gthaman Skrevet 14. september 2002 Skrevet 14. september 2002 Jeg har en venn som har et merkelig problem. Han har en rask pc ( 1.4ghz 256 DDR ) og opplever at det lagger i windows. I task manager sier den at en prosess tar opp hele 99% av cpu'en. Den heter system idle process, eller noen ganger er det explorer.exe som gjør det. Hva kan det være?? Han kjører winxp
gthaman Skrevet 14. september 2002 Forfatter Skrevet 14. september 2002 Quote: Den 2002-09-14 12:37, D_KILLAH skrev:Idle er det den IKKE bruker å ja sier du det. det visste vi. derfor er det så merkelig at en IKKE brukende prosess tar opp 99% av cpuen?
Johan Skrevet 14. september 2002 Skrevet 14. september 2002 Det er fordi at OS'et har en egen prosess for idling. Det er ikke noe å bry seg om. Det er sånn på alle XP,2000, NT PC'er
gthaman Skrevet 14. september 2002 Forfatter Skrevet 14. september 2002 det skal jo ikke være sånn. Det har aldri vært sånn før. Hele pc'en hakker som et uvær!
Anders Leipsland Skrevet 14. september 2002 Skrevet 14. september 2002 At system idle process tar opp 99% av CPUen er ikke farlig, det er helt normalt. Tilsammen så vil alltid prosentene sammenlagt utgjøre 100% Er vanskelig å si hva problemet her er men: - er det plass på harddisken? - installert chipsetdrivere? - hardware konflikter? - installert noen nye programmer i det siste? - er alle driverne oppdatert?
xcomiii Skrevet 14. september 2002 Skrevet 14. september 2002 Det du mener er at Idle CPU er 99 %, men under perfomance viser den 99% bruk av CPU? Altså en process som ikke finnes i Process list, men som allikevel bruker all CPU hele tiden? I mitt tilfelle hjalp det og stille inn at lydchipen (onboard AC97) til å bruke en annen IRQ. Hvis du starter winmsd og ser på Hardware Resources -> Conflicts/sharing, så kan jo det gi et hint.
tunefish Skrevet 14. september 2002 Skrevet 14. september 2002 At den bruker 99% på idle betyr at den bruker 99% av cpuen på INGENTING! Altså belastes den ikke! Det er ikke engang en problemstilling. Bare godta at det er sånn.
BBC Skrevet 14. september 2002 Skrevet 14. september 2002 Sikker på at det ikke er prosessen Explorer som tar opp 99-100% ? Isåfall kan du se her. Hvis det er "system idle", så er de forrige svarene korrekt.
vifteovn Skrevet 24. oktober 2002 Skrevet 24. oktober 2002 Jeg vil anbefale deg win-xp.no der står det om problemet ditt. Tror du må bli medlem for og lese sidene men men :smile: Jeg fikk iallefall hjelp der med akkurat det samme :smile:
Wotan Skrevet 24. oktober 2002 Skrevet 24. oktober 2002 Idle er ledige ressurser. For å si det litt enklere.
vegge Skrevet 24. oktober 2002 Skrevet 24. oktober 2002 Hvis explorer.exe opptar 100 % av CPU-en, så er det forståelig. Men hvis maskinen lagger når system idle process er 100 % så er det litt merkelig. Følg linken til borre hvis explorer.exe skaper problemet. Det er vel en bug i WinXP eller noe? Selv har jeg bare opplevd dette noen få ganger. Da merker jeg bare explorer.exe og trykker avslutt prosess. Trykker så Fil-->Ny oppgave-->og skriver inn explorer.exe. Voila, så går maskinen smooth igjen! :smile: WindowsUpdates og SP1, korrekte drivere osv. kan vel heller ikke skade mot dette problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå