Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nå kommer pirat-søksmålene til Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I følge Digi.no så skal nå brukere som deler ut kopibeskyttet musikk på nettet taes og straffes med et solid erstatningkrav....Tro hva bøtenivået i Norge kommer til og ligge på i forhold til våre nordiske naboer....Er nok mange som kommer til og slutte og dele musikk mens andre vil fortsette som før...

Kilde Digi.no

Ps...Ikke legg ut linker til downloads sider i denne tråden da jeg mener og tror at det strider mot retningslinjene.... ;)

Endret av Znoken
Videoannonse
Annonse
Skrevet
laster ned musikk fra nettsider som f. eks puroeuro.com .. lurer på om jeg kan bli straffa? deler ikke no :p

5494862[/snapback]

Det er vel ikke bare opplasting som er ulovlig lenger? Mener det er ulovlig å laste ned materiale også nå?

Skrevet (endret)

Noen som har sett på "Cribz" på MTV og sett de GIGANTISKE "røkkevillaene" folka der har med sine 500skopar? Oh well, stakkars musikkbransjen som går glipp av noen milliarder årlig.. Hvis ikke vi piratkopierte, men heller kjøpte ALLE CDer til en pris av 179,-/stk. kunne de kanskje hatt en enda større gigantvilla med plass til 10 småbarnsfamilier til (ikke at det kommer til å bo noen flere der, de har bare mer plass til..ting).. Uffameg, for noen usle kjeltringer vi er - Håper vi får straff som fortjent...

Får vel slette den lille musikksamlinga mi og heller begynne å høre på radio..

Endret av [ReXoR]
Skrevet
Noen som har sett på "Cribz" på MTV og sett de GIGANTISKE "røkkevillaene" folka der har med sine 500skopar? Oh well, stakkars musikkbransjen som går glipp av noen milliarder årlig.. Hvis ikke vi piratkopierte, men heller kjøpte ALLE CDer til en pris av 179,-/stk. kunne de kanskje hatt en enda større gigantvilla med plass til 10 småbarnsfamilier til (ikke at det kommer til å bo noen flere der, de har bare mer plass til..ting).. Uffameg, for noen usle kjeltringer vi er - Håper vi får straff som fortjent...

Får vel slette den lille musikksamlinga mi og heller begynne å høre på radio..

5494942[/snapback]

Jeg synes du har altfor mye penger. Er det greit at jeg tar de tingene jeg mener du ikke har bruk for?

Skrevet
Jeg synes du har altfor mye penger. Er det greit at jeg tar de tingene jeg mener du ikke har bruk for?

5494960[/snapback]

Ta de råtne agurkene jeg har hjemme, ta silda i kjøleskapet som har gått ut på dato, ta rekene som har vært mer enn to måneder i kjøleskapet, værsågod!

Ta det - Men ville du kjøpt det om du ikke fikk det gratis?

Kan jeg da påstå at jeg taper penger/fortjeneste dersom noen tar dritten fra kjøleskapet mitt?

Tror "alle" som har en musikksamling på data'n har MYE de aldri ville hatt dersom de måtte kjøpe det. Akkurat som med dritten jeg har i kjøleskapet. Noen ville aldri engang tenkt på å kjøpe det, men kanskje noen ville tatt det imot.. :hmm:

Jeg sniker meg ikke inn på konserter. Stjeler heller ikke plakater. :) Og når man først er på en konsert, er det veldig sjeldent at man KUN betaler for inngangsbilletten. Er jo som regel ikke lov å ha medbragt drikke ;)

Skrevet

Det er det som er problemet til musikk bransjen. De tallene de operer med er så fiktive at det er ikke til å tro.

Om en skulle sitte med en platesamling på pcen verdt si 10 000 kr, så tror de at de har tapt de 10 000kr, da vedkommende ikke gikk i butikken å kjøpte det. Men problemet er vel at kanskje at vedkomende ville ha kjøpt for ca 1000kr ? Det er et tap, men ikke så ille som de skal ha det til.

Det er også de som laster ned for å høre sangen og liker de den, kjøper de cden, da det gir bedre lyd en mp3, noe som kan være med på å øke salget.

Et annet problem er at de nå gjør det mer arbeid for folk når de kjøper lovlig med kopisperrer osv, så det lønner seg å laste ned for å slippe dette. De har også vært utrolig trege med å tilrette legge for lovlig nedlastning, noe som viser seg å være populært og.

Og på slutten, de er har ikke helt rent mel i posen disse anti-pirat folka heller:

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=288627

Skrevet

5494960[/snapback]

Nei, men du kan gjerne komme for å lage kopier av dem dersom du ønsker det. :lol:

Skrevet

av de 300albumene jeg har på pcen hadde jeg sannsynligvis kun kjøpt 30 av dem, maks. som det har blitt nevnt før, ifølge plateselskapene så er det et tap på 300album. det er et kjent faktum at de elsker å trikse med tallene, og mens platesalget er sterkere enn noensinne, så arbeider man fortsett med kampanjene som forteller at nedlastningen skader platesalget. de klarer bare ikke å se sammenhengen, nedlastning trenger ikke å være et onde, men folk laster ned for å se om produktet er verdt å bruke pengene på, og så lenge man leverer et kvalitetsprodukt så er det ikke noe spesielt problem. de forstår ikke hva tallene betyr, det eneste de ser er tall, de ønsker ikke å forstå bakgrunnen for tallene. nedlastning eksisterer på godt og vondt, det har også hjulpet på platesalget.

tenk så mange gode artister man hadde gått glipp av hadde det ikke vært for nedlastning av musikk.

slik som med filmer så kjøper jeg de tingene jeg virkelig liker.

jeg lastet ned alle sesongene av family guy, bestemte meg med en gang for å kjøpe dvd boksene, jeg anser det for å være et kvalitetsprodukt som er verdt pengene mine.

Skrevet

Jeg er så utrolig enig!

Jeg blir fysisk kvalm når jeg ser div artister vise frem sine 15 biler, 6 luksus villaer osv på MTV.

Skryte av de store festene de har, hvor mange damer de får, alt de har råd til osv.

Blir kvalm av å se hvordan de ser ned på mannen i gata med mazda....

Hvem er det som egentlig betaler alt....

Jo det er vi som må betale 198,- for albumet, mannen i gata.

Så er det sikkert noen som sier at det er jo ingen som tvinger deg til å kjøpe den musikken....

Jo det er det faktisk, for de store plateselskapene er blitt altoppslukende milliardindustri, som ikke gir oss noe valg.

:sick::sick::sick::sick:

Skrevet

Hvem er det som egentlig betaler alt....

Jo det er vi som må betale 198,- for albumet, mannen i gata.

..og vi som ikke kjøper musikken men hører den på radio, på barer, cafeer etc.

FONO-lisenser og sånn...

Skrevet (endret)

Musikkbransjen og filmbransjen vet vist ikke hva markedspris er, altså det folk er villig til å betale. Altså vis salget går ned er det sannsynligvis for at etterspørselen går ned/intressen og da bør også prisene gå nedover!

De må forstå at 150kr plata blir alt for dyrt, derfor laster mange ned musikk istede for å kjøpe.

Edit: Skal ALLE i Norge få bot nå da :p

Endret av tommy_89
Skrevet

nå jeg er ikke enig i at man skal illigalisere nedlasting av musikk og er heller ikke akkuratt kjempe fan av kapitalismen men gjør dem ett godt stykke arbeid fortjener de å tjene de lille ekstra. og burde egentlig være glad for at noen setter pris på de sakene de lager

jeg selv blir kriminalisert pga at musikken jeg foretrekker blir ikke solgt i norge jeg kan evt høre på den fra en pirat radio stasjon (som ble flyttet til internett) www.hardhousenation.com

eller gabber varrianten til www.di.fm

alternativet er å dra til nederland \ tyskland og kjøpe kopier etterhvert som store rave partyene har vært men da koster den enkelte plate 4000,- + og er overhode ikke innteresangt.

men men. godt poeng post starter :thumbup:

Skrevet

Musikk laster jeg aldri ned. TV-serier (sci-fi og anime for det meste) er der interessen ligger, og grunnen til at jeg gjør det er jo at jeg ikke har kanaler der de går.

Skrevet

:!: :!: :!: :!: :!: :!:

Når hele Norge har betalt bota si får vi se MTV Hypercribs, hvor 50 Cents endelig fikk råd til å kjøpe månen og flytte dit.

He he....

Og han skryter av at alle damene vil ha han, og vi andre er tapere.

Deretter forteller han om planene sine med hytte på Mars, eventuelt Pluto dersom alle i afrika slutter å brenne cdene hans.

Skrevet

Det må da være lov å laste ned hva jeg ønsker, det er vel fildeling som er ulovlig sånn jeg har skjønt lovverket! Har det blitt vedtatt noen nye åndsverkslover i det siste?

Syns jammen det er på tide at man kriminaliserer halve befolkningen i Norge, way to go! :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...