Gå til innhold

99% cpu used?

gthaman

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venn som har et merkelig problem. Han har en rask pc ( 1.4ghz 256 DDR ) og opplever at det lagger i windows. I task manager sier den at en prosess tar opp hele 99% av cpu'en. Den heter system idle process, eller noen ganger er det explorer.exe som gjør det. Hva kan det være?? Han kjører winxp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Quote:

Den 2002-09-14 12:37, D_KILLAH skrev:

Idle er det den IKKE bruker

å ja sier du det. det visste vi. derfor er det så merkelig at en IKKE brukende prosess tar opp 99% av cpuen?

Skrevet

At system idle process tar opp 99% av CPUen er ikke farlig, det er helt normalt. Tilsammen så vil alltid prosentene sammenlagt utgjøre 100%

Er vanskelig å si hva problemet her er men:

- er det plass på harddisken?

- installert chipsetdrivere?

- hardware konflikter?

- installert noen nye programmer i det siste?

- er alle driverne oppdatert?

Skrevet

Det du mener er at Idle CPU er 99 %, men under perfomance viser den 99% bruk av CPU? Altså en process som ikke finnes i Process list, men som allikevel bruker all CPU hele tiden? I mitt tilfelle hjalp det og stille inn at lydchipen (onboard AC97) til å bruke en annen IRQ. Hvis du starter winmsd og ser på Hardware Resources -> Conflicts/sharing, så kan jo det gi et hint.

Skrevet

Sikker på at det ikke er prosessen Explorer som tar opp 99-100% ?

Isåfall kan du se her.

Hvis det er "system idle", så er de forrige svarene korrekt.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg vil anbefale deg win-xp.no der står det om problemet ditt. Tror du må bli medlem for og lese sidene men men :smile:

Jeg fikk iallefall hjelp der med akkurat det samme :smile:

Skrevet

Hvis explorer.exe opptar 100 % av CPU-en, så er det forståelig. Men hvis maskinen lagger når system idle process er 100 % så er det litt merkelig.

Følg linken til borre hvis explorer.exe skaper problemet. Det er vel en bug i WinXP eller noe?

Selv har jeg bare opplevd dette noen få ganger. Da merker jeg bare explorer.exe og trykker avslutt prosess. Trykker så Fil-->Ny oppgave-->og skriver inn explorer.exe. Voila, så går maskinen smooth igjen! :smile:

WindowsUpdates og SP1, korrekte drivere osv. kan vel heller ikke skade mot dette problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...