Gå til innhold

Skifte fra Engelsk Tastatur til Norsk


Anbefalte innlegg

Hey all!

Har formatert pc'en min med engelsk versjon av Windows XP, og har dermed faatt problemet at jeg har engelsk tastatur... Har provd det meste for aa faa norsk tastatur igjen men uten hell...

Vet at det maa vaere paa menyen konrtollpanel, og Regional and Language Options, men faar det ikke til...! Iritabelt!

 

Help anyone? :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er på rett vei. Du må gå på Languages-tab'en og klikke på Details...

Her kan du legge til flere språk under Installed services og velge Default input language. Du kan bare velge de språkene som du har installert under Installed services, så du må legge til norsk nedenfor først.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Slet lenge med det der jeg også første gang jeg installerte Engelsk Windows. Jeg husker jeg surra endel inni Regional and Language Options. Og plutselig fikk jeg det til. Skal vise deg hvordan det står i min Engelske Windows 2000 for at det skulle bli Norsk tastatur.

 

Under Regional Options står dette:

 

Your locale (Location): English (United States)

Time format: H:mm:ss

 

da får du riktig klokkeslett iallefall.

 

Deretter må du gå på Keyboard.

Under: Installed Input Locales skal det stå:

 

No Norwegian (Bokmaal)

og

En English (United States)

 

Du skal velge No Norwegian (Bokmal) og trykke på boksen hvor det står "Use as Default"

Trykk så Apply og Ok. Det kan være at du må restarte maskina da.

Men da skal det iallefall funke. Fungerer iallefall her.

 

Har du sjekka at du har riktig Tidssone også. Disse landene har samme tidssone som Oss i Norge:

 

Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna.

Hvis disse er markert så er det riktig tidssone du har også.

 

Sjekke om du har disse innstillingene i Windows.

Husker ikke hvordan det var i XP da jeg ikke bruker XP til vanlig.

 

Uannsett. Lykke til.

Lenke til kommentar

Om du legger til spraak/tastatur i Windows har alle programmer en tendens til aa bruke det som var aktivt naar du installerte programmet. Saa om du hadde Engelsk naar du installerte Word vil Word fortsette aa bruke Engelsk selv om du legger til og velger Norsk (Bokmaal) som default. Jeg fikk ihvertfall dette problemet og en liten language-bar sak nede til hoyre (Sto EN eller NO avhengig av spraak programmet brukte) hvor jeg kunne bytte per applikasjon etterhvert som de starter.

 

Enkleste maaten jeg kom meg rundt dette paa var som Zeph foreslaar, aa slette engelsk tastatur fra lista. Da skifter alt til den gjenvaerende layout'en.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...