jo endel ekstrapoeng, trodde jeg?)

5587304[/snapback]

 

Jeg driver med 3FY boka nå og synes ikke den er så vanskelig egentlig. Selvfølgelig er det noen vriene oppgaver inniblant, men jeg klarer dem etterhvert.

5588166[/snapback]

 

Da tror jeg at jeg ville meldt meg opp jeg da altså ehe

Lenke til kommentar

Hvis du synes 3FY boken er lett tror jeg nok privatist eksamen burde gå greit. Som en annen her sa så tror jeg nok du må være rimelig god i matte også for å klare alle 3FY oppgavene, vet ikke om du har sett på noe av dette før. Kunne jo vært en idee å gjort unna 2MX eksamen som privatist i samme slengen f.eks så sparer du deg for mye kjedelige matte timer i et par år fremover. ;)

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort følgende.

#1 Angrip først 2FY, før du går på 3FY

#2 Spør en fysikklærer på en videregående i nærheten om du kunne ta noen prøver som han har gitt klassene sine, og om han kunne rette dem. Du vil muligens få foreldrene dine til å betale ham litt, for det er viktig å forsikre seg om at du kan stoffet.

#3 Pugg som fy*, særlig på det kjedelige stoffet, som lysbrytning..

#4 Skaff deg en god regelbok dersom du ikke har det

#5 Meld deg opp !

#6 Gjenta prosedyren for 3FY, men da bør du kanskje vurdere å vente til du har tatt 2MX eller hvertfall 1MX. Man kommer innom integrasjon og derivasjon både titt og ofte, og en del andre regneregler kan også være kjekke å kunne.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt formålet med å ta dette faget nå. Hvis du forstår alt så lett som du sier, er det mye bedre å vente til VGS og få med seg det som er av fordypningspoeng for realfaget. Dersom du plutselig skulle ombestemme deg og ta 3FY igjen på VGS fordi du vil ha med deg poengene, får du heller ikke søke videre utdanning i primærkvoten fordi du har "forbedret" en karakter. Så, det er mer som teller enn å ta det "fortest mulig" og bli ferdig med det.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt formålet med å ta dette faget nå. Hvis du forstår alt så lett som du sier, er det mye bedre å vente til VGS og få med seg det som er av fordypningspoeng for realfaget. Dersom du plutselig skulle ombestemme deg og ta 3FY igjen på VGS fordi du vil ha med deg poengene, får du heller ikke søke videre utdanning i primærkvoten fordi du har "forbedret" en karakter. Så, det er mer som teller enn å ta det "fortest mulig" og bli ferdig med det.

5611497[/snapback]

Dette var et godt råd! Lurt å tenke over dette som Idudi sier, slik at du heller får poeng for dine ferdigheter på vgs enn å avslutte dette allerede nå.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt formålet med å ta dette faget nå. Hvis du forstår alt så lett som du sier, er det mye bedre å vente til VGS og få med seg det som er av fordypningspoeng for realfaget. Dersom du plutselig skulle ombestemme deg og ta 3FY igjen på VGS fordi du vil ha med deg poengene, får du heller ikke søke videre utdanning i primærkvoten fordi du har "forbedret" en karakter. Så, det er mer som teller enn å ta det "fortest mulig" og bli ferdig med det.

5611497[/snapback]

 

Du får fortsatt realfagspoeng for privatisteksamener og du kan fortsatt få primærvitnemålsvurdering selv om du har forbedret karakterene.

Det som er hvis du forbedrer er at du vil da, hvis du søker i primærvitnemålskvoten, kun søke med den uforbedrede karakteren.

HVis du søker i den ordinære kvoten så vil den forbedrede telle med

Lenke til kommentar
Det nytter jo lite å få søke i primærvitnemålkvoten med den dårligste(første) karakteren. Da er du jo like langt, vil jeg påstå. Fordypningspoeng er, som noen her også sier, kjekt. Men klarer man virkelig ikke å få dette også som privatist? Det er jo et estimert timetall å gå ut i fra??

5615410[/snapback]

 

For å få fordypningspoeng må man ha en fordypning i minst 2 år, med normalt 8 uketimer. Tror også man må ta fagene i rekkefølge (2FY, 3FY). Derfor vil det ikke gå ann å få fordypningspoeng ved å ta kun ett fag som privatist.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke sikker, men jeg tror jeg fikk ekstra poeng for 3MX og 3FY etter VKII (tok fagene som privatist, og har ikke 2FY). På kompetansebeviset står det under merknader "Fordypning" ved siden av 3FY og 3MX (ikke ved siden 2MX).

 

Jeg kan i allfall si at man ikke trenger 2FY for å ta 3FY. Man får heller ikke bestått 2FY hvis man tar 3FY, men _opptakskravet_ 2FY dekkes av 3FY (slik var det i allfall til opptak høst 2005.)

 

Jeg vil uansett anbefale at du leser videre på 3FY, og hvis du føler du har godt nok grep om det så ville jeg tatt eksamen i samme slengen. Slik jeg husker det så er 2FY bare veldig kjedelig i forhold (jeg gjorde noe ala det du gjør, bare at jeg leste 2FY i 10ende, og jeg tok ingen eksamen).

 

Edit: btw. hvilken bok bruker du? Jeg er selv storfan av ERGO bøkene, mens rom, stoff, tid bøkene misslikte jeg sterkt den ene gangen jeg måtte låne en.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Jo, du skal få alle fag på lavere nivå automatisk godkjent ved å ta samme fag på høyere nivå. 2FY Og 3FY er meg bekjent samme fag, på forskjellig nivå.

5620525[/snapback]

Dette gjelder mange fag, men det gjalt ikke høsten 2005, det fikk jeg bekreftet fra både rådgiveren på min VGS og samordna opptak. På kompetansebeviset mitt står det heller ikke noe om 2FY, kun 3FY. Godt mulig det regnes som "samme fag" (vet ikke hvordan dette er definert), men rådgiveren min forklarte at 2FY og 3FY var vurdert til å være for forskjellige til at man automatisk skulle få bestått i 2FY. Og som sagt så bekreftet samordna opptak dette også på mail (de sa at man hadde dekket opptakskravet, men man hadde ikke bestått 2FY).

Lenke til kommentar
Jo, du skal få alle fag på lavere nivå automatisk godkjent ved å ta samme fag på høyere nivå. 2FY Og 3FY er meg bekjent samme fag, på forskjellig nivå.

5620525[/snapback]

Dette gjelder mange fag, men det gjalt ikke høsten 2005, det fikk jeg bekreftet fra både rådgiveren på min VGS og samordna opptak. På kompetansebeviset mitt står det heller ikke noe om 2FY, kun 3FY. Godt mulig det regnes som "samme fag" (vet ikke hvordan dette er definert), men rådgiveren min forklarte at 2FY og 3FY var vurdert til å være for forskjellige til at man automatisk skulle få bestått i 2FY. Og som sagt så bekreftet samordna opptak dette også på mail (de sa at man hadde dekket opptakskravet, men man hadde ikke bestått 2FY).

5620868[/snapback]

 

Jeg tror også det er riktig det du sier, at 2FY og 3FY er for forskjellige.

Endret av Idudi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...