Knebba Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 (endret) har nå mandrake\mandriva 10.1 på en pc, lagt inn pakker for mysql, php, apache men får ikke åpnet php filene jeg har mekket, eller rettere sagt: hvor skal jeg lagre dem? finner ikke localhost mappen... hvis det er den jeg skal lete etter? Endret 30. januar 2006 av kennteh
Torbjørn Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 vanligvis i /var/www/html i redhat-flavored distroer (redhat, fedora, mandrake,...)
Knebba Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Skrevet 31. januar 2006 virker som det er der. men har ikke tilgang til å lagre noe der, må jeg være logget inn som root? hvordan gjør jeg det?
Palme Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 for å blir root: su - [rootpassord] eller du bruker sudo: sudo [kommando] [dittpassord]
Torbjørn Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 du kan også gi deg selv eierskap over katalogen eller de filene du ønsker å jobbe med
Torbjørn Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 chown -R dittbrukernavn:dingruppe /var/www/html gruppe kan du finnne ved å kjøre id. det er mest sannsynlig det samme som ditt gruppenavn
Knebba Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Skrevet 31. januar 2006 er ikke sikker på om jeg gjør ting rett. ikke engang om jeg vet hvordan jeg kjører kommando.. og hvordan kan jeg finne gruppen min? men det står også at /var/www/html er eid av apache, og at bare eier kan endre rettigheter... kan det være noe av problemet?
Torbjørn Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 nei, du må chown'e som root. din gruppe finner du ved å kjøre id
Knebba Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Skrevet 1. februar 2006 fikk det til takk for hjelpen! men hvordan sjekker jeg om mysql er oppe og går? og eventuellt oppretter en db ?
Torbjørn Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 sjekke om kjører: service mysqld status evt starte: service mysqld start restarte: service mysqld restart lage database: mysql -u root create database vurder å sette passord på root brukeren: husker ikke i farta hvilken kommando som gjør det, men kan gjøre det via sql: grant all on *.* to root@localhost identified by 'etpassord'
Knebba Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Skrevet 1. februar 2006 når jeg sjekker service, står det at den ikke kan finne mysqld service og så lister den ut noen arguments.
Torbjørn Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 (endret) har du installert mysql? urpmi mysql-server Endret 1. februar 2006 av Torbjørn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå