Gå til innhold

overklokking for nybegynnere?


phax

Anbefalte innlegg

morn morn, har absolutt ingen erfaring innenfor overklokking, men er klar for og laere!

 

har P4 1.8 Northwood på et p4 titan hk fra gigabyte (ga-8srx) med 512 ddr.

 

leste om en annen på forumet som kjørte samme prosessorn på 2,4 mhz, og det høres jo fristende ut!

 

så her kommer de irriterende enkle nybegynner spørsmaalene min;

 

1. hvordan øker jeg busshastigheten?

 

2. hvordan stiller jeg på multiplikatoren?

(har dette noe med "cpu clock ratio" i bios'n)

 

3. hvordan kan jeg måle cpu ytelsen eksakt for og se resultatet av overklokkingen?

 

4. noe annet jeg burde vite?

 

 

 

på forhånd takk til alle som svarer!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar på spørsmål:

 

1: I bios.. (hold delete inne mens maskinen booter opp) Du stiller på fsben, eller hva det nå kalles i din bios.. (det heter ikke det i min asus bios, men jeg husker ikke hva det heter der...) Du har sikkert skjønt at fsben skal ganges med multiplikatoren for å få prosessorhastigheten...

 

2: Nå har jeg ikke så god peiling på Pentium 4, men jeg tror at det er det samme med dem som på ADMer, at multiplikator er låst (noen med peiling må gjerne rette meg..)

 

3: Du kan måle ytelsen til CPUen din og alle de andre bestandelene i PCen din ved hjelp av et benchmarkprogram. Jeg tror hardware.no har en benchmark-guide eller noe slikt. Leit litt så finner du sikkert noe..

 

4: Husk kjøling, og spør hvis det er er noe mer du lurer på.. Det er enklere i hjelpe komponenter som virker enn noen som ble grillet...

 

Mvh.

Dings

 

PS: Det hadde vært fint om noen andre enn meg også svarte, for jeg bruker selv AMD og har mildt sagt ikke peiling på Pentium 4..

Lenke til kommentar

En ting som er lurt å følge med på er PCI/AGP-hastigheten på hovedkortet ditt. Normalt kjører disse hastighetene på henholdsvis 33/66MHz. Når man øker fsb, så vil disse også økes. Da under forutsetning at man ikke har PCI/AGP-lock.. har du det? Problemet med for høy PCI/AGP er at PCI-kort, harddisker kan ta kvelden..

 

Du kan jo sjekke selv i bios. Sett fsb opp et stykke _uten_ å lagre innstillingene. Normalt står det ved siden av hva disse sviver på. Se bildet her. Fsb-hastighet til venstre, PCI-hastighet til høyre..

 

Det er ikke anbefalt å gå for nærme 40MHz på PCI, selv om det godt kan fungere.

 

Mest sannsynlig har du vel en 1/4-divider på hovedkortet ditt *bare tipper*

Setter du da fsb til 133 så blir PCI 133/4=33,3MHz

Du vil da kjøre prosessoren på 133*18=2400, og det må vel kunne sies å være ok. PCI/AGP kjører da helt normalt forutsatt at du har 1/4-divider. Dette må du jo finne ut.. Vcore (spenningsvalg i bios må vel opp på 1.600V - kanskje et hakk eller to over også)

 

Hehe, oisann skrev jeg så mye.. hmm. Håper noen får nytte av det i hvert fall.. :smile:

 

_________________

Alle som tror de kan hjelpe meg, se her!

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-09-16 17:19 ]

Lenke til kommentar

Slikt som du viser det på bildet skal det gjøres.

 

Det kan hende du må øke spenningen på cpu litt før den blir stabil. Det merker du.

 

Pass på temperaturen på cpu. Jeg regner med at P4 prosessorene også er ganske hardføre med temperaturer (slik som AMD), så det er iallefall ingen fare for prosessorens liv før du passerer 70-80 grader. (temperaturmålerene kan ofte være litt unøyaktige)

 

Det kan alltids være greit å prøve seg på lavere hastigheter til å begynne med. Da finner du ut når temperaturen blir for høy og ting blir ustabilt.

 

 

draboda:

On du kan se AGP og PCI hastighetene i bios er avhengig av hvilket hovedkort du har. Jeg har ingen anelse om hvilke som støtter dette.

_________________

Kan du noe om elektronikk?

Kan du hjelpe meg??

Konstruksjon av impulsstyrt viftestyring

 

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-09-16 22:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-16 16:30, skrev Dings:

Svar på spørsmål:




2: Nå har jeg ikke så god peiling på Pentium 4, men jeg tror at det er det samme med dem som på ADMer, at multiplikator er låst (noen med peiling må gjerne rette meg..)


Jepp, P4 er låst og det er ikkje mulig å låsa opp.

 

Quote:


4: Husk kjøling, og spør hvis det er er noe mer du lurer på.. Det er enklere i hjelpe komponenter som virker enn noen som ble grillet...


Er ikkje så lett å grilla intel. P4 klokke seg ned før den tar skade. P3 tåle 95c uten å ta skade.

 

Quote:


PS: Det hadde vært fint om noen andre enn meg også svarte, for jeg bruker selv AMD og har mildt sagt ikke peiling på Pentium 4..


Stakkar! Tenk å måtte bekymra seg for at cpu'en skal brenna opp.

Lenke til kommentar

Tok et snarsøk med CTRL+F i denne diskusjonen. Søkte etter "volt", men fant ingenting, HUFF OG HUFF!!!

 

VOLT på CPU (keyword: limits) :

Ville bare si, at selv om du kan stille denne høøyt opp til 1,85 på noen P4 hovedkort, prøv å begrense deg. Jeg kjenner folk som har herpa sine P4 på over 1.7 Volt. Tror en her også har herpa sin pga volt. De tåler temp godt pga sin "beskyttelse". Men volten... det blir noe annet ja.

 

Orker ikke å gå in-deepth på hvorfor volt "dreper" prossessorer. Det får du vite etterhvert :razz:

 

Men volt er også slik -> mer volt = mer varme = mer potensiale = mer risiko

 

Håper du tar det inn i ligningen din.

 

Ellers, lykke til!

 

http://service.madonion.com/compare?2k1=4507832

 

P4 er greie saker det og :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-09-17 22:49 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...