Gå til innhold

Forslag til objektivkjøp til Safaritur


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Nikon D70 for en stund siden. Foruten den medfølgende linsen Nikkor 18-70 mm kjøpte jeg også et Af Nikkor 70-300 mm f4-5.6.

 

Planlegger nå en Safari-tur til Afrika og kunne tenke meg en større zoom linse. Jeg trenger gode forslag til kjøp og andre ting jeg bør huske på, eller gode råd i forbindelse med fotoutstyret.

 

Prisen bør ikke være alt for høy og det bør heller ikke være et org. objektiv.

 

Mvh,

Thor-Jørgen

Endret av T-J Skjelbred
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bigma 50-500

 

Slipper å bytte objektiv

Treg men bør ikke være et problem siden det er godt med lys i afrika

Tung men det gjør ikke så mye siden du uansett sitter i en bil

Prisgunstig

 

 

Ta med en liten pose med sand i som du bruker til å dempe objektivet på mot bilen.. man har sjeldent tid eller plass til å sette opp et stativ.

Lenke til kommentar

Det at man slipper å bytte objektiv er helt klart et must i Afrikansk klima.

 

Ellers så er jo ikke zoomer med brennvidde høyere enn 300mm noe man kjøper hvis man ikke har helt spesiel behov. Så kravet om at prisen ikke bør være alt for høy, er nok vanskelig og oppfylle. Man får desuten ganske god tele med 300mm på en DX sensor noe som vil tilsvare 450mm, det skulle være nok til at man kommer nokså nær løvene.

Lenke til kommentar

Hehe.. to av sigma sine zoom'er har populære kallenavn 50-500 kalles bigma mens 300-800'en går under sigmonster.. :-)

 

For canon brukere så er alternative 400 f5,6 som er glimrende samtidig som den ikke er altfor dyr.. i nikon verden er uorginale objektiver eneste alternativer..

 

Bigma'en får mye skryt og ser man bort fra zoom creep og endel andre irritasjoner så gir den mye for pengene. alternativt er 170-500 variantene som er litt billigere.. men for safari må bigma være glimrende..

Lenke til kommentar
Jeg holder på å kjøpe et Canon 70-200 f/4, det er vel også bra til safariturer? Bortsett fra at man kanskje mangler noen mm på slutten? :)

5544513[/snapback]

 

 

Det perfekte safari-objektiv spør du meg, må være 100-400 IS med kanskje 35-350 IS på delt 1.plass.

200mm blir for knapt i følge de som har erfaring.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg vel at å oppfordre til systemskifte ikke kanskje er det helt optimale rådet, 100-400L, 70-200L og 35-350L passer alle dårlig på nikon D50 som trådstarter oppgir å ha

 

Du kan evt se på Nikons eller Sigmas 80-400 VR (OS)? Uten konkret erfaring ville jeg vurderer IS/OS/VR som en svært viktig egenskap hvis ikke stativ skal brukes, håndholding på 500 mm krever en stødig hånd, mange timer på gymmen (50-500 veier over 2kg) og lukkertider på minst 1/500 - 1/750, og det er ikke så greit med så dårlig lysstyrke..

Endret av olemm
Lenke til kommentar
Personlig syns jeg vel at å oppfordre til systemskifte ikke kanskje er det helt optimale rådet, 100-400L, 70-200L og 35-350L passer alle dårlig på nikon D50 som trådstarter oppgir å ha

 

Du kan evt se på Nikons eller Sigmas 80-400 VR (OS)? Uten konkret erfaring ville jeg vurderer IS/OS/VR som en svært viktig egenskap hvis ikke stativ skal brukes, håndholding på 500 mm krever en stødig hånd, mange timer på gymmen (50-500 veier over 2kg) og lukkertider på minst 1/500 - 1/750, og det er ikke så greit med så dårlig lysstyrke..

5544851[/snapback]

 

Et poeng er olemm.

 

Kanskje kan denne zoomen fra Sigma være et alternativ:

http://www.jetzone2000.com/5_art_lenstest_sigma120300_2.htm

 

Godklumpen 120-300 f/2.8. Veier litt, men sikkert utrolig anvedelig og høy lysstyrke. En 300 2.8 fra Canon/Nikon ligger jo i området 30-40.000.

Sigmaen koster 'kun' rundt 18.000,-

 

Edit:

Denne fra eBay-forretning koster under 11.000 pluss frakt og (evt) moms

http://cgi.ebay.com/NEW-Sigma-120-300mm-f2...1QQcmdZViewItem

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Bigma 50-500

 

Slipper å bytte objektiv

Treg men bør ikke være et problem siden det er godt med lys i afrika

5539438[/snapback]

 

Det er godt med lys på dagen ja, men som regel så er man ute på safari enten om morgenen rundt soloppgang samt på ettermiddagen når sola er på vei ned. Det er da dyrene er mest aktive, samt det ikke er alt for varmt å oppholde seg i sola. Derfor vil jeg si at i tillegg til et zoom objektiv så burde du ha et lyssterkt fastobjektiv, i hvert fall dersom du ikke har en 70-200 f2.8 zoom med IS/VR.

 

Fra egen erfaring vet jeg hvor irriterende det er å måtte bytte fra 70-200f4 til 50mm fast når det fortsatt er "rimelig lyst" og dyrene er litt langt unna for 50mm.

 

Dersom jeg skulle på safari igjen og kunne velge objektiv ville jeg i dag hatt en 70-200f2.8IS med en 1.4 telekonverter i veska, samt eget kamera med egnet vidvinkelobjektiv.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt med en zoom i området 20-200 et sted, med lysstyrke 2,8. Så hadde jeg valgt å ta med monopod og beanbag. Ofte tar man bilder gjennom den store takluken i safari-bilen, eller ut siden. Da kan du ikke bruke tripod, men en monopod og beanbak hjelper også. Som nevnt, man drar ikke ut på Serengeti når solen står i zenit, så regn med lange og sorte skygger.

Lenke til kommentar

Jeg har vært en del på safari (avataren min er fra Lake Manyara i Tanzania. EOS 3 med Canon EF 100-400L) , men dessverre ikke med digitalkamera. Det var i analogkameraenes tid, men mye er det samme.

 

Jeg brukte to kamerahus, ett med en normalzoom - 28-135 IS, og ett med telezoom - 100 - 400 IS. I tillegg hadde jeg en 1,4x telekonverter. De mindre sensorene på digitalkameraene kompenserer omtrent for telekonverteren.

 

Teleconverteren ble brukt flittig, og da hadde jeg maks blenderåpning f/8, som var i minste laget. Siden man ikke trenger den i dag, for å få samme rekkevidde, sparer man en hel blender i forhold til dette. Med greie muligheter for å skru opp ISO-verdien når det trengs, så har man imponerende fleksibilitet i forhold til hva jeg hadde.

 

Bigma tror jeg vil være fantastisk. Rask autofokus er vanligvis ikke et must, for det er sjelden at ting skjer så fort. Den lille blenderen er fortsatt større enn det jeg hadde med telekonverter, og du får utrolig lang rekkevidde. Jeg følte ofte at jeg kunne trengt mer enn jeg hadde.

 

Utfordringen blir derfor i den vide enden. Plutselig dukker det opp en elefant ved siden av bilen, og da funker det ikke med 50mm. Ta med 18-70mm, og håp at du rekker å bytte. Dersom du reiser sammen med noen som også har speilrefleks, kan det anbefales at den ene tar seg av telefotografering, og den andre vidvinkelfotografering, og så bytter man annen hver dag (du bli sliten i armen av å bruke Bigma en hel dag).

 

Rispose eller liknende til å støtte kameraet med er uvurderlig. stativ er umulig, og ettbensstativ tror jeg kan bli vanskelig. Du kan gjerne sy en pose selv, og når du kommer ned, så ber du sjåføren stoppe på et marked, og så kjøper du ris til å fylle den med. Hvis det er en lang tur, og det er fare for regn, så bruk en vanntett pose.

 

Bildestabilisator er veldig nyttig, da den kompenserer en del for vibrasjoner fra bilmotoren. Dette er dyrere objektiver, og kanskje utenfor ditt budsjett, men tenk på det. Det er ikke alltid man kan skru av motoren på bilen.

 

Til den som nevnte 70-200 f/4, så er denne flott på safari. Men du vil oppdage at en del motiver er for langt unna. Hvis du synes det er greit å beskjære bildene i etterkant, så kan det kompensere litt. Men jeg ville i hvert fall tatt med meg en god telekonverter.

 

På safari i Afrika vil det alltid være tider da du ønsker deg mer tele, mer lysstyrke, mer vidvinkel, bedre lys, og flere dyr. Mitt råd er derfor å ta med det beste du synes du har råd til, og så gjøre det beste utav det du har, heller enn å irritere seg over det du mister på grunn av at du ikke har en 12-1200mm f/2 IS/VR :-)

 

God tur. Skulle ønske det var meg.

 

Erik

Lenke til kommentar
Jeg har vært en del på safari (avataren min er fra Lake Manyara i Tanzania. EOS 3 med Canon EF 100-400L) , men dessverre ikke med digitalkamera. Det var i analogkameraenes tid, men mye er det samme.

 

Jeg brukte to kamerahus, ett med en normalzoom - 28-135 IS, og ett med telezoom - 100 - 400 IS. I tillegg hadde jeg en 1,4x telekonverter. De mindre sensorene på digitalkameraene kompenserer omtrent for telekonverteren.

 

Teleconverteren ble brukt flittig, og da hadde jeg maks blenderåpning f/8, som var i minste laget. Siden man ikke trenger den i dag, for å få samme rekkevidde, sparer  man en hel blender i forhold til dette. Med greie muligheter for å skru opp ISO-verdien når det trengs, så har man imponerende fleksibilitet i forhold til hva jeg hadde.

 

Bigma tror jeg vil være fantastisk. Rask autofokus er vanligvis ikke et must, for det er sjelden at ting skjer så fort. Den lille blenderen er fortsatt større enn det jeg hadde med telekonverter, og du får utrolig lang rekkevidde. Jeg følte ofte at jeg kunne trengt mer enn jeg hadde.

 

Utfordringen blir derfor i den vide enden. Plutselig dukker det opp en elefant ved siden av bilen, og da funker det ikke med 50mm. Ta med 18-70mm, og håp at du rekker å bytte. Dersom du reiser sammen med noen som også har speilrefleks, kan det anbefales at den ene tar seg av telefotografering, og den andre vidvinkelfotografering, og så bytter man annen hver dag (du bli sliten i armen av å bruke Bigma en hel dag).

 

Rispose eller liknende til å støtte kameraet med er uvurderlig. stativ er umulig, og ettbensstativ tror jeg kan bli vanskelig. Du kan gjerne sy en pose selv, og når du kommer ned, så ber du sjåføren stoppe på et marked, og så kjøper du ris til å fylle den med. Hvis det er en lang tur, og det er fare for regn, så bruk en vanntett pose.

 

Bildestabilisator er veldig nyttig, da den kompenserer en del for vibrasjoner fra bilmotoren. Dette er dyrere objektiver, og kanskje utenfor ditt budsjett, men tenk på det. Det er ikke alltid man kan skru av motoren på bilen.

 

Til den som nevnte 70-200 f/4, så er denne flott på safari. Men du vil oppdage at en del motiver er for langt unna. Hvis du synes det er greit å beskjære bildene i etterkant, så kan det kompensere litt. Men jeg ville i hvert fall tatt med meg en god telekonverter.

 

På safari i Afrika vil det alltid være tider da du ønsker deg mer tele, mer lysstyrke, mer vidvinkel, bedre lys, og flere dyr. Mitt råd er derfor å ta med det beste du synes du har råd til, og så gjøre det beste utav det du har, heller enn å irritere seg over det du mister på grunn av at du ikke har en 12-1200mm f/2 IS/VR :-)

 

God tur. Skulle ønske det var meg.

 

Erik

5546280[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...