Gå til innhold

PC slår seg av. Er det en mulig minnefeil?


Koklimongo

Anbefalte innlegg

Sitter på PC her som oppfører seg noe merkelig. Med jevne og ujevne mellomrom bare slår den seg av, uten noen som helst feilmelding eller bluescreen. De gangene det skjer, så må spenningen til strømforsyningen brytes (nappe ut kontakten), før den vil starte igjen.

 

Det er vanskelig å isolere hvilke hendelser som gjør at den slår seg av. Det kan f.eks. være midt i installasjonen av en oppdatering til siste versjon av Adobe, det kan være i forbindelse med å lage en disk til Memtest86 og det skjer dersom en forsøker å kjøre en virusscan (har kjørt en eksternt via House Call, bare for å sjekke ut den muligheten).

 

Discscan viser at disken er ok og da står jeg igjen med minne som potensiell feilkilde.

 

Edit: Dette er ikke min PC, men min svigerinnes. Har sjekket spec og de er som følger:

AMD 2100+

Asus A7V8X-X

Apacer 256 MB PC2700

 

Er det noen som har noen andre tips?

 

Mvh Ronnie "The Runner"

Endret av Koklimongo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv å kjør  memtest86

5557408[/snapback]

 

Utfordringen er at så fort jeg prøver meg på å lage en disk med memtest86, så går PCen ned.

 

Da har jeg forsøkt å lage en disk med den Windows installeren.

 

Forsøker jeg å lage en CD-ROM, vil hverken Nero Burner eller CDBurnerXP funke. For alt jeg vet kan det være en feil med brenneren også...

 

Noen andre tips om program til å sjekke minne?

 

Mvh Ronnie "The Runner"

Endret av Koklimongo
Lenke til kommentar

Hadde samme problemet selv for et års tid siden: Tråd.

 

Sendte inn både harddisk og rambrikke på oppfordring fra Netshop.no, men de kom tilbake og var "testet ok". Ok MY ASS:p

Det hele endte med at jeg sendte inn hele pcen, og da fikk de endelig fikset den. Og jada, det som ble byttet ut var harddisken og den ene ram-brikken...

Lenke til kommentar

Er det ikke det ene så er det det andre. Som sagt, dette var min svigerinnes PC og når jeg kom hjem til min egen fikk jeg litt trøbbel med den også.

 

Vel. Vi fikk nu endelig kjørt memtest86 i det vide og det breie. Og den rapporterte ingen feil (hvor lenge går den testen egentlig?).

 

Så da er vi tilbake til scratch.

 

Legg merke til dette. PC slår seg av (altså ikke restarter, den blir helt død) og spenningen _må_ brytes før den slåes på igjen. Altså det er kllin umulig nå få skrudd PCen på igjen uten av kontakten til poweret nappes ut og settes inn igjen.

 

Noen tips?

 

Mvh Ronnie "The Runner"

Endret av Koklimongo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...