Gå til innhold

Fable - kor bra er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

då er eg ferdig med siste gjennomspeling av Gothic 2, med NotR. Eg har no brukt noko slikt som eit par hundre timar på spelet (fordelt på tre gjennomspelingar), og kjem ikkje til å røyve det på ei stund :). NWN, Fallout og KotOR-spela er òg spelt til døde. Morrowind startar ikkje på den nye maskina mi, so det er òg utelukka.

Sidan det fortsatt er nokon dagar til Oblivion, lurer eg på å korte ventetida med "Fable - The lost chapters", men eg må innrømme at eg er litt skeptisk. Eg ser at det har fått gode omtalar, men eg har so langt blitt skuffa over alle spela eg har prøvd som har "Microsoft Game Studios" skrive på eska. Det kan vere tilfeldig, men dei har det med å verke grunne, og hypa. Er det nokon her som har prøvd Fable - TLC og kan fortelle meg korleis det er? Favoritt-RPGane mine til PC er dei eg har nemnd: Gothic 2, NWN, KotOR 1 og 2, Morrowind og Fallout. I tillegg likar eg Final Fantasy-spela til konsoll. Er det nokon her med liknande smak som kan gi ei vurdering av Fable - TLC?

På førehand takk. :)

Kay

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det var veldig bra, ulempen er at det er ganske kort - jeg runda vel spillet med Lost Chapters på ca 8 timer.

Gjorde ikke alle sidequests da, men dette var fordi jeg fikk en slags påtrengt "skynd-deg-med-hovedquest-nå"-følelse, så jeg klarte bare ikke fokusere så mye på sidequests.

Skrevet

Ok, takk for alle svar so langt :). Eg er fortsatt litt usikker...er det nokon som kan seie noko om korleis det er i høve til dei spela eg har nemnt? Kva liknar det mest på?

8 timar må ein seie var kort for eit RPG...forrige gjennomspeling av Gothic 2 (med NotR) tok nesten 70 timar, sjølv om eg hadde spelt gjennom det 2 gongar før. Final Fantasy-spela kan ta bortimot 100 timar. Men det blir kanskje ein del meir om ein tek med alle sidequest-ane. :)

Kay

Skrevet
så bra at jeg ble drittlei etter kort tid

5565742[/snapback]

Saklig.

Som sagt, syntes det var veldig bra da jeg spilte det første gang, engasjerte meg veldig. Jeg ble dessverre skuffet da det liksom plutselig var over. Progresjonen i main story gikk alt for fort.

Orket ikke spille gjennom det en gang til da jeg først hadde runda det (med good-alignment), testa så vidt med evil, men ble fort lei da det ble samme linære story på nytt.

Så varigheten er vel egentlig ganske kort. Du får finne ut om det er verdt å bruke penger på nå, evt vente til det kommer "nice price" på spillet.

Skrevet

Morsomt spill men med en del irritasjons momenter. Men jeg syntes det var helt greit og morsomt å spille.

Eneste lille ulempen er at jeg synes det føltes alt for linært ut. Selv om områdene så stor og fine ut hadde du begrensinger hvor du kunne gå henne. Ting som f.eks et gjerde var strategisk plassert for å hindre at folk vandret der de ikke skulle.

Som det er tidligere sakt er Fable et ganske elementært RPG action (TPS) spill hvor du ikke må forvente deg det groveste av skills og ting du kan tweake. Er ganske opplagt hva som må tweakes og hva som ikke må tweakes så mye.

Men alt i alt et meget bra spill som er verd å ha i samlingen sin, for noen timers underholdning er det, selv om det er litt kort.

Skrevet

Jeg var skuffet over fable grunnet historie, hvordan historien ble fortalt, mangel på valgfrihet (i forhold til gothic), elendige dialoger og at *helten* ikke kan 'snakke skikkelig', og at man ikke hadde noe spesielle forhold eller meninger om noen NPC'er (ta for eksempel Xardas i Gothic... interessang character i forhold til fable characters imo)

Skrevet

Vil si at Fable er et godt spill ja. Enig med de fleste postene her at det er et "nybegynner RPG", men det vil ikke si at det ikke gir mange timer med god underholdning!

Hvis du går inn for å gjøre ALLE quests og skaffer alle våpen o.l. tar det fort noen timer!

Mye fin humor og generelt en god stemning i spillet. Grunn story'en er jo ikke super, men enkel og grei!

Har spilt gjennom Fable 2 ganger (en god og en ond), og skal ikke se bort i fra at det blir en gang til eller to ;)

Har både "vanlig" Fable og Lost Chapters, begge på xbox, men forskjellen mellom pc utgaven og xbox utgaven er ikke spes store..

Anbefales!! :thumbup:

Skrevet

Fable var et veldig skuffende kjøp, jeg som til vanlig elsker alle slags rpg. Noe av det verste rpg jeg har prøvd på lang tid, men det er nok bare meg :) Ser ut som spillet er likt av veldig mange :)

Skrevet

5565742[/snapback]

saklig.

5565765[/snapback]

det er like saklig som noe annet på dette forumet. han får svar på det han spør om. er det bra? jeg ble lei av det på kort tid, så nei. vanskelig å forstå for deg?

Skrevet

Er definitivt en av de spillene som ligger på hedershyllen min hvertfall. Greit, Molyneux overdrev kraftig når han annonserte spillet og det ble ikke så fritt som lovet, men det å kunne bygge opp karakteren din fra en liten guttunge til en gammel og erfaren 6åring gjør seg i mine øyne. RPG-spektret i spillet er ganske overfladisk, men det er der fortsatt. Funker ypperlig for nybegynneren og den litt mer avanserte som vil kanskje spille litt mer enn å trykke på action points.

Fable ville for meg fått en god 8/10, med mangel på litt dybde og frihet :)

Skrevet

5565742[/snapback]

saklig.

5565765[/snapback]

det er like saklig som noe annet på dette forumet. han får svar på det han spør om. er det bra? jeg ble lei av det på kort tid, så nei. vanskelig å forstå for deg?

5567885[/snapback]

Like vanskelig som det var for deg å skrive noen linjer ekstra - og kanskje prøve å begrunne meningen litt :nei:

Er sikker på at trådstarter fant din post veldig lite informativ.

Skrevet
Jeg var skuffet over fable grunnet historie, hvordan historien ble fortalt, mangel på valgfrihet (i forhold til gothic), elendige dialoger og at *helten* ikke kan 'snakke skikkelig', og at man ikke hadde noe spesielle forhold eller meninger om noen NPC'er (ta for eksempel Xardas i Gothic... interessang character i forhold til fable characters imo)

5566124[/snapback]

Hoho, å bruke begrunnelsen "helten kan ikke snakke skikkelig" er egentlig totalt uinteresangt for hvordan helhets opplevelsen på spillet er. Link har jo ikke sakt et kløyva ord (ettersom jeg har "hørt") men det vil vel ikke si at Zelda spillene ikke er noe bra. Eneste Link har på sin side er lydeffektene :p

Tror ikke Fable er ment som noe tungvekter innenfor RPG sjangeren men heller som en lett mellomting mellom action, valgfrihet og RPG elementer. Jeg synes Fable klarer å levere et spill som gjør det et spill skal gjøre. Underholde. Alt i alt har jeg ingen ting å utsette på spillet annet enn kanskje en litt kort historie samt litt for lite valgfrihet i forhold til endingen.

Men jeg mener personelig at Fable er et godt valg for noen som er interesert i et RPG men heller ikke interesert å sette seg inn i tusenvis av atributer og annen stæsj bare for å komme i gang, som f.eks i Neverwinter Nights hvor det er en hau med alternativer ovenfor hvordan du vil utvikle characteren din. Gjør ikke meg noe, men er kanskje ikke noe alle setter like stor pris på.

Og det er det Fable presterer. Et simpelt men effektivt RPG system som leverer, samt en historie med mye morro.

Alt i alt, et fint kjøp om du er interesert i litt "peis kos".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...