Gå til innhold

Interessert i data, men hvilken retning i vgs?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 16 år, som går i 10. klasse. Jeg liker å drive med data og IT, og trives veldig bra med datamaskiner rundt meg. Jeg er også litt interessert i filming og redigering (digitalt), men har ikke prøvd dette så mye.

Til dalglig har jeg gode katakterer (snitt: 4,84 til Jul), men er skolelei... Er lei av analyser, Ibsen og samfunnsfag....

 

Jeg har resonert meg fram til tre muilge studieretninger;

-Elektrofag.

-Studiespesialisering (allmennfag).

-Medier og kommunikasjon.

 

Jeg er interessert i noen tanker rundt dette, og vil gjerne at noen kommer med diverse

begrunnelser :)

 

Takker for alle svar :D

 

 

Truls

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen vidregåendeskoler tilbyr også IKT Driftsfag (informasjons- og kommunikasjonsteknologi)

Du kan jo lese litt hva andre HW.no-forumbrukere sier om IKT Driftsfaget HER :)

 

Men vet du om du kan ta 3MX og 2FY dersom du velger en ikke-allmennefaglig studieretning?

 

Dersom du skal ta en ingeniørgrad innen data (f.eks Dataingeniør hos NTNU) etter vidregående må du ha 2FY og 3MX for å komme inn.

Om jeg skal anbefale deg noe ville det faktisk ha vært å ta vanlig allmenne fag med 2FY og 3MX. Da har du langt større muligheter for å velge studier på universiteter og høyskoler i Norge, samt ingeniørstudier. Samtidig får du 3 år på å tenke hva du kunne tenke deg å bli, og står friere til å velge med allmenne fag dersom du ombestemmer deg for vidre studier iløpete av vidregående.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
allmenfag er trygt, men kanskje litt i kjedligste laget. ivertfall om du ikke vill analysere mer ibsen. det er (desverre) mye ibsen og samfunsfag på almenn, men jeg tror det er nesten like mange timer norsk på media å komunikasjon som almenn.

 

beklager at jeg ikke bruker den nye terminologien.

5548900[/snapback]

 

Er akkurat like mange timer norsk på media som vanlig almenn :) (14 timer fordelt på 3 år)

Lenke til kommentar

Går Ikt selv nå, hvis du har lyst å sitte på ræva å administerer et nettverk (dvs. ikke gjøre en dritt) da er ikt linja for deg. men du lærer en del kul som du kanskje ikke kan ifra før (av og til) men vil du bli noe som feks data enginør eller slikt så ville jeg ambefalt å gå allmenn.

 

Dette er definetift det sløveste året jeg noen gang har hatt. nå når jeg skriver i denne tråden så sitter jeg faktisk på skolne å har ikke bedre å gjøre. så har du generelt gode kunskaper om data så ikke gå ikt...

Endret av fwsotern
Lenke til kommentar

Jeg ser at IKT har fått deg til å se litt rart på ting. Det å administrere et nettverk er ikke bare å sitte på ræva og glo i taket. I tillegg så kan du være ganske så sikker på at du ikke vil få en jobb som nettverksadministrator med kun IKT-driftsfag som utdannelse.

 

Jeg skal innrømme at IKT VK1 ikke er verdens hardeste år, men det er når man kommer ut i lære at man faktisk får være med på ting og lære noe.

Lenke til kommentar

Når du begynner på vidregående grunnkurs (GK, første året) får du velge mellom 1MY og 1MX (grunnkurs-matte)

 

Tallet står for året/nivået, mens MY og MX er modellene av faget, i dette tilfelle Matte Y og Matte X. MY er en 'praktisk' og enkel model, mens MX er en litt vanskeligere og teoretisk model. Dette gjelder for de andre årene av samme modell (2MY/2MX og 3MY/3MX)

Forøvrig finnes det også en MZ-modell som er 2MX-modellen over to år. Ordinær 2MX er bare ètt år. Jeg hadde 2MZ/3MZ :)

 

Vanligvis har man 2xx andre året (VK1) og 3xx tredje året (VK2) dersom man velger realfag som studieretningsfag.

 

Samme struktur gjelder FY (fysikk), KJ (kjemi), BI (biologi).

Merk: 1FY/1KJ/1BI eksisterer ikke da disse tre går under Naturfag på grunnkurs.

 

Edit: La opp en über illustrasjon, tegnet av selveste meg selv!

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Nå som systemet blir endret så får man enda flere poeng for realfag, og i tillegg kan du få teknologifag, osv. Om du er lei av analyser, ibsen osv. så kan du alltids klare deg gjennom allmenn allikevel. For å få generell studiekompetanse så må du uansett ha et visst antall timer norsk og andre fag, og generell studiekompetanse kan være godt å ha i dagens harde marked da dette gir deg flere utdanningsmuligheter. Med såpass mange (artige/interessante) fag å velge mellom på allmenn vil jeg tro at du klarer deg like fint gjennom 3 år der som 3 år et annet sted (første året er vel kjedeligst, men det går fint med litt motivasjon).

Lenke til kommentar
Går Ikt selv nå, hvis du har lyst å sitte på ræva å administerer et nettverk (dvs. ikke gjøre en dritt) da er ikt linja for deg. men du lærer en del kul som du kanskje ikke kan ifra før (av og til) men vil du bli noe som feks data enginør eller slikt så ville jeg ambefalt å gå allmenn.

 

Dette er definetift det sløveste året jeg noen gang har hatt. nå når jeg skriver i denne tråden så sitter jeg faktisk på skolne å har ikke bedre å gjøre. så har du generelt gode kunskaper om data så ikke gå ikt...

5560559[/snapback]

På mange måter er jeg enig med de "gammle" i at dagens ungdom er slapp og umotivert. Du har selv ansvar for egen utdaning, og du gjør det du selv vil. Vil du sitte på ræva og ikke gjøre en dritt er jo det selvfølgelig opp til deg. Men hvis du vill så ligger verktøyene klare på IKT, det går fint ann å tilnærme seg masse kunskap der.

Det er synd at det er slik, nesten uansett hvilken situasjon jeg ser, så forventer ungdom at noen står over de å forteller hva som skal bli gjort hele tiden. Er det ingen som gjør det, gjør de heller ikke noe selv!!

Jeg sier ikke at alle er sånn, men etter det jeg har fått intrykk er det veldig mange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...