Gå til innhold

Hauppage! WinTV-PVR-500MCE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En helt grei og kurant test av dette kortet syntes jeg. Men jeg sender enda ut en forespørsel om ikke dere kan være så snille å heller teste de nye TV-kortene som kan ta signaler direkte fra det digitale nettet som parabol og bakkenettet. Hvor mange kanaler kan man egentlig ta inn med antenne...

 

...Det eneste jeg vet om er NRK1, TV2 og TVNorge.

 

For meg og for sikkert andre også så hadde det vært kult med ett kort hvopr man kan ta inn f.eks fra Discovery og MTV samtidig....Men det kommer vel sikkert det :)

 

Takker for testen forresten, ga et fint innblikk om kortet.

 

Frankie

5542287[/snapback]

 

Det digitale bakkenettet er kun i prøvefase i oslo området akkurat nå og sender nrk1, nrk2, tv2 og tvn. Hva som skjer der er det ingen som vet. I sverige får man mange kanaler over digitalt bakkenett, også kjent som DVB-T.

 

Det man skal vite er at offisielt er det ingen digitale tunere for pc som fungerer. Offisielt kan man få det til, men ofte da må man bruke piratprogramvare som ikke akkurat er støttet. Dette skyldes mangel på kortleser samt støtte for de kodesystemer som brukes. For eksempel finnes det ingen lovlig skikkelig CAM kortleser til pc bruk som fungerer til viasat, mens det finnes en uoffisiel cam som canal digital ikke sier noe om som blir å fungere en liten stund.

 

Dette tror jeg nok er grunnen til at du ikke finner mye tester av slikt utstyr. Det krever mye knoting, mye uoffisielt utstyr og endel ulovlige snarveier.

 

Selv ser jeg på meg selv som en ganske oppegående fyr når det gjelder å knote for å få till ting skikkelig. Men foreløbig har jeg satt meg på gjerdet når det gjelder slikt utstyr til min HTPC.

 

Har også fått til et bedre tv bilde gjennom htpc'en min med dette kortet ved hjelp av ffdshow og skikkelige dekodere. Filtre og scalere og deinterlacere har nemmelig mye å si. Det er også viktig å bruke rett skjerm og tilkobling. Å bruke en crt skjerm med svideo tilkobling vil gi et crappy bilde uansett da dette er en elendig måte å koble en pc til en skjerm på.

5543897[/snapback]

 

 

 

DVB-T er vel Terrestial... digital utsending pr antenne og ikke kabelnett.

DVB-C er vel digital kabelnett

DVB-S er vel Satellit.

 

Vel å merke så mener jeg DVB-C brukes i Norge på kabelnettet.

 

Bildene i testen sier meg lite, vil heller ha sammenligninger mot andre TV-kort.

Testet selv PVR-500 kortet, med FFDshow og Nvidia pure dvd codec... ble meget skuffet over kvaliteten mot LCD tv`en, kornete, flimrende og ustabilt bilde.

 

Nei her har vi tingen: http://www.firedtv.com/Products/FloppyDTVP...77/Default.aspx

Lenke til kommentar

Neida, jeg lyver faktisk ikke. Jeg har to maskiner (Dell PowerEdge 2800) med 4 PVR500 kort i hver. Den ene tar opp 8 kanaler 24/7, mens den andre tar opp programmer via WebShifter og GBRecord.exe

 

Jeg har også en annen maskin med et 500 og et 350 kort installert hvor jeg holder på å leke med Nero Home, SageTV og GB-PVR.

Lenke til kommentar
Er det grei støtte i Dscaler for dette kortet? Det er viktig for meg (og sikkert mange flere) når det gjelder windows-bruk.

 

AtW

5544601[/snapback]

 

tja, en kjapp installasjon av DScaler 4.1.11 viser at jeg i hvertfall kan spille av mitt 500 kort, men ikke fra 350 kortet i maskinen min

Endret av klunde
Lenke til kommentar

Prøvde også å få inn trialversjonen av Nvidia greia, dette fungerte heller ikke, da den spør om registreringsinformasjonen jeg brukte da jeg kjøpte pakka......

 

Edit: ah.. Jeg må lese mer før jeg laster...

 

Edit2: Scanning for more services stopper på 50%. (jeg prøver å spille av fra videospiller....) Tror den gikk videre i stad uten å finne noen kanaler..

5544322[/snapback]

 

 

Det står alt man trenger for å kjøre dekodern til NV som trial versjon på Nvidia sin side. Bare å lese hva som står der før man laster ned..:

 

This is the trial version of the software and will run for 30 days and enable all audio features To activate the trial version please use the activation information below during the installation process.

 

First and Last Name: NVIDIA Trial

Email Address: [email protected]

Last 4 Digits of Credit Card: 2004

Activation Key: 7152-9346-DD6E-2CB0-79A3-5F08-AC23

 

After 30 days, you can unlock and buy the software by launching the shortcut "Unlock/Buy NVIDIA PureVideo Decoder" on the desktop.

Lenke til kommentar
En helt grei og kurant test av dette kortet syntes jeg. Men jeg sender enda ut en forespørsel om ikke dere kan være så snille å heller teste de nye TV-kortene som kan ta signaler direkte fra det digitale nettet som parabol og bakkenettet. Hvor mange kanaler kan man egentlig ta inn med antenne...

 

...Det eneste jeg vet om er NRK1, TV2 og TVNorge.

 

For meg og for sikkert andre også så hadde det vært kult med ett kort hvopr man kan ta inn f.eks fra Discovery og MTV samtidig....Men det kommer vel sikkert det :)

 

Takker for testen forresten, ga et fint innblikk om kortet.

 

Frankie

5542287[/snapback]

 

Det digitale bakkenettet er kun i prøvefase i oslo området akkurat nå og sender nrk1, nrk2, tv2 og tvn. Hva som skjer der er det ingen som vet. I sverige får man mange kanaler over digitalt bakkenett, også kjent som DVB-T.

 

Det man skal vite er at offisielt er det ingen digitale tunere for pc som fungerer. Offisielt kan man få det til, men ofte da må man bruke piratprogramvare som ikke akkurat er støttet. Dette skyldes mangel på kortleser samt støtte for de kodesystemer som brukes. For eksempel finnes det ingen lovlig skikkelig CAM kortleser til pc bruk som fungerer til viasat, mens det finnes en uoffisiel cam som canal digital ikke sier noe om som blir å fungere en liten stund.

 

Dette tror jeg nok er grunnen til at du ikke finner mye tester av slikt utstyr. Det krever mye knoting, mye uoffisielt utstyr og endel ulovlige snarveier.

 

Selv ser jeg på meg selv som en ganske oppegående fyr når det gjelder å knote for å få till ting skikkelig. Men foreløbig har jeg satt meg på gjerdet når det gjelder slikt utstyr til min HTPC.

 

Har også fått til et bedre tv bilde gjennom htpc'en min med dette kortet ved hjelp av ffdshow og skikkelige dekodere. Filtre og scalere og deinterlacere har nemmelig mye å si. Det er også viktig å bruke rett skjerm og tilkobling. Å bruke en crt skjerm med svideo tilkobling vil gi et crappy bilde uansett da dette er en elendig måte å koble en pc til en skjerm på.

5543897[/snapback]

 

 

 

DVB-T er vel Terrestial... digital utsending pr antenne og ikke kabelnett.

DVB-C er vel digital kabelnett

DVB-S er vel Satellit.

 

Vel å merke så mener jeg DVB-C brukes i Norge på kabelnettet.

 

Bildene i testen sier meg lite, vil heller ha sammenligninger mot andre TV-kort.

Testet selv PVR-500 kortet, med FFDshow og Nvidia pure dvd codec... ble meget skuffet over kvaliteten mot LCD tv`en, kornete, flimrende og ustabilt bilde.

 

Nei her har vi tingen: http://www.firedtv.com/Products/FloppyDTVP...77/Default.aspx

5544705[/snapback]

 

 

Hvor har jeg sagt noe annet? Hvis du skal belære meg bør du si noe annet enn det jeg allerede har sagt.

 

Og til slutt, du henviser til et kort som er ubrukelig og mest sannsynlig aldri vil fungere når kode systemene kommer opp. DVB-T sendinger vil bli kodet slik de er i sverige og viasat/cd støtter ikke pc hardware desverre.

 

Å klage på hardware når signalet er problemet for så å vise til et kort som kun bruker digitale signaler som naturligvis er bedre blir jo helt feil. Hvis du ikke klarer å få til et like godt eller bedre bilde gjennom en htpc med dette kortet koblet opp med f.ex vga kabel opp mot en skikkelig lcd tv sammenlignet med å bruke tv'ens egen tuner så har du rett og slett ikke klart å stille inn korrekt. Har prøvd massevis av tv'er på jobb og ingen gir bedre analogt bilde med egen tuner enn denne når den er satt opp skikkelig. AVIVO's deinterlacer, FFDshow og Dscaler fungerer som smurt selv om et digitalt signal selvsagt ville gitt enda bedre bilde. Hadde vurdert å kjøpe en 315C men siden den ikke kan kontrolleres med ir saken på MCE gidda jeg ikke.

Lenke til kommentar

Vil nok mest sannsynlig bruke samme system som nå. Conax eller NDS, liten grunn til å endre det. (bedre å betale for bruk av et eksisterende system enn å lage et nytt selv).

 

Men husk at utbyggelsen av bakkenettet først og fremst er for å få bedre kvalitet på NRK/TV2. Tviler på at NRK vil ta ekstra betalt i tillegg til lisensen. Viasat og Canal Digital er såvidt jeg vet ikke innblandet direkte, men Telenor, NRK og TV2 er medeiere i NTV som mest sannsynlig vil få konsesjon (eneste søkere). Det er først og fremst snakk om 7 kanaler, så ingen gedigen endring fra dekningen man har nå.

 

Og hvorfor skulle ikke en PC kunne dekode kodesystemene? Er bare å stappe i et kort som har CI-modul eller kjøpe dette løst. Hvilke cams som blir støttet varierer da selvfølgelig på interfacet. Er riktignok få som støtter NDS, men det er jo også mulig å bruke software emulator så orginalt NDS kort (som på dreambox f.eks)

 

Ingen hindringer i pc'ens oppbyggning som skulle tilsi at dette ikke skulle gå.

 

Har ikke sett noen kort med dual-tuner og combo analog/digital, men man får endel med single tuner. PVR1300MCE f.eks.

 

Riktingnok blir neppe softwaren og kortene offisielt støttet, men det er langt fra alt som brukes til DVB-S som er nå uansett.

 

Hvis NTV får innvilget konsesjon på søknaden de har inne nå kan man forvente de første faste sendingene mot slutten av året. Deretter vil nok utbyggningen skje gradvis, planen er å kutte analoge nettet i 2009

Lenke til kommentar

Et spm..

 

Satte i kortet i går kveld å ble utrolig overasket (utrolig fin kvalitet)

 

Men hos meg står alle kanalene som unknown(frekvens)

 

Fant så ut med nedlastning av TV guid så kunne jeg sette det på hver enkelt kanal å da endret de navn.

 

Men det er noen kanaler det ikke følger sånn tv guid med. Hvordan kan jeg eventuelt finne det eller endre navn på de?

 

(Bruker media center)

 

 

Takk for eventuelle svar :D

Lenke til kommentar
Vil nok mest sannsynlig bruke samme system som nå. Conax eller NDS, liten grunn til å endre det. (bedre å betale for bruk av et eksisterende system enn å lage et nytt selv).

 

Men husk at utbyggelsen av bakkenettet først og fremst er for å få bedre kvalitet på NRK/TV2. Tviler på at NRK vil ta ekstra betalt i tillegg til lisensen. Viasat og Canal Digital er såvidt jeg vet ikke innblandet direkte, men Telenor, NRK og TV2 er medeiere i NTV som mest sannsynlig vil få konsesjon (eneste søkere). Det er først og fremst snakk om 7 kanaler, så ingen gedigen endring fra dekningen man har nå.

 

Og hvorfor skulle ikke en PC kunne dekode kodesystemene? Er bare å stappe i et kort som har CI-modul eller kjøpe dette løst. Hvilke cams som blir støttet varierer da selvfølgelig på interfacet. Er riktignok få som støtter NDS, men det er jo også mulig å bruke software emulator så orginalt NDS kort (som på dreambox f.eks)

 

Ingen hindringer i pc'ens oppbyggning som skulle tilsi at dette ikke skulle gå.

 

Har ikke sett noen kort med dual-tuner og combo analog/digital, men man får endel med single tuner. PVR1300MCE f.eks.

 

Riktingnok blir neppe softwaren og kortene offisielt støttet, men det er langt fra alt som brukes til DVB-S som er nå uansett.

 

Hvis NTV får innvilget konsesjon på søknaden de har inne nå kan man forvente de første faste sendingene mot slutten av året. Deretter vil nok utbyggningen skje gradvis, planen er å kutte analoge nettet i 2009

5549008[/snapback]

 

For det første, fordi det er ulovlig, for det andre fordi de hele tiden jobber rompa av seg for å lage problemer for de som driver på med slikt som er ulovlig. Det er snakk om å sette en høyere oppdateringsfrekvens som lager problemer for cardsharing systemer, og den eneste cam som fungerer foreløbig med NDS (dragon) skal også saboteres. Canal Digital skal begynne med kort parring og Conax kammer er også vanskelig å få tak i. Spesielt når da kortene kobles opp mot hverandre. Trukke folk som skal bruke det enkelt gidder å bruke noen timer hver uke for å få slikt til å fungere. Helt idiotisk spør du meg, men kanskje det kommer noe i fremtiden. Poenget mitt er bare at ingenting idag vil fungere skikkelig noe de fleste nok vil være enig i så lenge de gidder å sette seg inn i hva som skjer og er her og nå.

 

Når det gjelder det digitale bakkenettet. I sverige har både viasat og canal digital sendinger (som jeg husker). Mens i norge er det kun en gruppe som jobber som du selv nevner. Nå eier Telenor Canal Digital så at noe blandes der kan godt være mulig. Tror ikke lisensen blir å gå opp så veldig men alle må jo ha en tuner og i sverige har dette vært basert på eget kjøp eller subsidiering ved større kanal pakker. I tillegg ser også NRK frem til å kunne virkelig få oversikt over hvem som skal se tv og ikke og dermed få inn mere penger i lisens også. Kjipt for studenter.

Lenke til kommentar

1.

Hauppauge (som alle andre TVkort produsenter) har et driver rot uten like. :hrm:

2.

Hauppauge har lansert drivere for Windows x64 for en stund siden... :tease:

3.

Hauppauge har ikke noe tv-klient program som virker under x64, men

man kan benytte den nyeste versjonen av Media-Portal (team-mediaportal.com). :D

Lenke til kommentar

Tror ikke Canal Digital bryr seg så mye om man bruker en cam som ikke er støttet så lenge man betaler for abbonementet/kortet. Man får lett tak i offisielle Conax cams, regner med Canal Digital ikke reagerer stort på at man bruker dem. Card Sharing er klart ulovlig ja, men jeg refererte kun til bruk av orginale kort.

 

Ulovligheten blir da på linje med å bruke en tuner som ikke er godkjent av dem. Men med Viasat blir det verre da det vel ikke finnes noen offisielle NDS cams, men "lovbruddet" med en eventuell softwareemulator blir isåfall mot Videoguard/NDS og ikke direkte mot Viasat (vel og merke hvis man bruker orginalt viasatkort).

Lenke til kommentar
Tror ikke Canal Digital bryr seg så mye om man bruker en cam som ikke er støttet så lenge man betaler for abbonementet/kortet. Man får lett tak i offisielle Conax cams, regner med Canal Digital ikke reagerer stort på at man bruker dem. Card Sharing er klart ulovlig ja, men jeg refererte kun til bruk av orginale kort.

 

Ulovligheten blir da på linje med å bruke en tuner som ikke er godkjent av dem. Men med Viasat blir det verre da det vel ikke finnes noen offisielle NDS cams, men "lovbruddet" med en eventuell softwareemulator blir isåfall mot Videoguard/NDS og ikke direkte mot Viasat (vel og merke hvis man bruker orginalt viasatkort).

5552788[/snapback]

 

Vel viasat og cd er ikke enige i dette. De har også forpliktelser ovenfor sine kode leverandører. Som sagt når kort parres opp mot tuner (cam) så fungerer ikke denne løsningen lengre. Muligens for de som har fra før av men CD har allerede begynt med dette. Jeg prøver ikke å være noen gledesdreper. Vil bare advare folk på forrhånd så de vet hva de evt går til. Mye arbeid og slit som vil muligens fungere en liten stund før man må starte på nytt igjen. Selv med orginalt kort.

Lenke til kommentar
Støtter kortet kun Windows Media Center Edition? Hva med vanlige Windows XP og Linux?

 

 

Kortet leveres jo faktisk helt uten programvare/drivere, så det er ikke greit å vite hva som støttes. Fra Hauppauge kan man bare laste ned drivere.

 

Linuxstøtte finnes ikke, men PVR-500 skal likevel virke med litt knoting - de Samsung-tunerne er litt vriene.

5541872[/snapback]

Kjøpte Retail versjonen av dette kortet, fra Komplett. Fulgte med driver CD, men ingen programvare.

Driverene var for XP-MCE, men lot seg villig installere på vanlig XP. Men selvfølgelig... Uten noe TV-programvare, ble det lite sus. Var dog et bitte lite program med, som gjorde at jeg fikk sett TV, men ingen lyd. Tanken er vel at XP-MCE har alt man trenger for å kjøre kortet, så hvorfor levere et alternativ...

 

Avinstallerte så alt, og la inn drivere/programvare til PVR150/500. Dette lastet jeg ned fra Hauppauge sidene. Da fikk jeg fint bilde OG lyd, samt muligheten til å ta opp kanaler i god kvalitet. Bakdelen her, er at jeg ikke får radio og støtte til den andre tuneren. Men-men... Skal jo ha en pc med MCE snart, så det går i orden.

 

Men er det noen som har tips om TV-programvare og evnt annet jeg trenger, for å utnytte dette kortet skikkelig. Da tenker jeg på ved bruk av vanlig XP proffessional.

Lenke til kommentar
WinTV skal vel følge med den pakken man laster ned fra Hauppauge sidene og fungere som TV programvare for de som ikke har MCE?

5581862[/snapback]

Jo... Men som jeg sa: "...la inn drivere/programvare til PVR150/500. Dette lastet jeg ned fra Hauppauge sidene..." Dvs drivere og WinTV. Saken er det at de er for den vanlige WinTV-PWR serien, og ikke denne MCE-versjonen med to tunere og radio.

 

Noen som har prøvd både BeyondTV og SageTV? Hvilken er best å satse på?

 

Hvilken oppløsning gir best bilde på opptak av analog kabel tv fra Canal Digital. Jeg har sterkt og fint signal, men det er vel egentlig ikke rare oppløsningen på disse signalene... Og da hjelper det vel lite å ta opp i høy oppløsning? Det er jo ikke noen linje dobler i dette kortet.

Endret av Bisarre
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forsøker meg på å gjenopplive denne tråden da jeg nå har bestillt dette kortet.

 

Noen som bruker dette mot mediaportal og isåfall hvordan er det å bruke. Får dere radiodelen til å fungere og kan man ta inn radioen via kabel?

 

Noe spessielt man må tenke på under installasjonen/konfigurasjonen (skal bruke det på en maskin med XP SP2 og Mediaportal 0.2 RC3)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...