Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljeproblem på 740


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være dårlig olje, tette kanaler

Du bør prøve å bytte olje og filter før du gjør noe annet. Gjerne to skift tett etter hverandre. (prøv en 5W/50 olje som er litt tjukkere ved normal drift)

 

Høres motor ok ut ellers? Er ikke spesielt varm?

Oljepumpen din kan være dårlig/slitt, sjekk for lekkasjer.

 

Hjelper ikke dette tar du en tur til et Volvo-verksted og får dem til å sjekke giveren i motorblokka.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Ta ned bunnpanna og sjekk silen til oljepumpa. Jeg opplevede på golfen min at forige eiger hadde brukt loctite flenstettning på bunnpanna. "strengen" av loctite som låg på innsiden av bunnpanna hadde løsnet og satt seg i silen på oljepumpa og da mistet jeg oljetrykket under 2000-2500 omdr. Men det kan jo også være oljetrykksbryteren, men jeg hadde sjekket silen i oljepumpa om jeg var deg :)

Lenke til kommentar
Ta ned bunnpanna og sjekk silen til oljepumpa. Jeg opplevede på golfen min at forige eiger hadde brukt loctite flenstettning på bunnpanna. "strengen" av loctite som låg på innsiden av bunnpanna hadde løsnet og satt seg i silen på oljepumpa og da mistet jeg oljetrykket under 2000-2500 omdr. Men det kan jo også være oljetrykksbryteren, men jeg hadde sjekket silen i oljepumpa om jeg var deg :)

5559531[/snapback]

 

Takk for tipset! Er ikke bryteren, har fått sjekka oljetrykket, og det var lavere enn det skal være

Lenke til kommentar

Ble oljefilteret også byttet sammen med oljen? Gammelt filter kan jo være tett, da slipper det gjennom lite olje, men med høyere turtall (og høyere trykk fra pumpa) går det i bypassmodus og slipper forbi oljen, da slukker lampa.

 

Oljepumper slites ikke så fort som mange vil ha det til, de er vel den mest velsmurte og robuste komponenten i de fleste motorer. Har en mistanke om at mange verksted "forenkler" forklaringen til kunden med "bytte av oljepumpe" når de kanskje bare har gjort ren silen, renska ut slam og satt på nytt filter...

Lenke til kommentar
Ble oljefilteret også byttet sammen med oljen? Gammelt filter kan jo være tett, da slipper det gjennom lite olje, men med høyere turtall (og høyere trykk fra pumpa) går det i bypassmodus og slipper forbi oljen, da slukker lampa.

 

Oljepumper slites ikke så fort som mange vil ha det til, de er vel den mest velsmurte og robuste komponenten i de fleste motorer. Har en mistanke om at  mange verksted "forenkler" forklaringen til kunden med "bytte av oljepumpe" når de kanskje bare har gjort ren silen, renska ut slam og satt på nytt filter...

5569338[/snapback]

 

Bytta filteret også ja! Men tror du det kan være silen som er tett eller no sånn?

Lenke til kommentar
Ble oljefilteret også byttet sammen med oljen? Gammelt filter kan jo være tett, da slipper det gjennom lite olje, men med høyere turtall (og høyere trykk fra pumpa) går det i bypassmodus og slipper forbi oljen, da slukker lampa.

 

Oljepumper slites ikke så fort som mange vil ha det til, de er vel den mest velsmurte og robuste komponenten i de fleste motorer. Har en mistanke om at  mange verksted "forenkler" forklaringen til kunden med "bytte av oljepumpe" når de kanskje bare har gjort ren silen, renska ut slam og satt på nytt filter...

5569338[/snapback]

 

Bytta filteret også ja! Men tror du det kan være silen som er tett eller no sånn?

5572817[/snapback]

 

Kan du ha dårlige lager??

Lenke til kommentar
Ble oljefilteret også byttet sammen med oljen? Gammelt filter kan jo være tett, da slipper det gjennom lite olje, men med høyere turtall (og høyere trykk fra pumpa) går det i bypassmodus og slipper forbi oljen, da slukker lampa.

 

Oljepumper slites ikke så fort som mange vil ha det til, de er vel den mest velsmurte og robuste komponenten i de fleste motorer. Har en mistanke om at  mange verksted "forenkler" forklaringen til kunden med "bytte av oljepumpe" når de kanskje bare har gjort ren silen, renska ut slam og satt på nytt filter...

5569338[/snapback]

 

Bytta filteret også ja! Men tror du det kan være silen som er tett eller no sånn?

5572817[/snapback]

 

Kan du ha dårlige lager??

5574651[/snapback]

 

Selgeren sa til meg at lager var bytta, så hvis ikke jeg har blitt hustla så er lagera ok.

Lenke til kommentar

-Har den mange km. på nakken??

-Hva var grunnen til at forige eier skifta lager, er dette noe han har slitt med også??

Kan denne motoren ha hatt en lager skjæring og så har en luring satsa på at dette skal gå bra med nye lager uten å slipe tappen?

Disse moroene tåler mye juling og mye vannstell før oljetrykket blir dårlig. har ikke hørt om noen dårlig oljepumpe på disse, men har hørt om havari, men da er det 0 oljetykk.

Bare noen tips...lykke til :-)

Lenke til kommentar
-Har den mange km. på nakken??

-Hva var grunnen til at forige eier skifta lager, er dette noe han har slitt  med også??

Kan denne motoren ha hatt en lager skjæring og så har en luring satsa på at dette skal gå bra med nye lager uten å slipe tappen?

Disse moroene tåler mye juling og mye vannstell før oljetrykket blir dårlig. har ikke hørt om noen dårlig oljepumpe på disse, men har hørt om havari, men da er det 0 oljetykk.

Bare noen tips...lykke til :-)

5580474[/snapback]

 

Står på 276 000.

Veiva eller no sånt no hadde blitt slipt... Vet ikke om det er det samme? :p

Jeg har egentlig ikke styra så fælt med den bilen, jeg bare kjører den. Så får jeg folk med litt mere peiling til å ta seg av resten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...