Gå til innhold

Konkurransen - Premien min!!!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Undertegnede representerer InfoGate, og jeg tenkte jeg skulle komme med et par oppklaringer i forbindelse med Hercules-konkurransen vi nettopp annonserte på Hardware.no.

 

For det første vil jeg beklage rotet med oppfølging av vinnerne i konkurransen. Jeg og etpar andre fra selskapet dro til USA på mandagen etter at konkurransen ble avsluttet. Jeg ga beskjed til teknisk personell her hjemme om å ta kontakt med vinnerne og informere om den videre prosedyren (få postadressen deres, opplyse om leveringstid etc). Da jeg kom hjem en uke etterpå hadde jeg fått endel misfornøyde mailer om at vinnerne ikke hadde fått denne oppfølgingen. Det er som sagt svært beklagelig, og årsaken var rett og slett sløve medarbeidere her hos oss. Jeg tok derfor kontakt med dem som hadde sendt mail, og sørget også for å få sendt ut en info-SMS til de berørte.

 

Brennerne kom i forrige uke, og har da bare ligget her helt til nå. Det er nå sendt brennere til de 4 som kom på 2.-5. plass. Hercules-kortet har vi ikke fått ennå, da det ikke er levert til/fra leverandøren ennå. Vi har fått høre at dette skal ankomme første uka i oktober, og kortet blir da sporenstreks sendt til vinneren.

 

Når det gjelder økonomien i dette, så kan jeg fortelle alle dere som har kommentert den biten at vi faktisk har tapt penger på dette. Husk at det koster å markedsføre også - og det kommer på toppen av prisen for gevinstene. Dernest så er ikke regnestykket for SMS-meldingene heller så enkelt som mange tydeligvis tror. På en femmer, så går det først bort mva (for oss), og dernest så tar teleselskapene sin (relativt store) andel. Vi sitter generelt igjen med ca 55% av sluttbrukerprisen på SMS-tjenester.

 

Vedrørende lovligheten av dette konseptet, så er det mange som skriker opp om ting de ikke vet noe om. InfoGate er pr i dag den eneste aktøren i Norge som har tillatelse til å drive med pengespill / lotteri på mobiltelefonen (ref konseptet SMS.jackpot - som dere også kan lese om på Lotteritilsynets hjemmesider: http://www.lotteritilsynet.no). Både vårt engasjement i det prosjektet, sammen med erfaringene til personell knyttet til oss, så er vi kanskje de som vet mest om regler og rammebetingelser for slike spill i hele landet.

 

Poenget med Hercules-konkurransen er at den IKKE er et lotteri. Det er ingen tilfeldig vinner her - noe som også ble presisert på informasjonssiden til konkurransen. Vinneren er den personen som fikk flest stemmer i henhold til de reglene som lå til grunn for konkurransen. Det er med andre ord en ren avstemning, på samme måte som når TVNorge lar seerne stemme (via SMS til (minst) 5 kroner) på hvem som skal vinne Big Brother.

 

I tillegg har vi dessuten spesielt kontaktet Telenor og klarert konseptet i forkant, for å sikre at vi ikke gjorde noe som var i strid med deres interne retningslinjer for SMS-tjenester. Dernest konfererte vi med advokater for å få innspill om hvordan dette forholdt seg til forbrukerlovgivningen, samt kunder av oss som sitter på patenter for liknende konsepter.

 

Jeg hadde selv et møte med Forbrukerombudet i sommer (som jeg tok initativet til), nettopp for å diskutere litt rundt regelverket rundt konkurranser og markedsføring.

 

I dette tilfellet er det heller ikke snakk om - som jeg så at noen var inne på - det som formelt kalles tilgift - altså at man bruker et (irrelevant) lokkemiddel for å få folk til å kjøpe et produkt (eller registrere seg i samme hensikt). Hercules-konkurransen var som sagt ikke et skalkeskjul for å kapre kunder eller for å binde folk til noe som helst, men en ren avstemingskonkurranse. Våre inntekter er knyttet til selve bæretjenesten for SMS-distribusjonen. I prinsippet kunne vi likegjerne ha gjort noe tilsvarende der postkort var kommunikasjonskanalen.

 

mvh

 

Martin Wardenær

Managing Partner

InfoGate as

Lenke til kommentar

Hmm, merkelig, har ikke hørt en dritt siden mailen jeg, og jeg har vunnet det vet jeg, lagret den siste sms jeg fikk kl 00.02 der det står at jeg ble nummer 4 med 220SMS? hvorfor har ikke jeg blitt kontaktet? når det står at jeg ble nummer 4 rekner jeg med at dette stemmer? blirforbanna hvis jeg er blitt snytt for en brenner pga. 2002 systemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...