Gå til innhold

Callcenter jobb hos Sykes, Sveg i Sverige. Tips?


SvennAndre

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettop hatt et ganske så positivt foredrag om å jobbe som telefon/mail kundesupport i et firma som heter Sykes (www.sykes.com) på Sveg i Sverige.. (Ca 30mil fra Trondheim).

 

Søkte litt rundt på google, sykes + sveg og fant endel negativ info fra dansker som har reist dit og ikke hatt det så veldig bra. Trykk her for et eksempel.

 

Noen her som har erfaring med sykes, eller callcenter miljøet generelt? er det noe å satse på et år som en liten pause fra skole?

 

Var ok betalt, rundt 200k i året, krever ingen utdanning spesielt, får det meste av opplæring, lave bo-kostnader og alt billig generelt..

 

Er veldig lite som stopper meg fra å ringe og søke, men den tråden fra de danske ga meg en lite tankevekker om at alt trenger ikke være så rosenrødt som han som hadde foredraget for klassen mente..

 

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jobbet på et callcenter selv (ikke Sykes), og vil ikke akkurat anbefale deg å gjøre det. Man blir litt klam i ørene i lengden av å høre på forsmådde kunder klage over lang ventetid i telefonen, elendig service, obskure hardwareproblemer (gjerne dårlig forklart) og lignende. Der jeg jobbet var vi underbemannet stort sett hele tiden, og det ga utslag i at vi måtte bruke en hel del tid på å unnskylde det i stedet for å faktisk hjelpe til. Selv om langt fra alle som ringer er sure og gretne er det ofte de man bruker lang tid på, og blir frustrert av.

 

Arbeidsforholdene våre var ille. Vi hadde en overivrig teamleder som krevde at vi tok et gitt antall samtaler per dag og brukte kort tid på hver samtale, på tross av at vi ofte prøvde å hjelpe til med kompliserte problemer. Han gikk rundt og prikka oss på skuldrene når vi hadde brukt for lang tid på en samtale og spurte om vi trengte hjelp. Hjelp kunne han imidlertid ikke yte selv, fordi han ikke hadde noen kunnskap om det faglige. Vi var plassert i et lokale med flere hundre mennesker, der aircondition ikke fungerte. Ledelsen i firmaet var lite samarbeidsvillig, og snøt bl.a. flere ansatte for depositum etter at de hadde leid leiligheter gjennom jobben.

 

Lønna er slett ikke god. 200k i året kan virke greit nok hvis du bor billig og ikke har gjeld å betale. Mange av de jeg jobbet med hadde flere års utdanning bak seg, men fikk samme lønn som de ufaglærte.

 

Så noen positive ting..

 

Det kan være moro å tilbringe tid på et helt nytt sted, med helt nye mennesker. Du blir garantert kjent med mange hyggelige folk som har de samme interessene som deg. Jobben i seg selv er grei så lenge du får konsentrere deg om samtalen du har i gang, og vedkommende som ringer ikke på forhånd har gått inn for at du har solgt ham et udugelig produkt og må straffes umiddelbart. Av og til ringer det inn raringer som spør om de rareste ting. Sånt blir gode samtaletemaer i lunsjpausen. :)

 

Det var det jeg kom på i farta..

Lenke til kommentar

Jobba der pakke jobba, og kan bare si meg enig. Jeg var dog på god fot med teamleaderen, siden vi så fotball sammen, ellers hadde jeg vel blitt sparka lenge før jeg sa opp.

 

Lønna man ble forespeila sto heller ikke i forhold til realitetene (mye det samme som nåværende jobb hvor de mener normal timetotal for et år blir 1950 timer..)

 

Som sagt, morro med et nytt sted en periode, selv om Køben nok konkurrerer ut Sveg! :D Og man lærer faktisk en hel del om hw bare av å sitte på telefonen og skulle løse problemene.

 

Og neste gang jeg blir spurt om man bare kan koble laptopen rett på bilbatteriet på hytta skal jeg svare: Ja, og ring meg på mandag og si hvordan det gikk.

 

 

Konklusjon: Det kan være helt greit som en pause fra studiene et år, men da tror jeg jeg ville sett an litt HVOR man havner så man kan være sosial også, og ihvertfall funnet et kurrant firma det er greit å få på CVn sin. Derfor står det Dell support, ikke Eurocom Tele Services på min CV... :cool:

Lenke til kommentar

Recon & Pakke: Takk for svar! Men han som hadde det foredraget hadde ingenting med sykes å gjøre lengre, han jobbet på skolen, og han hadde egentlig bare positive ting å si om callcenter. Dog, om du liker å sitte i en telefon med å hjelpe folk er jo ganske individuelt, og jeg tror jeg skal ha klart det i et år. Evt lest på fritiden og tatt eksamen som privatist etter det året..

 

Vi får se.

 

darkness|: tror det SEK, men er ikke helt sikker..

Lenke til kommentar

Det er mer i det enn å trives med å sitte i en telefon og hjelpe folk. Akkurat den delen var heller ikke det som var mest med på å gjøre jobben problematisk, selv om man til tider blir sliten av sure kunder i telefonen.

 

Sykes er en outsourcingpartner som driver med support fordi de har vunnet anbud på kontraktene de har med sine kunder. De har lagt frem det rimeligste/billigste alternativet for kunden. Økonomien påvirkes av dette, og enkelte ting må nedprioriteres for at man skal kunne drive kostnadseffektivt. Det er desverre ofte de ansattes vilkår det går utover.

 

Det er typisk stor gjennomstrømning av folk i slike bedrifter, mange orker ikke å jobbe der mer enn noen måneder av gangen. Konkret eksempel: den måneden jeg sluttet var det 6 andre i mitt team (på under 30 mennesker) som også sluttet. Dette fører til at mye tid og ressurser brukes på opplæring av nye folk, og for at dette skal la seg gjennomføre må nødvendigvis noen erfarne medarbeidere legge fra seg telefonen. Dermed blir det unødvendig mye trykk på linjene og mer stress for de som sitter og svarer. Fokus er ikke på kvalitet men på kvantitet, bedriften du er ansatt i driter i om du løser problemer så lenge du tar mange nok samtaler, det er nemlig dette de får betalt for. Du blir naturligvis forespeilet gull og grønne skoger av HR-avdelingen som intervjuer deg før du kan ansettes.

 

I det hele tatt, var jeg i dine sko ville jeg tenkt meg godt om før jeg dro avsted for å jobbe i en slik bedrift. Som det sto i linken du posta, du blir nok kjent med mange hyggelige mennesker, men ikke forvent deg noe av ledelsen i firmaet du jobber for.

 

Forøvrig er det ganske stor forskjell på SEK og NOK, så det er jo også en ting som kan være greit å finne ut av på forhånd. Du kan regne ut forskjellene her.

Lenke til kommentar

med ca 200k svenske i året så blir det (med 1920 arbeidstimer)

under 92 kr i timen, mot 104 norske.

Og trur det er bedre jobber som gir meir enn 92 kroner i timen sjølv om ein ikkje har noko utdanning.

30 mil betyr også at du ikkje kan pendle og dermed vil det løpe boutgifter og matpenger.

 

Ein kassajobb på Rimi vil nok gi eit bedre økonomisk resultat då ein kan bu heime.

MEN lønn er ikkje alt her i verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...