Gå til innhold

Klarer ikke å boote fra HD.


stumpert

Anbefalte innlegg

Hei jeg har satt sammen en PC, og installert win2k. Problemet er at den ikke vil boote fra hd. Følgende meldinger kommer opp:

 

Boot from ATAPI CD-ROM :

Boot from ATAPI CD-ROM :

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

 

Jeg har et K7N420 PRO hovedkort. Har vært inne og endret rekkefølgen på First/Second/Third boot Device uten at dette ga noen resultater. Alt virker ok dersom jeg har win2k cd'en i når jeg booter. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at du har gjort det riktig når du forandret på rekkefølgen på enhetene den skal boote fra? Og at du evt. lagret endringene i bios? (det må i hvert fall jeg gjøre..)

 

Selv om du har prøvd dette før så er dette den eneste løsningen jeg kan komme på siden du får den feilmeldingen du gjør.

 

Mvh.

Dings

Lenke til kommentar

RikkyRally: Hva mener du at maskinen ikke finner HD?(Jeg finner disken inne i win2k. Her fungerer det korrekt). Jeg har koblet HD og DVD-ROM på samme IDE kabel, jeg har ikke satt noe master/slave på disse enhetene, kan dette være et problem? Når jeg velger boot rekkefølge kan jeg velge fra HD(0) til HD(3). Hvordan vet jeg om BIOS finner disken?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-14 12:47, stumpert skrev:

RikkyRally: Hva mener du at maskinen ikke finner HD?(Jeg finner disken inne i win2k. Her fungerer det korrekt). Jeg har koblet HD og DVD-ROM på samme IDE kabel, jeg har ikke satt noe master/slave på disse enhetene, kan dette være et problem? Når jeg velger boot rekkefølge kan jeg velge fra HD(0) til HD(3). Hvordan vet jeg om BIOS finner disken?


 

Det kan være et problem ja, ihvertfall hvis begge enhetene er satt til det samme. Løsning: 1 master og 1 slave pr kabel :smile: Har hatt samme problemet som deg med helt ny maskin og, hjalp og stille bios til "Load fail-safe defaults", da virket det. Deretter kan du jo ta en og en innstilling i BIOS for å skru opp ytelse/ekstra enheter.

Lenke til kommentar

Hei her er status så langt. I BIOS menyen har jeg nå følgende:

 

IDE Primary Master: DVD-ROM

IDE Primary Slave: HD

IDE Secondary Master: CD-brenner

(Har ikke endret noen jumpere. Det burde vel være bra nok dersom BIOS'en kom opp med dette? Eller?)

 

Jeg har satt opp hd(0), hd(1) og CD-ROM som "bootable". Hvordan lager jeg en oppstartsdisk (bruker win2k)? Prøvde å kjøre fdisk i cmd.exe, men dette fungerte ikke. Kan det hjelpe å kopiere hele win2k CD'en over til harddisken. Jeg har bare kjørt en vanlig installering.

Lenke til kommentar

Quote:


stumpert skrev (2002-09-14 14:25):

Hei her er status så langt. I BIOS menyen har jeg nå følgende:


IDE Primary Master: DVD-ROM

IDE Primary Slave: HD

IDE Secondary Master: CD-brenner

(Har ikke endret noen jumpere. Det burde vel være bra nok dersom BIOS'en kom opp med dette? Eller?)


Jeg har satt opp hd(0), hd(1) og CD-ROM som "bootable". Hvordan lager jeg en oppstartsdisk (bruker win2k)? Prøvde å kjøre fdisk i cmd.exe, men dette fungerte ikke. Kan det hjelpe å kopiere hele win2k CD'en over til harddisken. Jeg har bare kjørt en vanlig installering.


Om det som du har settopp der for du aldri opp disken din. Jumperen på disken må være master og Primary. Eg ville gjort dette.

Dvd Secondary slave.

Brenner Secondary master.

Disk 1 Primary master.

disk 2 Primary slave.

Lenke til kommentar

prøv og bytte ut Batteriet på hovedkortet, det kan være defekt.......broren min sin maskin detectet ikke hdd'ene i oppstarten og stopte opp, han gikk på en el-foretning og kjøpte nytt batteri, det funket fint. :smile:

 

verdt et forsøk.....batteriet koster ikke noe mer enn en 25-35kr på den DYRESTE foretningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...